Bakalářská práce je zaměřena na literaturu pro děti, kterou vnímá jako hodnotný zdroj informací pro rozvoj empatie. Cílem práce je tento zdroj prozkoumat a nabídnout možnost aplikace v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na historický sled událostí v oblasti vývoje dětské literatury, literárních ocenění a empatii, která je v práci definována a sledována v průběhu dětského vývoje. Praktická část se zaměřuje na shromáždění kvalitní dětské literatury podporující rozvoj empatie, ze které je jedno dílo použito do tematického celku, který nebyl možný z pandemických důvodů realizovat. Celek byl proto evaluován za pomocí učitelek z mateřských škol a bude následně při první možnosti uskutečněn.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focused on literature for children which is viewed as a valuable information source for the development of kids empathy. The aim of this thesis is to examine this development and offer the opportunity to use it in kindergarten. The theoretical part is aimed at the historical chain of events in the area of development of children literature, literature awards and empathy which is defined and observed during the development of a child. The practical part is aimed at collecting quality children literature that supports the development of empathy from which is one book used in a topical part that couldn't have been realised due to the problems with the pandemic. Therefore, it was evaluated with the help of pedagogues from kindergartens, and it is going to be realised in the first chance possible.
Klíčová slova
Předškolní dítě; empatie; dětská literatura; historie literatury
Klíčová slova v angličtině
Preschool child; empathy; children literature; Histori of literature
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na literaturu pro děti, kterou vnímá jako hodnotný zdroj informací pro rozvoj empatie. Cílem práce je tento zdroj prozkoumat a nabídnout možnost aplikace v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na historický sled událostí v oblasti vývoje dětské literatury, literárních ocenění a empatii, která je v práci definována a sledována v průběhu dětského vývoje. Praktická část se zaměřuje na shromáždění kvalitní dětské literatury podporující rozvoj empatie, ze které je jedno dílo použito do tematického celku, který nebyl možný z pandemických důvodů realizovat. Celek byl proto evaluován za pomocí učitelek z mateřských škol a bude následně při první možnosti uskutečněn.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focused on literature for children which is viewed as a valuable information source for the development of kids empathy. The aim of this thesis is to examine this development and offer the opportunity to use it in kindergarten. The theoretical part is aimed at the historical chain of events in the area of development of children literature, literature awards and empathy which is defined and observed during the development of a child. The practical part is aimed at collecting quality children literature that supports the development of empathy from which is one book used in a topical part that couldn't have been realised due to the problems with the pandemic. Therefore, it was evaluated with the help of pedagogues from kindergartens, and it is going to be realised in the first chance possible.
Klíčová slova
Předškolní dítě; empatie; dětská literatura; historie literatury
Klíčová slova v angličtině
Preschool child; empathy; children literature; Histori of literature
Zásady pro vypracování
Literatura pro děti je bohatým zdrojem námětů pro rozvoj empatie u předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je tento zdroj zmapovat a prakticky uchopit možnosti, které nabízí předškolním pedagogům.
V teoretické části se studentka zaměří na vývoj literatury pro předškolní věk s důrazem na současnou literární nabídku oceněnou některými literárními cenami. Dále ujasní pojem empatie a její odborné ukotvení ve vývoji dítěte.
V praktické části na základě vlastní četby doporučí knihy vhodné k rozvoji empatie u předškolního dítěte a naplánuje, realizuje a vyhodnotí tematický celek, ve kterém se pokusí o podporu rozvoje empatie na základě jedné z uvedených knih.
Zásady pro vypracování
Literatura pro děti je bohatým zdrojem námětů pro rozvoj empatie u předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je tento zdroj zmapovat a prakticky uchopit možnosti, které nabízí předškolním pedagogům.
V teoretické části se studentka zaměří na vývoj literatury pro předškolní věk s důrazem na současnou literární nabídku oceněnou některými literárními cenami. Dále ujasní pojem empatie a její odborné ukotvení ve vývoji dítěte.
V praktické části na základě vlastní četby doporučí knihy vhodné k rozvoji empatie u předškolního dítěte a naplánuje, realizuje a vyhodnotí tematický celek, ve kterém se pokusí o podporu rozvoje empatie na základě jedné z uvedených knih.
Seznam doporučené literatury
1. BERÁNKOVÁ, E. (2002) Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
2. ČEŇKOVÁ, J. (2006) Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Portál
3. GOLEMAN, D (1997) Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Columbus
4. HALADA, J. (2007) Encyklopedie českých nakladatelství 1949 - 2006: Libri
5. HOEG, P., JUUL J. (2018) Trénink empatie u dětí Portál
6. HUTAŘOVÁ, I., HANZLOVÁ, M. (2003,2007) Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež - 1. a 2. část. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
7. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006) Vývojová psychologie 2. Psyché
8. LUKAVSKÁ, J. (2019) Dítěti vstříc-Teorie literatury pro děti a mládež. Host
9. ROBERTO, R. O. (1992) Etická výchova Orbis Pictus Instrupolitana
10. ŘEŘICHOVÁ, V., DOROVSKÝ, I. (2007) Autoři světové literatury pro děti a mládež: Nakladatelství Olomouc s.r.o.
11. SHAPIRO, E. L. (1998) Emoční inteligence dítěte a její rozvoj: Portál
12. SVOBODOVÁ, E. (2010) Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání: Raabe
13. SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H. (2011) Metody dramatické výchovy v MŠ. Portál
14. ŠUBRTOVÁ, M. (2012) Slovník autorů literatury pro děti a mládež II.: LIBRI s.r.o. Nakladatelství
15. URBANOVÁ, S. (1999) Metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia.
16. VÁGNEROVÁ, M. (2012) Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2: Karolinum
17. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008) Sociální psychologie: Grada
Seznam doporučené literatury
1. BERÁNKOVÁ, E. (2002) Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
2. ČEŇKOVÁ, J. (2006) Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Portál
3. GOLEMAN, D (1997) Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Columbus
4. HALADA, J. (2007) Encyklopedie českých nakladatelství 1949 - 2006: Libri
5. HOEG, P., JUUL J. (2018) Trénink empatie u dětí Portál
6. HUTAŘOVÁ, I., HANZLOVÁ, M. (2003,2007) Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež - 1. a 2. část. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
7. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006) Vývojová psychologie 2. Psyché
8. LUKAVSKÁ, J. (2019) Dítěti vstříc-Teorie literatury pro děti a mládež. Host
9. ROBERTO, R. O. (1992) Etická výchova Orbis Pictus Instrupolitana
10. ŘEŘICHOVÁ, V., DOROVSKÝ, I. (2007) Autoři světové literatury pro děti a mládež: Nakladatelství Olomouc s.r.o.
11. SHAPIRO, E. L. (1998) Emoční inteligence dítěte a její rozvoj: Portál
12. SVOBODOVÁ, E. (2010) Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání: Raabe
13. SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H. (2011) Metody dramatické výchovy v MŠ. Portál
14. ŠUBRTOVÁ, M. (2012) Slovník autorů literatury pro děti a mládež II.: LIBRI s.r.o. Nakladatelství
15. URBANOVÁ, S. (1999) Metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia.
16. VÁGNEROVÁ, M. (2012) Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2: Karolinum
17. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008) Sociální psychologie: Grada