Bakalářská práce je zpracována v teoreticko-praktické formě. Teoretická část se zabývá pochopením a funkčností gotických obrazů v souvislosti se středověkou mentalitou. Dále nastiňuje provázanost uměleckých proudů v Evropě a v Čechách. Jsou zmíněny nejdůležitější historické pohnutky a nejdůležitější dochované nástěnné a deskové malby v Českých zemích. Práce se také zabývá samostatným námětem madon a jejich významem pro středověkou společnost. V navazující části teoretické práce je analyzován deskový obraz Vyšebrodské madony v souvislosti s jeho umístěním v cisterciáckém klášteře ve Vyšším Brodě. S ohledem na praktickou část je zmíněna problematika vnímání uměleckých děl lidmi se zrakovým postižením a jejich vhodných kompenzačních pomůcek včetně haptických modelů primárně určených nevidomým a slabozrakým. Cílem praktické práce je přenesení deskové malby zobrazující Vyšebrodskou madonu do reliéfu tak, aby splňoval požadavky kompenzační pomůcky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is processed in theoretical-practical form. The theoretical section deals with the understanding and functionality of Gothic paintings in connection with the medieval mentality. It also outlines the interconnectedness of artistic currents in Europe and the Czech lands. The most important historical motives and the most important preserved murals and plate paintings in the Czech lands are mentioned. The work also deals with the independent subject of madonnas and their significance for medieval society. In the subsequent part of the theoretical work, the plate image of the Vyšebrod Madonna is analysed in connection with its location in the Cistercian monastery in Vyšší Brod. With regard to the practical part, the issue of perception of works of art by people with visual impairment and their appropriate compensatory devices is mentioned, including haptic models primarily designed for the blind and partially sighted. The aim of the practical work is to transfer the plate painting depicting the Vyšebrod Madonna into relief to meet the requirements of the compensatory aid.
Klíčová slova
madona, Madona vyšebrodská, Vyšší brod, cisterciácký klášter, Panna Marie, gotický umělec
Klíčová slova v angličtině
madona, The Madonna of Vyšebrod, Higher Ford, Cistercian Monastery, Virgin Mary, Gothic artist
Rozsah průvodní práce
74 s. (13418 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zpracována v teoreticko-praktické formě. Teoretická část se zabývá pochopením a funkčností gotických obrazů v souvislosti se středověkou mentalitou. Dále nastiňuje provázanost uměleckých proudů v Evropě a v Čechách. Jsou zmíněny nejdůležitější historické pohnutky a nejdůležitější dochované nástěnné a deskové malby v Českých zemích. Práce se také zabývá samostatným námětem madon a jejich významem pro středověkou společnost. V navazující části teoretické práce je analyzován deskový obraz Vyšebrodské madony v souvislosti s jeho umístěním v cisterciáckém klášteře ve Vyšším Brodě. S ohledem na praktickou část je zmíněna problematika vnímání uměleckých děl lidmi se zrakovým postižením a jejich vhodných kompenzačních pomůcek včetně haptických modelů primárně určených nevidomým a slabozrakým. Cílem praktické práce je přenesení deskové malby zobrazující Vyšebrodskou madonu do reliéfu tak, aby splňoval požadavky kompenzační pomůcky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is processed in theoretical-practical form. The theoretical section deals with the understanding and functionality of Gothic paintings in connection with the medieval mentality. It also outlines the interconnectedness of artistic currents in Europe and the Czech lands. The most important historical motives and the most important preserved murals and plate paintings in the Czech lands are mentioned. The work also deals with the independent subject of madonnas and their significance for medieval society. In the subsequent part of the theoretical work, the plate image of the Vyšebrod Madonna is analysed in connection with its location in the Cistercian monastery in Vyšší Brod. With regard to the practical part, the issue of perception of works of art by people with visual impairment and their appropriate compensatory devices is mentioned, including haptic models primarily designed for the blind and partially sighted. The aim of the practical work is to transfer the plate painting depicting the Vyšebrod Madonna into relief to meet the requirements of the compensatory aid.
Klíčová slova
madona, Madona vyšebrodská, Vyšší brod, cisterciácký klášter, Panna Marie, gotický umělec
Klíčová slova v angličtině
madona, The Madonna of Vyšebrod, Higher Ford, Cistercian Monastery, Virgin Mary, Gothic artist
Zásady pro vypracování
Teoreticko-praktická práce.
1. Teoretická část práce se bude zabývat gotickým malířství všeobecně, budou zmíněny nejznámější dochované památky nástěnné a deskové malby v českých zemích. Dále se tato část kvalifikační studie zaměří na madony jako samostatný námět a jejich význam pro středověkou společnost.
V navazující části teoretické práce bude analyzován deskový obraz Vyšebrodské madony v souvislosti s jeho umístěním v cisterciáckém klášteře ve Vyšším Brodě. S ohledem na praktickou část zadávané práce bude zmíněna problematika vnímání uměleckých děl u osob se zrakovým postižením a vhodné kompenzační pomůcky včetně haptických modelů primárně určené nevidomým a slabozrakým.
2. Cíl praktické práce spočívá v přenesení deskové malby zobrazující Vyšebrodskou madonu do reliéfu tak, aby výsledný haptický model splňoval všechny požadavky na podobnou kompenzační pomůcku. Rozměr bude upraven optimalizací hmatového pole v závislosti na formátu předlohy.
Reliéf bude polychromován tak, jak vyžadují potřeby postižených se zbytky zraku.
Zásady pro vypracování
Teoreticko-praktická práce.
1. Teoretická část práce se bude zabývat gotickým malířství všeobecně, budou zmíněny nejznámější dochované památky nástěnné a deskové malby v českých zemích. Dále se tato část kvalifikační studie zaměří na madony jako samostatný námět a jejich význam pro středověkou společnost.
V navazující části teoretické práce bude analyzován deskový obraz Vyšebrodské madony v souvislosti s jeho umístěním v cisterciáckém klášteře ve Vyšším Brodě. S ohledem na praktickou část zadávané práce bude zmíněna problematika vnímání uměleckých děl u osob se zrakovým postižením a vhodné kompenzační pomůcky včetně haptických modelů primárně určené nevidomým a slabozrakým.
2. Cíl praktické práce spočívá v přenesení deskové malby zobrazující Vyšebrodskou madonu do reliéfu tak, aby výsledný haptický model splňoval všechny požadavky na podobnou kompenzační pomůcku. Rozměr bude upraven optimalizací hmatového pole v závislosti na formátu předlohy.
Reliéf bude polychromován tak, jak vyžadují potřeby postižených se zbytky zraku.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění - výkladový slovník, Academia, Praha, 2010, ISBN 978-80-200-1909-7.
BARTLOVÁ, Milena a Michal ŠRONĚK, ed. Public communication in European reformation: artistic and other media in Central Europe : 1380-1620. Přeložil Barbara DAY. Prague: Artefactum, 2007. ISBN 80-86890-15-5.
BARTLOVÁ, Milena. Poctivé obrazy: deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-365-4.
BUBENÍČKOVÁ, Hana - KARÁSEK Petr - PAVLÍČEK Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením, 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
ČERNÝ Jiří. Umělecké památky cisterciáckého kláštera Vyšší Brod, Setkání, 2013, č. 7-8, s. 6-7.
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením, 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Monografie. ISBN 9788024427423.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. Klub čtenářů. ISBN 80-207-0416-7.
HALLAM, Elizabeth M. Světci: Kdo jsou a jak vám pomáhají: více než sto padesát svatých od sv. Anežky po sv. Zitu. Přeložil Jindřich VACEK. Praha: Volvox globator, 1996. ISBN 80-7207-028-2.
LE GOFF, Jacques a Jean-Claude SCHMITT. Encyklopedie středověku. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-130-2.
LE GOFF, Jacques, ed. Středověký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-274-8.
LE GOFF, Jacques. Kultura středověké Evropy. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
MAJEROVÁ, Hana. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 188 s. ISBN 978-80-244-5052-0.
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 2. rev. vyd. Praha: Academia, 2013, 399 s. ISBN 978-80-200-2236-3.
PEŠINA, Jaroslav. Mistr Vyšebrodského cyklu. Praha: Odeon 1982.
ROYT, Jan - Nespěšná-Hamsíková, Magdalena - Hrubá, Michaela. Gotické deskové malířství v severozápadních a severních Čechách 1340-1550. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN:978-80-246-3174-5.
ROYT, Jan a Hana BLOCHOVÁ, FAJT, Jiří, ed. Magister Theodoricus - dvorní malíř Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Praha: Národní galerie, 1997. ISBN 80-7035-142-x.
ROYT, Jan a Hana ŠEDINOVÁ. Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha: Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0740-5.
ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0.
ROYT, Jan. Středověké malířství v Čechách. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 8024602652.
RULÍŠEK, Hynek. České nebe: slovník českých patronů. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie, 1993. ISBN 80-900633-8-1.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění - výkladový slovník, Academia, Praha, 2010, ISBN 978-80-200-1909-7.
BARTLOVÁ, Milena a Michal ŠRONĚK, ed. Public communication in European reformation: artistic and other media in Central Europe : 1380-1620. Přeložil Barbara DAY. Prague: Artefactum, 2007. ISBN 80-86890-15-5.
BARTLOVÁ, Milena. Poctivé obrazy: deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-365-4.
BUBENÍČKOVÁ, Hana - KARÁSEK Petr - PAVLÍČEK Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením, 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
ČERNÝ Jiří. Umělecké památky cisterciáckého kláštera Vyšší Brod, Setkání, 2013, č. 7-8, s. 6-7.
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením, 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Monografie. ISBN 9788024427423.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. Klub čtenářů. ISBN 80-207-0416-7.
HALLAM, Elizabeth M. Světci: Kdo jsou a jak vám pomáhají: více než sto padesát svatých od sv. Anežky po sv. Zitu. Přeložil Jindřich VACEK. Praha: Volvox globator, 1996. ISBN 80-7207-028-2.
LE GOFF, Jacques a Jean-Claude SCHMITT. Encyklopedie středověku. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-130-2.
LE GOFF, Jacques, ed. Středověký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-274-8.
LE GOFF, Jacques. Kultura středověké Evropy. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
MAJEROVÁ, Hana. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 188 s. ISBN 978-80-244-5052-0.
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 2. rev. vyd. Praha: Academia, 2013, 399 s. ISBN 978-80-200-2236-3.
PEŠINA, Jaroslav. Mistr Vyšebrodského cyklu. Praha: Odeon 1982.
ROYT, Jan - Nespěšná-Hamsíková, Magdalena - Hrubá, Michaela. Gotické deskové malířství v severozápadních a severních Čechách 1340-1550. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN:978-80-246-3174-5.
ROYT, Jan a Hana BLOCHOVÁ, FAJT, Jiří, ed. Magister Theodoricus - dvorní malíř Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Praha: Národní galerie, 1997. ISBN 80-7035-142-x.
ROYT, Jan a Hana ŠEDINOVÁ. Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha: Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0740-5.
ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0.
ROYT, Jan. Středověké malířství v Čechách. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 8024602652.
RULÍŠEK, Hynek. České nebe: slovník českých patronů. Hluboká nad Vltavou: Alšova jihočeská galerie, 1993. ISBN 80-900633-8-1.