Tato bakalářská práce se zabývá využitím vybraných technik práce s klienty v domově se zvláštním režimem. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat, jakým způsobem využívají zaměstnanci domovů se zvláštním režimem vybrané techniky práce se seniory se syndromem demence. Jedná se o aktuální tematiku, jelikož stále přibývá počet osob s tímto onemocněním, které si vyžadují speciální péči.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na popis dané problematiky a definování důležitých pojmů na základě odborné literatury a legislativy - demence, služby vhodné pro seniory s demencí, vybrané techniky práce se seniory s demencí aj. V praktické části se pak práce zabývá výzkumem, na základě, kterého bylo mapováno využití jednotlivých technik práce - bazální stimulace, smyslová aktivizace, psychobiografický model péče podle Erwina Böhma v rámci domovů se zvláštním režimem na území Středočeského kraje, přičemž tato část představuje výsledky, kterých bylo v rámci výzkumu docíleno.
Pro zpracování výzkumu v praktické části této bakalářské práce byla vybrána strategie kvalitativního výzkumu. V rámci této strategie byla zvolena metoda dotazování společně s technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Na základě výzkumu se ukázalo např. to, že zaměstnanci využívají techniku bazální stimulace, smyslové aktivizace a psychobiografický model péče podle Erwina Böhma ve vzájemném souladu.
Výsledky výzkumu poslouží jako zpětná vazba zúčastněným informantkám a jako podklad pro možné zefektivnění práce s vybranými technikami v rámci domovů se zvláštním režimem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of selected techniques in working with clients in a home with special regime. The aim of the bachelor 's thesis was to map how employees of homes with special regime use selected techniques in working with seniors with dementia syndrome. This is a topical issue, as the number of people with this disease who require special care is constantly increasing.
The bachelor thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the description of the issue and the definition of important terms based on literature and legislation - dementia, services suitable for seniors with dementia, selected techniques in working with seniors with dementia etc. In the practical part, the work deals with research. The research mapped the use of individual work techniques - basal stimulation, sensory activation, psychobiographical model of care Erwin Böhm in homes with a special regime in the Central Bohemian Region, and this part presents the results achieved in the research.
The strategy of qualitative research was chosen for the elaboration of the research in the practical part of this bachelor 's thesis. Within this strategy, the method of questioning was chosen together with the technique of semi-structured interview.
Research has shown, for example, that employees use the technique of basal stimulation, sensory activation and the psychobiographical model of care Erwin Böhm in harmony with each other.
The results of the research will serve as feedback to the informants involved in the research and as a subject for possible streamlining in work with selected techniques in homes with a special regime.
Klíčová slova
senior, demence, domov se zvláštním režimem, bazální stimulace, smyslová aktivizace, psychobiografický model péče podle Erwina Böhma
Klíčová slova v angličtině
senior, dementia, home with special regime, basal stimulation, sensory activation, psychobiological model of care Erwin Böhm
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím vybraných technik práce s klienty v domově se zvláštním režimem. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat, jakým způsobem využívají zaměstnanci domovů se zvláštním režimem vybrané techniky práce se seniory se syndromem demence. Jedná se o aktuální tematiku, jelikož stále přibývá počet osob s tímto onemocněním, které si vyžadují speciální péči.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na popis dané problematiky a definování důležitých pojmů na základě odborné literatury a legislativy - demence, služby vhodné pro seniory s demencí, vybrané techniky práce se seniory s demencí aj. V praktické části se pak práce zabývá výzkumem, na základě, kterého bylo mapováno využití jednotlivých technik práce - bazální stimulace, smyslová aktivizace, psychobiografický model péče podle Erwina Böhma v rámci domovů se zvláštním režimem na území Středočeského kraje, přičemž tato část představuje výsledky, kterých bylo v rámci výzkumu docíleno.
Pro zpracování výzkumu v praktické části této bakalářské práce byla vybrána strategie kvalitativního výzkumu. V rámci této strategie byla zvolena metoda dotazování společně s technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Na základě výzkumu se ukázalo např. to, že zaměstnanci využívají techniku bazální stimulace, smyslové aktivizace a psychobiografický model péče podle Erwina Böhma ve vzájemném souladu.
Výsledky výzkumu poslouží jako zpětná vazba zúčastněným informantkám a jako podklad pro možné zefektivnění práce s vybranými technikami v rámci domovů se zvláštním režimem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of selected techniques in working with clients in a home with special regime. The aim of the bachelor 's thesis was to map how employees of homes with special regime use selected techniques in working with seniors with dementia syndrome. This is a topical issue, as the number of people with this disease who require special care is constantly increasing.
The bachelor thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the description of the issue and the definition of important terms based on literature and legislation - dementia, services suitable for seniors with dementia, selected techniques in working with seniors with dementia etc. In the practical part, the work deals with research. The research mapped the use of individual work techniques - basal stimulation, sensory activation, psychobiographical model of care Erwin Böhm in homes with a special regime in the Central Bohemian Region, and this part presents the results achieved in the research.
The strategy of qualitative research was chosen for the elaboration of the research in the practical part of this bachelor 's thesis. Within this strategy, the method of questioning was chosen together with the technique of semi-structured interview.
Research has shown, for example, that employees use the technique of basal stimulation, sensory activation and the psychobiographical model of care Erwin Böhm in harmony with each other.
The results of the research will serve as feedback to the informants involved in the research and as a subject for possible streamlining in work with selected techniques in homes with a special regime.
Klíčová slova
senior, demence, domov se zvláštním režimem, bazální stimulace, smyslová aktivizace, psychobiografický model péče podle Erwina Böhma
Klíčová slova v angličtině
senior, dementia, home with special regime, basal stimulation, sensory activation, psychobiological model of care Erwin Böhm
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Domovy se zvláštním režimem spadají do oblasti poskytování sociálních služeb, řídí se především zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Domovy se zvláštním režimem jsou určeny osobám, kterým bylo diagnostikováno chronické duševní onemocnění, stařecká demence, Alzheimerova demence či jiný typ demence, tyto osoby mají tak sníženou soběstačnost. V těchto zařízeních je zajištěn provoz po celý rok. V domovech se zvláštním režimem hraje významnou roli aktivizace klientů. Aktivizační činnosti vedou, připravují a podporují především aktivizační pracovníci, určitým způsobem se na této činnosti však podílí i pracovníci v sociálních službách a i sami sociální pracovníci. Existuje řada aktivizačních technik, které se člení dle různých kritérií. Cílem je především zaměstnat klienty, zapojit je do společenského života a napomoci k udržení jejich duševních schopností a dovedností, ovšem však v omezeném rozsahu v důsledku nemocí, na jejichž základě byli do domovů se zvláštním režimem umístěni.
Cíl práce:
Zmapovat, jakým způsobem využívají zaměstnanci domovů se zvláštním režimem vybrané techniky práce se seniory se syndromem demence
Výzkumná otázka:
Jaká specifika práce s klienty v domovech se zvláštním režimem jsou u konkrétních technik využívány?
Metodika:
kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor
Výzkumný soubor bude tvořen aktivizačními pracovníky v domovech se zvláštním režimem ve Středočeském kraji. Bude využit záměrný kvótní výběr, kdy kvóty pro výběr budou: domov se zvláštním režimem ve Středočeském kraji a ochota spolupracovat.
Výsledky výzkumu mohou sloužit k zefektivnění technik a zpětnou vazbu pro zaměstnance v rámci zařízení, kde byl výzkum proveden.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Domovy se zvláštním režimem spadají do oblasti poskytování sociálních služeb, řídí se především zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Domovy se zvláštním režimem jsou určeny osobám, kterým bylo diagnostikováno chronické duševní onemocnění, stařecká demence, Alzheimerova demence či jiný typ demence, tyto osoby mají tak sníženou soběstačnost. V těchto zařízeních je zajištěn provoz po celý rok. V domovech se zvláštním režimem hraje významnou roli aktivizace klientů. Aktivizační činnosti vedou, připravují a podporují především aktivizační pracovníci, určitým způsobem se na této činnosti však podílí i pracovníci v sociálních službách a i sami sociální pracovníci. Existuje řada aktivizačních technik, které se člení dle různých kritérií. Cílem je především zaměstnat klienty, zapojit je do společenského života a napomoci k udržení jejich duševních schopností a dovedností, ovšem však v omezeném rozsahu v důsledku nemocí, na jejichž základě byli do domovů se zvláštním režimem umístěni.
Cíl práce:
Zmapovat, jakým způsobem využívají zaměstnanci domovů se zvláštním režimem vybrané techniky práce se seniory se syndromem demence
Výzkumná otázka:
Jaká specifika práce s klienty v domovech se zvláštním režimem jsou u konkrétních technik využívány?
Metodika:
kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor
Výzkumný soubor bude tvořen aktivizačními pracovníky v domovech se zvláštním režimem ve Středočeském kraji. Bude využit záměrný kvótní výběr, kdy kvóty pro výběr budou: domov se zvláštním režimem ve Středočeském kraji a ochota spolupracovat.
Výsledky výzkumu mohou sloužit k zefektivnění technik a zpětnou vazbu pro zaměstnance v rámci zařízení, kde byl výzkum proveden.
Seznam doporučené literatury
BUDSON, A. E. 2015. Memory loss, Alzheimer's disease, and dementia: a practical guide for clinicians. 2nd edition. Spojené státy americké: Elsevier. ISBN 9780323286619
FERRETTI, L., MCCALLION, P., MCDONALD, E., et al. 2018. Assessing the Effectiveness of the Aging Mastery Program. Healthcare. 6(2). DOI: 10.3390/healthcare6020041.
GOLD, Ch., EICKHOLT, J., ASSMUS, J., et al. 2019. Music Interventions for Dementia and Depression in ELderly care (MIDDEL): protocol and statistical analysis plan for a multinational cluster-randomised trial. BMJ Open. 9(3). DOI: 10.1136/bmjopen-2018-023436.
VIZE, A. 2014. Reading in the moment: stories and activities to share with adults with dementia. Milton Keynes: Speechmark. ISBN 978-0-86388-981-3
ZVĚŘOVÁ, M. 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0561-8
Seznam doporučené literatury
BUDSON, A. E. 2015. Memory loss, Alzheimer's disease, and dementia: a practical guide for clinicians. 2nd edition. Spojené státy americké: Elsevier. ISBN 9780323286619
FERRETTI, L., MCCALLION, P., MCDONALD, E., et al. 2018. Assessing the Effectiveness of the Aging Mastery Program. Healthcare. 6(2). DOI: 10.3390/healthcare6020041.
GOLD, Ch., EICKHOLT, J., ASSMUS, J., et al. 2019. Music Interventions for Dementia and Depression in ELderly care (MIDDEL): protocol and statistical analysis plan for a multinational cluster-randomised trial. BMJ Open. 9(3). DOI: 10.1136/bmjopen-2018-023436.
VIZE, A. 2014. Reading in the moment: stories and activities to share with adults with dementia. Milton Keynes: Speechmark. ISBN 978-0-86388-981-3
ZVĚŘOVÁ, M. 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0561-8