Bakalářská práce se zabývá tématem Možnosti využití canisterapie ve školských poradenských zařízeních. Teoretická část se skládá z popisu metod, forem a cílů canisterapie. Dále jsou zde hodnoceny přínosy a rizika canisterapie z pohledu pracovníků. Do praktické části bakalářské práce je zahrnuta SWOT analýza, která mapuje silné, slabé stránky, příležitosti a hrozby při poskytování canisterapie.
Cílem bakalářské práce je zmapovat poskytování canisterapie (druh, forma, cíle, přínosy, počet klientů, pomůcky, vedení dokumentace) v rámci činnosti školských poradenských zařízeních. Dílčím cílem je zjistit přínosy, klady, zápory a rizika související s praktikováním canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with topics of Possibilities of using canine therapy in school counseling facilities. The work describes the course of canine therapy, methods and forms, goals. This bachelor thesis includes the benefits and risks of canine therapy from the perspective of workers. This bachelor's thesis includes a SWOT analysis that maps strengths, weaknesses, opportunities and threats in the provision of canine therapy.
Main focus of this bachelor thesis is on helping to provide services (type, form, goals, benefits, number of clients, aids, documentation management) within the activities of school counselors. A partial goal is the possible benefits, pros, cons and risks associated with the practice of canine therapy in school counseling services.
canine therapy, school counseling facilities, pedagogical-psychological counseling centers, special pedagogical centers, centers of educational care
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Možnosti využití canisterapie ve školských poradenských zařízeních. Teoretická část se skládá z popisu metod, forem a cílů canisterapie. Dále jsou zde hodnoceny přínosy a rizika canisterapie z pohledu pracovníků. Do praktické části bakalářské práce je zahrnuta SWOT analýza, která mapuje silné, slabé stránky, příležitosti a hrozby při poskytování canisterapie.
Cílem bakalářské práce je zmapovat poskytování canisterapie (druh, forma, cíle, přínosy, počet klientů, pomůcky, vedení dokumentace) v rámci činnosti školských poradenských zařízeních. Dílčím cílem je zjistit přínosy, klady, zápory a rizika související s praktikováním canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with topics of Possibilities of using canine therapy in school counseling facilities. The work describes the course of canine therapy, methods and forms, goals. This bachelor thesis includes the benefits and risks of canine therapy from the perspective of workers. This bachelor's thesis includes a SWOT analysis that maps strengths, weaknesses, opportunities and threats in the provision of canine therapy.
Main focus of this bachelor thesis is on helping to provide services (type, form, goals, benefits, number of clients, aids, documentation management) within the activities of school counselors. A partial goal is the possible benefits, pros, cons and risks associated with the practice of canine therapy in school counseling services.
canine therapy, school counseling facilities, pedagogical-psychological counseling centers, special pedagogical centers, centers of educational care
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení:
Canisterapie jako součást zooterapie využívá pozitivní interakce mezi člověkem a psem. Přínos canisterapie je v oblasti fyzické, psychické a sociální. Canisterapie je nedílnou součástí komplexní péče ve školských poradenských zařízeních. Školská poradenská zařízení (speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče, pedagogicko psychologické poradny) zajišťují pro děti, žáky, studenty a zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení diagnostickou, poradenskou, informační a metodickou činnost. Jedná se o speciálně pedagogické, pedagogicko-psychologické služby a preventivně výchovnou péči.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je zmapovat poskytování canisterapie (druh, forma, cíle, přínos, počet klientů, pomůcky, vedení dokumentace) v rámci činnosti školských poradenských zařízeních. Dílčím cílem je zjistit přínos, klady, zápory a rizika související s praktikování canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
HVO: Jak probíhá canisterapie ve školských poradenských zařízeních?
Popis metodiky:
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie. Použita bude metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvořit 7-10 speciálních pedagogů a pracovníků poskytujících canisterapii ve školských poradenských zařízeních (speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče) v Jihočeském kraji. Informanti budou vybráni účelovým kvótním výběrem.
Využití v praxi:
Bakalářská práce bude sloužit jako zpětná vazba pro zařízení, kde bude výzkum realizován. Zjištěné výsledky mohou sloužit jako podklad pro další studie a výzkumy týkající se poskytování canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení:
Canisterapie jako součást zooterapie využívá pozitivní interakce mezi člověkem a psem. Přínos canisterapie je v oblasti fyzické, psychické a sociální. Canisterapie je nedílnou součástí komplexní péče ve školských poradenských zařízeních. Školská poradenská zařízení (speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče, pedagogicko psychologické poradny) zajišťují pro děti, žáky, studenty a zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení diagnostickou, poradenskou, informační a metodickou činnost. Jedná se o speciálně pedagogické, pedagogicko-psychologické služby a preventivně výchovnou péči.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je zmapovat poskytování canisterapie (druh, forma, cíle, přínos, počet klientů, pomůcky, vedení dokumentace) v rámci činnosti školských poradenských zařízeních. Dílčím cílem je zjistit přínos, klady, zápory a rizika související s praktikování canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
HVO: Jak probíhá canisterapie ve školských poradenských zařízeních?
Popis metodiky:
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie. Použita bude metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvořit 7-10 speciálních pedagogů a pracovníků poskytujících canisterapii ve školských poradenských zařízeních (speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče) v Jihočeském kraji. Informanti budou vybráni účelovým kvótním výběrem.
Využití v praxi:
Bakalářská práce bude sloužit jako zpětná vazba pro zařízení, kde bude výzkum realizován. Zjištěné výsledky mohou sloužit jako podklad pro další studie a výzkumy týkající se poskytování canisterapie ve školských poradenských zařízeních.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., 2014. Speciální pedagogika. Praha: TRITON. 299 s . ISBN 978-80-7387-792-7.
2. GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. 167 s. ISBN 978-80-7367-879-1.
3. MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada, 508 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4172-7.
4. STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ, J., 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. Vyškov: Sdružení Piafa. 103 s. ISBN 978-80-87731-00-0.
5. ŠOLTÉSOVÁ, D., BOSÁ, M., RUSNÁKOVÁ, A., 2016. ,,Canisterapia" na Slovensku - aktuálny stav optikou zmeny. Prešov: Prešovská univerzita. 185 s. ISBN: 978-80-555-1733-9.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., 2014. Speciální pedagogika. Praha: TRITON. 299 s . ISBN 978-80-7387-792-7.
2. GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. 167 s. ISBN 978-80-7367-879-1.
3. MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada, 508 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4172-7.
4. STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ, J., 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. Vyškov: Sdružení Piafa. 103 s. ISBN 978-80-87731-00-0.
5. ŠOLTÉSOVÁ, D., BOSÁ, M., RUSNÁKOVÁ, A., 2016. ,,Canisterapia" na Slovensku - aktuálny stav optikou zmeny. Prešov: Prešovská univerzita. 185 s. ISBN: 978-80-555-1733-9.