Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností mluvení, jež byla identifikována učiteli jako tzv. kritické místo ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ v rámci fakultního projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Klíčovou aktivitou projektu byl akční výzkum, na němž je založena tato diplomová práce. Předmětem zkoumání je hledání příčin, proč je řečová dovednost mluvení problematickým místem ve výuce a jaká jsou možná řešení, která mohou být aplikována v praxi učiteli, již chtějí kvalitně rozvíjet mluvení u žáků ve svých hodinách angličtiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou, přičemž v teoretické části je prostor věnován nejprve vymezení tzv. kritických míst, dále je detailně okomentována řečová dovednost mluvení a je zde popsána úroveň toho, co by měl žák na 2. stupni základní školy v rámci mluvení zvládnout. V empirické části je popsána metodologie výzkumu a jsou zde reflektována zjištěná data z akčního výzkumu spolu s poznatky odborníků z teoretické literatury. Výsledkem práce jsou doporučení týkající se výuky mluvení, jež mohou být implementována do praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines speaking skills, which have been identified as a critical issue in teaching English in the lower secondary school curriculum by teachers within the faculty project IPUP KA7 - The Innovation of teacher training. The key activity of the project was action research, which forms the basis of this thesis. The research focused on finding reasons why speaking skills represent a critical issue in the curriculum. At the same time, the aim is to offer possible solutions which can be applied by teachers through teaching techniques to help pupils develop speaking skills in English lessons. The thesis comprises of a theoretical and a practical part. The theoretical part identifies the critical issues, examines the topic of speaking skills in great detail and describes which speaking skills should be mastered by pupils at the lower secondary school. The empirical part describes the methodology of the research and examines the data from the action research as well as theoretical assumptions from studies pertaining to this field of study. The thesis presents recommendations for teaching speaking skills that can be implemented in the classroom.
Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností mluvení, jež byla identifikována učiteli jako tzv. kritické místo ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ v rámci fakultního projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Klíčovou aktivitou projektu byl akční výzkum, na němž je založena tato diplomová práce. Předmětem zkoumání je hledání příčin, proč je řečová dovednost mluvení problematickým místem ve výuce a jaká jsou možná řešení, která mohou být aplikována v praxi učiteli, již chtějí kvalitně rozvíjet mluvení u žáků ve svých hodinách angličtiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou, přičemž v teoretické části je prostor věnován nejprve vymezení tzv. kritických míst, dále je detailně okomentována řečová dovednost mluvení a je zde popsána úroveň toho, co by měl žák na 2. stupni základní školy v rámci mluvení zvládnout. V empirické části je popsána metodologie výzkumu a jsou zde reflektována zjištěná data z akčního výzkumu spolu s poznatky odborníků z teoretické literatury. Výsledkem práce jsou doporučení týkající se výuky mluvení, jež mohou být implementována do praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines speaking skills, which have been identified as a critical issue in teaching English in the lower secondary school curriculum by teachers within the faculty project IPUP KA7 - The Innovation of teacher training. The key activity of the project was action research, which forms the basis of this thesis. The research focused on finding reasons why speaking skills represent a critical issue in the curriculum. At the same time, the aim is to offer possible solutions which can be applied by teachers through teaching techniques to help pupils develop speaking skills in English lessons. The thesis comprises of a theoretical and a practical part. The theoretical part identifies the critical issues, examines the topic of speaking skills in great detail and describes which speaking skills should be mastered by pupils at the lower secondary school. The empirical part describes the methodology of the research and examines the data from the action research as well as theoretical assumptions from studies pertaining to this field of study. The thesis presents recommendations for teaching speaking skills that can be implemented in the classroom.
Diplomová práce vychází z fakultního projektu akčního výzkumu založeného na zkoumání tzv. kritických míst kurikula. Rozvoj řečové dovednosti mluvení v anglickém jazyce byl ve výzkumu kritických míst v sylabu anglického jazyka základní školy identifikován jako jedno z kritických míst. Studentka se ve své diplomové práci zamyslí nad tím, proč tomu tak je.
V teoretické části práce se bude zabývat kritickými místy kurikula obecně, jak se definují a jak je možné je identifikovat. Na základě odborné literatury popíše, proč je rozvoj mluvení ve školní výuce problematický. Popíše rozvoj mluvení z hlediska učitele (tedy jeho vlastní jazyková úroveň, vhodné metody, vhodné aktivity, učební materiály, práce s chybou) tak z hlediska žáka (motivace, ochota riskovat, autonomní učení apod.) Významnou roli při výuce mluvení hrají psychologické aspekty výuky jako jsou sociální dovednosti, jak na straně žáka, tak především učitele. Diplomantka se zaměří také na kurikulární dokumenty - především RVP ZŠ, a na jejich základě popíše, co by měl žák na úrovni A2 v rámci mluvení zvládnout.
Empirická část práce bude založená na akčním výzkumu. Diplomantka se bude snažit na základě jednak dotazníkového šetření týkajícího se kritických míst kurikula a jednak rozhovorů s učiteli zjistit, proč je rozvoj mluvení z dlouhodobého hlediska tak problematický a proč je i po dlouhé době, kdy je v našem školství preferovaná komunikativní metoda a žáci se setkávají s anglickým jazykem i mimo školu, rozvoj mluvení stále kritickým místem výuky.
Součástí výzkumu může být také výzkum se žáky dané školy o tom, jak vnímají úroveň svého mluvení a jak k němu přispívají jednak různé typy aktivit, ale především učitel sám prostřednictvím svého vedení hodiny včetně práce s chybou v mluveném jazyce.
Výsledkem práce budou odpovědi na otázky, proč je rozvoj řečové dovednosti mluvení kritický a jak může učitel situaci zlepšit ať už svým přístupem k žákům, vedením hodiny či používáním různých aktivit a výukových materiálů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce vychází z fakultního projektu akčního výzkumu založeného na zkoumání tzv. kritických míst kurikula. Rozvoj řečové dovednosti mluvení v anglickém jazyce byl ve výzkumu kritických míst v sylabu anglického jazyka základní školy identifikován jako jedno z kritických míst. Studentka se ve své diplomové práci zamyslí nad tím, proč tomu tak je.
V teoretické části práce se bude zabývat kritickými místy kurikula obecně, jak se definují a jak je možné je identifikovat. Na základě odborné literatury popíše, proč je rozvoj mluvení ve školní výuce problematický. Popíše rozvoj mluvení z hlediska učitele (tedy jeho vlastní jazyková úroveň, vhodné metody, vhodné aktivity, učební materiály, práce s chybou) tak z hlediska žáka (motivace, ochota riskovat, autonomní učení apod.) Významnou roli při výuce mluvení hrají psychologické aspekty výuky jako jsou sociální dovednosti, jak na straně žáka, tak především učitele. Diplomantka se zaměří také na kurikulární dokumenty - především RVP ZŠ, a na jejich základě popíše, co by měl žák na úrovni A2 v rámci mluvení zvládnout.
Empirická část práce bude založená na akčním výzkumu. Diplomantka se bude snažit na základě jednak dotazníkového šetření týkajícího se kritických míst kurikula a jednak rozhovorů s učiteli zjistit, proč je rozvoj mluvení z dlouhodobého hlediska tak problematický a proč je i po dlouhé době, kdy je v našem školství preferovaná komunikativní metoda a žáci se setkávají s anglickým jazykem i mimo školu, rozvoj mluvení stále kritickým místem výuky.
Součástí výzkumu může být také výzkum se žáky dané školy o tom, jak vnímají úroveň svého mluvení a jak k němu přispívají jednak různé typy aktivit, ale především učitel sám prostřednictvím svého vedení hodiny včetně práce s chybou v mluveném jazyce.
Výsledkem práce budou odpovědi na otázky, proč je rozvoj řečové dovednosti mluvení kritický a jak může učitel situaci zlepšit ať už svým přístupem k žákům, vedením hodiny či používáním různých aktivit a výukových materiálů.
Seznam doporučené literatury
ABRAMOVA, I. (2013) Challenges in Teaching Russian Students to Speak English. American Journal of Educational Research, 2013, Vol. 1, No. 3, 99-103
BAILEY, K.M. and SABATE, L. (2004) New Ways in Teaching Speaking, TESOL Publications,
CAL VARELA, M. et. al. (2010) Current Issues in English Language Teaching and Learning: An International Perspective. Cambridge Scholar Publishing.
CUNNIGSWORTH, Alan. (1995) Choosing your coursebook. 1. vyd. Oxford: HeinemannPublishers, 1995.
DERAKHSCHAN, A. et al. (2015) Helping Adult and Young Learners to Communicate in Speaking Classes with Confidence. Mediterranean Journal of Social Sciences, vol 6/ No2.
KOHOUT, J. et. al. Kritická místa kurikula na základní škole pohledem mezinárodního šetření TIMMS a českých učitelů, Pedagogická orientace 2019, roč. 29, č.1.
GRUGEON, E. and HUBBART, L. and SMITH, C and DALES, L. (2006) Teaching speaking and Listening in the Primary school, David Furton.
MENTLÍK, P, SLAVÍK, J. a J. COUFALOVÁ. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty- konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica 8,1, 9-18- Západočeská univerzita v Plzni.
PAWLAK, M. and E. WANIECK-KLIMCZAK (2015) Issues in Teaching, Learning and Testing Speaking in a Second Language. Springer.
Seznam doporučené literatury
ABRAMOVA, I. (2013) Challenges in Teaching Russian Students to Speak English. American Journal of Educational Research, 2013, Vol. 1, No. 3, 99-103
BAILEY, K.M. and SABATE, L. (2004) New Ways in Teaching Speaking, TESOL Publications,
CAL VARELA, M. et. al. (2010) Current Issues in English Language Teaching and Learning: An International Perspective. Cambridge Scholar Publishing.
CUNNIGSWORTH, Alan. (1995) Choosing your coursebook. 1. vyd. Oxford: HeinemannPublishers, 1995.
DERAKHSCHAN, A. et al. (2015) Helping Adult and Young Learners to Communicate in Speaking Classes with Confidence. Mediterranean Journal of Social Sciences, vol 6/ No2.
KOHOUT, J. et. al. Kritická místa kurikula na základní škole pohledem mezinárodního šetření TIMMS a českých učitelů, Pedagogická orientace 2019, roč. 29, č.1.
GRUGEON, E. and HUBBART, L. and SMITH, C and DALES, L. (2006) Teaching speaking and Listening in the Primary school, David Furton.
MENTLÍK, P, SLAVÍK, J. a J. COUFALOVÁ. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty- konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica 8,1, 9-18- Západočeská univerzita v Plzni.
PAWLAK, M. and E. WANIECK-KLIMCZAK (2015) Issues in Teaching, Learning and Testing Speaking in a Second Language. Springer.