V současné době existuje široký rozsah možností pracovního uplatnění, které mohou osoby s mentálním postižením využít.
Hlavním cílem práce je zjistit, jaké možnosti a limity skýtá koncept Bazální stimulace.
Teoretická část obsahuje kapitoly pojednávající o ontogenezi dětského věku, kombinovaném postižení, Bazální stimulaci, Snoezelenu a konceptu Bazální stimulace.
Praktická část bakalářské práce se skládá z realizace výzkumu. Výzkum byl prováděn na základě polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky denního stacionáře vykonávajícími Bazální stimulaci.
Přínosem bakalářské práce je nejen popis provádění konceptu Bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením, ale také může tato práce sloužit jako zpětná vazba pro zařízení, ve kterém byl výzkum prováděn.
Dle výsledků výzkumu je koncept Bazální stimulace dětmi s kombinovaným postižením velice dobře přijímán. Personál stacionáře spatřuje u dětí s kombinovaným postižením zlepšení, které dává do souvislosti právě s prováděním tohoto konceptu. U dětí dochází k relaxaci, zklidnění a též k většímu uvědomění sebe sama, svého těla a také světa, který se rozprostírá kolem nich. Koncept Bazální stimulace není prospěšný jen pro děti s kombinovaným postižením, ale také pro personál. Mnoho osob z personálu se díky provozování tohoto konceptu naučilo větší empatii.
Anotace v angličtině
Currently, there is a wide range of employment options that can be used by people with mental disabilities.
The main goal of this bachelor thesis is to find out what possibilities and limits the concept of Basal Stimulation offers.
The theoretical part contains chapters dealing with the ontogenesis of childhood, combined disabilities, basal stimulation, Snoezelen and the concept of Basal Stimulation.
The practical part of the thesis consists of the implementation of research. The research was carried out on the basis of a semi-structured interview with day hospital staff performing basal stimulation.
The benefit of the bachelor's thesis is not only a description of the implementation of the concept of basal stimulation in children with combined disabilities, but also this work can serve as a feedback for the facility in which the research was conducted.
According to the research results, the concept of basal stimulation by children with combined disabilities is very well accepted. The hospital staff sees an improvement in children with combined disabilities, which it relates to the implementation of this concept. Children relax and calm down, as well as become more aware of themselves, their bodies and the world around them. The concept of Basal Stimulation is not only beneficial for children with a combined disability, but also for staff. Many staff have learned to empathize more through the operation of this concept.
Basal Stimulation, Child, Combined Disability, Activation Activities, Day Care Center
Rozsah průvodní práce
109 s. (192 921)
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době existuje široký rozsah možností pracovního uplatnění, které mohou osoby s mentálním postižením využít.
Hlavním cílem práce je zjistit, jaké možnosti a limity skýtá koncept Bazální stimulace.
Teoretická část obsahuje kapitoly pojednávající o ontogenezi dětského věku, kombinovaném postižení, Bazální stimulaci, Snoezelenu a konceptu Bazální stimulace.
Praktická část bakalářské práce se skládá z realizace výzkumu. Výzkum byl prováděn na základě polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky denního stacionáře vykonávajícími Bazální stimulaci.
Přínosem bakalářské práce je nejen popis provádění konceptu Bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením, ale také může tato práce sloužit jako zpětná vazba pro zařízení, ve kterém byl výzkum prováděn.
Dle výsledků výzkumu je koncept Bazální stimulace dětmi s kombinovaným postižením velice dobře přijímán. Personál stacionáře spatřuje u dětí s kombinovaným postižením zlepšení, které dává do souvislosti právě s prováděním tohoto konceptu. U dětí dochází k relaxaci, zklidnění a též k většímu uvědomění sebe sama, svého těla a také světa, který se rozprostírá kolem nich. Koncept Bazální stimulace není prospěšný jen pro děti s kombinovaným postižením, ale také pro personál. Mnoho osob z personálu se díky provozování tohoto konceptu naučilo větší empatii.
Anotace v angličtině
Currently, there is a wide range of employment options that can be used by people with mental disabilities.
The main goal of this bachelor thesis is to find out what possibilities and limits the concept of Basal Stimulation offers.
The theoretical part contains chapters dealing with the ontogenesis of childhood, combined disabilities, basal stimulation, Snoezelen and the concept of Basal Stimulation.
The practical part of the thesis consists of the implementation of research. The research was carried out on the basis of a semi-structured interview with day hospital staff performing basal stimulation.
The benefit of the bachelor's thesis is not only a description of the implementation of the concept of basal stimulation in children with combined disabilities, but also this work can serve as a feedback for the facility in which the research was conducted.
According to the research results, the concept of basal stimulation by children with combined disabilities is very well accepted. The hospital staff sees an improvement in children with combined disabilities, which it relates to the implementation of this concept. Children relax and calm down, as well as become more aware of themselves, their bodies and the world around them. The concept of Basal Stimulation is not only beneficial for children with a combined disability, but also for staff. Many staff have learned to empathize more through the operation of this concept.
Basal Stimulation, Child, Combined Disability, Activation Activities, Day Care Center
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Podle Institutu pro bazální stimulaci (2018) je bazální stimulace definována jako vědecký pedagogicko-ošetřovatelský koncept podporující vnímání, komunikaci a pohybové schopnosti člověka. Koncept bazální stimulace je součástí komplexní zdravotní a sociální péče o děti s kombinovaným postižením, které mají z nějakého důvodu omezené možnosti smyslového vnímání. Bazální stimulace má vypracované rehabilitační techniky pro stimulaci vnímání tělesného schématu (somatická stimulace), vestibulární stimulaci, vibrační, taktilně-haptickou, chuťovou, optickou, auditivní a olfaktorickou stimulaci. Tento koncept umožňuje dětem s kombinovaným postižením zlepšovat jejich zdravotní stav např. prostřednictvím techniky stimulace vnímání, během které se využívá celá řada aktivit a pomůcek. Při výběru vhodných pomůcek pro bazální stimulaci záleží na individuálních potřebách dítěte s kombinovaným postižením.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem bakalářské práce je zjistit možnosti a limity poskytování konceptu bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením v denním stacionáři.
Dílčím cílem je zmapovat přínos bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením, a to z pohledu pracovníků poskytujících tento koncept.
HVO: Jakým způsobem je poskytován koncept bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením v denním stacionáři?
DVO: Jaký je přínos bazální stimulace pro děti s kombinovaným postižením z pohledu pracovníků denního stacionáře?
Metodika:
Zvolen bude kvalitativní výzkum. Použita bude metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Polořízený rozhovor bude proveden se 3 - 5 pracovníky denního stacionáře, kteří poskytují bazální stimulaci u dětí s kombinovaným postižením. Informanti budou vybráni účelovým kvótním výběrem. Výzkum bude realizován ve vybraném denním stacionáři v Praze, který má registrovanou sociální službu podle Registru poskytovatelů sociálních služeb MPSV ČR.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou být využity jako zpětná vazba pro zařízení, kde bude výzkum realizován. Bakalářská práce přispěje ke zmapování, jak lze koncept bazální stimulace využít u dětí s kombinovaným postižením a jaký je jeho přínos u této cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Podle Institutu pro bazální stimulaci (2018) je bazální stimulace definována jako vědecký pedagogicko-ošetřovatelský koncept podporující vnímání, komunikaci a pohybové schopnosti člověka. Koncept bazální stimulace je součástí komplexní zdravotní a sociální péče o děti s kombinovaným postižením, které mají z nějakého důvodu omezené možnosti smyslového vnímání. Bazální stimulace má vypracované rehabilitační techniky pro stimulaci vnímání tělesného schématu (somatická stimulace), vestibulární stimulaci, vibrační, taktilně-haptickou, chuťovou, optickou, auditivní a olfaktorickou stimulaci. Tento koncept umožňuje dětem s kombinovaným postižením zlepšovat jejich zdravotní stav např. prostřednictvím techniky stimulace vnímání, během které se využívá celá řada aktivit a pomůcek. Při výběru vhodných pomůcek pro bazální stimulaci záleží na individuálních potřebách dítěte s kombinovaným postižením.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem bakalářské práce je zjistit možnosti a limity poskytování konceptu bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením v denním stacionáři.
Dílčím cílem je zmapovat přínos bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením, a to z pohledu pracovníků poskytujících tento koncept.
HVO: Jakým způsobem je poskytován koncept bazální stimulace u dětí s kombinovaným postižením v denním stacionáři?
DVO: Jaký je přínos bazální stimulace pro děti s kombinovaným postižením z pohledu pracovníků denního stacionáře?
Metodika:
Zvolen bude kvalitativní výzkum. Použita bude metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Polořízený rozhovor bude proveden se 3 - 5 pracovníky denního stacionáře, kteří poskytují bazální stimulaci u dětí s kombinovaným postižením. Informanti budou vybráni účelovým kvótním výběrem. Výzkum bude realizován ve vybraném denním stacionáři v Praze, který má registrovanou sociální službu podle Registru poskytovatelů sociálních služeb MPSV ČR.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou být využity jako zpětná vazba pro zařízení, kde bude výzkum realizován. Bakalářská práce přispěje ke zmapování, jak lze koncept bazální stimulace využít u dětí s kombinovaným postižením a jaký je jeho přínos u této cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, K., 2018. Bazální stimulace? pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. 2. vydání. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 200 s. ISBN 978-80-907053-1-9.
HÁJKOVÁ, V., 2009. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením: monografie. Praha: Somatopedická společnost. 159 s. ISBN 978-80-904464-0-3.
MICHALÍK, J., 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. 511 s. ISBN 978-80-7367-859-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přepracované vydání. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK J., LEČBYCH. M., 2018. Mentální postižení. 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada. 387 s. ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
FRIEDLOVÁ, K., 2018. Bazální stimulace? pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. 2. vydání. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 200 s. ISBN 978-80-907053-1-9.
HÁJKOVÁ, V., 2009. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením: monografie. Praha: Somatopedická společnost. 159 s. ISBN 978-80-904464-0-3.
MICHALÍK, J., 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. 511 s. ISBN 978-80-7367-859-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přepracované vydání. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK J., LEČBYCH. M., 2018. Mentální postižení. 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada. 387 s. ISBN 978-80-271-0378-2.