Bakalářská práce se zabývá problematikou péče o dítě s tělesným postižením a jejími dopady na život rodiny, z pohledu rodičů dětí. Cílem této práce je zjistit, co vše péče o dítě s tělesným postižením obnáší, a zanalyzovat její dopady na rodinu. Dílčím cílem je identifikovat, jaká pozitiva a negativa s sebou tato péče nese.
Výzkum byl dělán kvalitativní strategií, metodou dotazování za použití techniky neřízeného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečňovány s rodiči dětí s tělesným postižením, kteří o dítě pečují alespoň 5 let. Výsledky výzkumu byly zpracovány metodou vytváření trsů.
Z výsledků vyplývá, že péče o dítě s tělesným postižením je pro všechny rodiny velice náročná, míra náročnosti a množství dopadů je velice ovlivněna stupněm postižení, dalšími sourozenci, kvalitou partnerského vztahu, ale i vztahem s ostatními členy širší rodiny či přáteli. Velké dopady v tázaných rodinách měla péče také na společenský život rodiny, který musely rodiny většinou omezit, či na ekonomickou situaci rodiny. Zde vyšlo najevo, že všechny tázané rodiny musely alespoň jednou využít pomoci veřejných sbírek. Péče o dítě s tělesným postižením nemá však jen negativní dopad na fungování rodiny, většina komunikačních partnerů uvedla, že až díky dítěti s tělesným postižením přestali žít povrchní život a změnili své osobní priority a hodnoty.
Tato bakalářská práce by v praxi mohla být využita převážně pro všechny odborníky pracující s touto sociální skupinou, aby se dokázali vcítit do všech souvislostí spojených s péčí o dítě s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of care for a child with a physical disability and its effects on family life, from the perspective of parents of children. The aim of this work is to find out what all care for a child with a physical disability entails and to analyze its effects on the family. The partial goal is to identify what positives and negatives this care entails.
The research was done with a qualitative strategy, a method of questioning using the technique of uncontrolled interview. Interviews were conducted with parents of children with physical disabilities who have been caring for the child for at least 5 years. The research results were processed by the method of creating tufts.
The results show that caring for a child with a physical disability is very demanding for all families, the level of difficulty and the number of impacts is greatly affected by the degree of disability, other siblings, the quality of the partnership, but also the relationship with other family members or friends. Care in the interviewed families also had a great impact on the social life of the family, which families usually had to reduce, or on the economic situation of the family, it turned out that all interviewed families had to use the help of public collections at least once. However, caring for a child with a physical disability not only has a negative impact on the functioning of the family, most communication partners stated that it was only thanks to a child with TP that they stopped living a superficial life and changed their personal priorities and values.
In practice, this bachelor's thesis could be used mainly for all professionals working with this social group, so that they can empathize with all the contexts associated with the care of a child with a physical disability.
Klíčová slova
Rodina; tělesné postižení; dítě; dopady; péče
Klíčová slova v angličtině
Family; Physical disability; child; impacts; care
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou péče o dítě s tělesným postižením a jejími dopady na život rodiny, z pohledu rodičů dětí. Cílem této práce je zjistit, co vše péče o dítě s tělesným postižením obnáší, a zanalyzovat její dopady na rodinu. Dílčím cílem je identifikovat, jaká pozitiva a negativa s sebou tato péče nese.
Výzkum byl dělán kvalitativní strategií, metodou dotazování za použití techniky neřízeného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečňovány s rodiči dětí s tělesným postižením, kteří o dítě pečují alespoň 5 let. Výsledky výzkumu byly zpracovány metodou vytváření trsů.
Z výsledků vyplývá, že péče o dítě s tělesným postižením je pro všechny rodiny velice náročná, míra náročnosti a množství dopadů je velice ovlivněna stupněm postižení, dalšími sourozenci, kvalitou partnerského vztahu, ale i vztahem s ostatními členy širší rodiny či přáteli. Velké dopady v tázaných rodinách měla péče také na společenský život rodiny, který musely rodiny většinou omezit, či na ekonomickou situaci rodiny. Zde vyšlo najevo, že všechny tázané rodiny musely alespoň jednou využít pomoci veřejných sbírek. Péče o dítě s tělesným postižením nemá však jen negativní dopad na fungování rodiny, většina komunikačních partnerů uvedla, že až díky dítěti s tělesným postižením přestali žít povrchní život a změnili své osobní priority a hodnoty.
Tato bakalářská práce by v praxi mohla být využita převážně pro všechny odborníky pracující s touto sociální skupinou, aby se dokázali vcítit do všech souvislostí spojených s péčí o dítě s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of care for a child with a physical disability and its effects on family life, from the perspective of parents of children. The aim of this work is to find out what all care for a child with a physical disability entails and to analyze its effects on the family. The partial goal is to identify what positives and negatives this care entails.
The research was done with a qualitative strategy, a method of questioning using the technique of uncontrolled interview. Interviews were conducted with parents of children with physical disabilities who have been caring for the child for at least 5 years. The research results were processed by the method of creating tufts.
The results show that caring for a child with a physical disability is very demanding for all families, the level of difficulty and the number of impacts is greatly affected by the degree of disability, other siblings, the quality of the partnership, but also the relationship with other family members or friends. Care in the interviewed families also had a great impact on the social life of the family, which families usually had to reduce, or on the economic situation of the family, it turned out that all interviewed families had to use the help of public collections at least once. However, caring for a child with a physical disability not only has a negative impact on the functioning of the family, most communication partners stated that it was only thanks to a child with TP that they stopped living a superficial life and changed their personal priorities and values.
In practice, this bachelor's thesis could be used mainly for all professionals working with this social group, so that they can empathize with all the contexts associated with the care of a child with a physical disability.
Klíčová slova
Rodina; tělesné postižení; dítě; dopady; péče
Klíčová slova v angličtině
Family; Physical disability; child; impacts; care
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Většina rodin, do kterých se narodí dítě s tělesným postižením nebo dítě své tělesné postižení získá později, např. úrazem, zažívá ze začátku šok a velkou beznaděj. V této obtížné počáteční fázi však musí rodina velmi rychle vyřešit, jak a kdo bude o dítě pečovat, a všechny další okolnosti s tím související. Tato závažná událost ovlivní již dříve zaběhnutý chod rodiny v mnoha oblastech - ať už po finanční, časové, fyzické, či psychické stránce.
Cíl práce:
Cílem práce je popsat, co vše péče o dítě s tělesným postižením obnáší a zanalyzovat dopady péče o na rodinu. Dílčím cílem je identifikovat, jaká pozitiva a negativa sebou tato péče.
Výzkumné otázky:
- Jak náročnou vnímají rodiče péči o dítě s tělesným postižením?
- Jakých oblastí v životě rodiny se péče o dítě s tělesným postižením nejvíce dotýká?
- Jak péče o dítě s tělesným postižením ovlivňuje fungování rodiny?
Popis metodiky:
Jedná se o kvalitativní výzkum. Využita bude metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Předpokládanou metodou analýzy dat je metoda vytváření trsů.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou tvořit rodiče dítěte s tělesným postižením. Výběrový soubor bude získán pomocí techniky sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zvýšit povědomí o problematice péče o dítě s tělesným postižením, poukázat na těžkosti péče o dítě s tělesným postižením, ale i na pozitivní aspekty, které takové dítě do rodiny přinese. Poukázat na to, jak taková situace změní stereotyp v rodině.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Většina rodin, do kterých se narodí dítě s tělesným postižením nebo dítě své tělesné postižení získá později, např. úrazem, zažívá ze začátku šok a velkou beznaděj. V této obtížné počáteční fázi však musí rodina velmi rychle vyřešit, jak a kdo bude o dítě pečovat, a všechny další okolnosti s tím související. Tato závažná událost ovlivní již dříve zaběhnutý chod rodiny v mnoha oblastech - ať už po finanční, časové, fyzické, či psychické stránce.
Cíl práce:
Cílem práce je popsat, co vše péče o dítě s tělesným postižením obnáší a zanalyzovat dopady péče o na rodinu. Dílčím cílem je identifikovat, jaká pozitiva a negativa sebou tato péče.
Výzkumné otázky:
- Jak náročnou vnímají rodiče péči o dítě s tělesným postižením?
- Jakých oblastí v životě rodiny se péče o dítě s tělesným postižením nejvíce dotýká?
- Jak péče o dítě s tělesným postižením ovlivňuje fungování rodiny?
Popis metodiky:
Jedná se o kvalitativní výzkum. Využita bude metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Předpokládanou metodou analýzy dat je metoda vytváření trsů.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou tvořit rodiče dítěte s tělesným postižením. Výběrový soubor bude získán pomocí techniky sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zvýšit povědomí o problematice péče o dítě s tělesným postižením, poukázat na těžkosti péče o dítě s tělesným postižením, ale i na pozitivní aspekty, které takové dítě do rodiny přinese. Poukázat na to, jak taková situace změní stereotyp v rodině.
Seznam doporučené literatury
1. FITZNEROVÁ, I., 2010. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, s. r. o. s. 180. ISBN 978-80-7367-663-6.
2. CHVÁTALOVÁ, H., 2012. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, s.r.o. s. 184. ISBN 978-80-262-0054-3
3. JAKOBOVÁ, A., 2011. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. s. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-945-2.
4. ŠTĚRBOVÁ, D., 2013. Rodiny s postiženými dětmi: "tak trochu jiné" rodiny? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. s. 101. ISBN 978-80-244-3459-9.
5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. 2009. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
1. FITZNEROVÁ, I., 2010. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, s. r. o. s. 180. ISBN 978-80-7367-663-6.
2. CHVÁTALOVÁ, H., 2012. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, s.r.o. s. 184. ISBN 978-80-262-0054-3
3. JAKOBOVÁ, A., 2011. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. s. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-945-2.
4. ŠTĚRBOVÁ, D., 2013. Rodiny s postiženými dětmi: "tak trochu jiné" rodiny? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. s. 101. ISBN 978-80-244-3459-9.
5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. 2009. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.