Cílem výzkumu bakalářské práce bylo zjistit a popsat, jaká je úroveň sebepojetí žáků 2. stupně základní školy se specifickými poruchami, dále co jejich sebepojetí ovlivňuje a co přispívá k pozitivnímu sebepojetí a následné navržení vhodného pedagogického přístupu k žákům se specifickými poruchami učení z hlediska optimalizace jejich psychického vývoje.
Bakalářská práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části jsou definovány základní charakteristiky jednotlivých poruch učení, etiologie a důsledky specifických poruch učení. Samostatná kapitola se věnuje legislativnímu vymezení vzdělávání žáků se specifickými potřebami. Dále je popsána základní terminologie z vývojové psychologie týkající se osobnosti žáka staršího školního věku. Poslední kapitola teoretické části vysvětluje termín sebepojetí a zmiňuje dílčí oblasti tohoto jevu.
Výzkumná část přináší popis designu výzkumu a popisuje jednotlivé metody výzkumu. Zvolen byl triangulační přístup, který kombinuje metodu pozorování, analýzy dokumentů a polostrukturovaného rozhovoru. Kapitola 9 a její příslušné podkapitoly popisují a analyzují výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno během školního roku 2019/2020. Na základě získaných výsledků z výzkumné části diskuze a závěr práce shrnují naplnění cíle práce a přinášejí odpovědi na stanovené výzkumné otázky. Na základě výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že specifická porucha hraje v sebepojetí žáků 2. stupně základní školy velmi významnou roli, ovlivňuje řadu aspektů klíčových pro zdravé sebepojetí. Žáci jsou o svých problémech většinou nedostatečně informováni.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis' research was to find out and describe the level of a self-concept of primary school pupils with specific learning disabilities, what influences their self-concept and what contributes to a positive self-concept and a subsequent design of an appropriate educational approach to pupils with specific learning disabilities in terms of optimizing their mental development.
The bachelor thesis is divided into two parts, the theoretical and the research part.
The theoretical part defines the basic characteristics of individual learning disabilities, the etiology and the consequences of specific learning disabilities. A separate chapter deals with a legislative definition of the education of pupils with special needs. Furthermore, the basic terminology from developmental psychology concerning the personality of an older school age pupil is described. The last chapter of the theoretical part explains the term self-concept and mentions partial areas of this phenomenon.
The research part provides a description of the research design and describes the individual research methods. A triangulation approach which combines the method of observation, document analysis and semi-structured interview was chosen. The chapter 9 and its subchapters describe and analyse the results of a research survey that was carried out during the school year 2019/2020. The discussion and the conclusion of the work summarize, on the bases of the results obtained from the research part, the fulfilment of the aim of the work and provide answers to the stated research questions. Based on the results of the research survey, it was found that a specific disorder plays a very important role in the self-concept of primary school pupils, affecting a number of key aspects to a healthy self-concept. Pupils are usually insufficiently informed about their problems.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, self-concept
Rozsah průvodní práce
75 s. (110 933)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem výzkumu bakalářské práce bylo zjistit a popsat, jaká je úroveň sebepojetí žáků 2. stupně základní školy se specifickými poruchami, dále co jejich sebepojetí ovlivňuje a co přispívá k pozitivnímu sebepojetí a následné navržení vhodného pedagogického přístupu k žákům se specifickými poruchami učení z hlediska optimalizace jejich psychického vývoje.
Bakalářská práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části jsou definovány základní charakteristiky jednotlivých poruch učení, etiologie a důsledky specifických poruch učení. Samostatná kapitola se věnuje legislativnímu vymezení vzdělávání žáků se specifickými potřebami. Dále je popsána základní terminologie z vývojové psychologie týkající se osobnosti žáka staršího školního věku. Poslední kapitola teoretické části vysvětluje termín sebepojetí a zmiňuje dílčí oblasti tohoto jevu.
Výzkumná část přináší popis designu výzkumu a popisuje jednotlivé metody výzkumu. Zvolen byl triangulační přístup, který kombinuje metodu pozorování, analýzy dokumentů a polostrukturovaného rozhovoru. Kapitola 9 a její příslušné podkapitoly popisují a analyzují výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno během školního roku 2019/2020. Na základě získaných výsledků z výzkumné části diskuze a závěr práce shrnují naplnění cíle práce a přinášejí odpovědi na stanovené výzkumné otázky. Na základě výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že specifická porucha hraje v sebepojetí žáků 2. stupně základní školy velmi významnou roli, ovlivňuje řadu aspektů klíčových pro zdravé sebepojetí. Žáci jsou o svých problémech většinou nedostatečně informováni.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis' research was to find out and describe the level of a self-concept of primary school pupils with specific learning disabilities, what influences their self-concept and what contributes to a positive self-concept and a subsequent design of an appropriate educational approach to pupils with specific learning disabilities in terms of optimizing their mental development.
The bachelor thesis is divided into two parts, the theoretical and the research part.
The theoretical part defines the basic characteristics of individual learning disabilities, the etiology and the consequences of specific learning disabilities. A separate chapter deals with a legislative definition of the education of pupils with special needs. Furthermore, the basic terminology from developmental psychology concerning the personality of an older school age pupil is described. The last chapter of the theoretical part explains the term self-concept and mentions partial areas of this phenomenon.
The research part provides a description of the research design and describes the individual research methods. A triangulation approach which combines the method of observation, document analysis and semi-structured interview was chosen. The chapter 9 and its subchapters describe and analyse the results of a research survey that was carried out during the school year 2019/2020. The discussion and the conclusion of the work summarize, on the bases of the results obtained from the research part, the fulfilment of the aim of the work and provide answers to the stated research questions. Based on the results of the research survey, it was found that a specific disorder plays a very important role in the self-concept of primary school pupils, affecting a number of key aspects to a healthy self-concept. Pupils are usually insufficiently informed about their problems.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, self-concept
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky vychází z aktuálního pojetí SPU, tak jak jsou definovány ve standartních manuálech. Porucha učení se neomezuje pouze na kognitivní oblast. ale sekundárně zasahuje emoční složku a oblast identity žáka.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude teoretické zmapování odborných východisek práce s názvem Sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základní školy. A poté na podkladu teoretických východisek vyhodnocení a analyzování výsledků sběru dat a následné navržení vhodného pedagogického přístupu k žákům se SPU z hlediska optimalizace jejich psychického vývoje.
Data budou zpracována kvalitativním přístupem, jež bude zaměřen na popis sebepojetí žáka. Při sběru dat bude využit triangulační přístup, data budou získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů. pozorování a analýzy dokumentů. Výběr jedinců pro výzkum bude záměrný. Získaná data budou kategorizována a analyzována dle odpovídajících kritérií pro kvalitativní výzkum.
Předpokládaný přínos pro praxi
Text práce může posloužit vyučujícím jako zpětná vazba k jejich přístupu k žákům se SPU. Dále jej lze pokládat za výchozí text pro informační a didaktický materiál pro tyto žáky.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky vychází z aktuálního pojetí SPU, tak jak jsou definovány ve standartních manuálech. Porucha učení se neomezuje pouze na kognitivní oblast. ale sekundárně zasahuje emoční složku a oblast identity žáka.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude teoretické zmapování odborných východisek práce s názvem Sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základní školy. A poté na podkladu teoretických východisek vyhodnocení a analyzování výsledků sběru dat a následné navržení vhodného pedagogického přístupu k žákům se SPU z hlediska optimalizace jejich psychického vývoje.
Data budou zpracována kvalitativním přístupem, jež bude zaměřen na popis sebepojetí žáka. Při sběru dat bude využit triangulační přístup, data budou získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů. pozorování a analýzy dokumentů. Výběr jedinců pro výzkum bude záměrný. Získaná data budou kategorizována a analyzována dle odpovídajících kritérií pro kvalitativní výzkum.
Předpokládaný přínos pro praxi
Text práce může posloužit vyučujícím jako zpětná vazba k jejich přístupu k žákům se SPU. Dále jej lze pokládat za výchozí text pro informační a didaktický materiál pro tyto žáky.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5299-4.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 8086620050.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 9788024740331.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 9788024739502.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie VÁGNEROVÁ. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 8024611732.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 9788073111663.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677732.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5299-4.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 8086620050.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 9788024740331.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 9788024739502.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie VÁGNEROVÁ. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 8024611732.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 9788073111663.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677732.