Prezentovaná bakalářská práce se věnuje problematice dětské víry. Konkrétně se zaměřuje na vztah dětí mladšího školního věku z katolických rodin k víře praktikované v jejich rodinách. Teoretická část shrnuje schopnosti, kterých děti tohoto věku dosahují v kognitivním, morálním, emočním a sociálním vývoji, a dále tyto poznatky rozšiřuje o souvislosti s jejich náboženským životem. Poslední dvě kapitoly se následně věnují přístupům ke zkoumání vývoje religiozity a socializace víry (především v rodinách). Empirická část hledala odpověď na otázku, jak děti mladšího školního věku z katolických rodin vnímají víru praktikovanou v jejich rodinách. Toho se dosáhlo za využití kvalitativního designu výzkumu: vícečetné případové studie. Data byla získána prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku od devíti do jedenácti let. Jejich přepisy prošly následnou analýzou pomocí otevřeného kódování. Práce data prezentuje technikou vyložení karet ve vzájemném porovnávání v rámci jednotlivých kategorií (sociální vlivy na dětskou víru, vysvětlování si náboženských rituálů, vnímání náboženských pravidel, prožívání náboženské víry a vztahování se k náboženským entitám - Bohu, Ježíši, Panně Marii a Duchu svatému). Zjistilo se, že v náboženském životě dětí tohoto věku hraje významnou roli rodina. Děti se identifikují s rolí křesťana i s pravidly, která z ní plynou. Zpověď a modlitba jim slouží ke komunikaci s Bohem a náboženskými entitami, zároveň jsou vnímány jako pomoc proti špatným pocitům a strachu. Děti pozitivně vnímají náboženské bytosti a popisují je antropomorfickými i abstraktními pojmy. Také se ukázalo, že prožívání náboženských rituálů a jejich chápání odpovídá teoriím kognitivního, morálního i emočního vývoje uvedených v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis explores the problematics of children's faith. Specifically, it is focused on the relationship of children from catholic families to faith in middle childhood. The theoretical part sums up capabilities which have been achieved in cognitive, moral, emotional and social development by children. The knowledge are extended by a context of children's religious life. Two last chapters focus on the approach to an exploration of the development of religiosity and to socialization of a faith. The empirical part was looking for an answer to the question: how do the children in middle childhood from catholic families perceive the faith of their family. It was achieved through the qualitative design of a research: the multiple case study. The data were collected up by in-depth semi-structured interviews with children in the age rage between nine and eleven years. Thereafter, they were analyzed by an open coding process. The thesis presents these data by the card unloading technique in comparison within each one category (the social influence to the infantile faith, the children's explanation of some religious rituals, the perception of the religious rules, the experience of the religious faith and the perception of devotional entities - the God, Jesus Christ, Virgin Mary and the Holy Spirit). It was found that family is an important part of children's (in the middle childhood) religious life. The children identify themselves as Christians and acknowledge the Christian's rules without conflict. They use the confession and the praying for communication to God and for religious entities and for help against bad feelings and fear too. Children positively perceive religious entities and describe them through anthropomorphic and abstract concepts. It also turned out that children's experience and an explanation of the religion correspond to theories of cognitive, moral and emotional development which are described in the theoretical part.
Klíčová slova
mladší školní věk, religiozita, náboženská víra, socializace víry, Bůh, modlitba, zpověď
Klíčová slova v angličtině
middle childhood, religiosity, religious faith, socialization of faith, God, praying, confession
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Prezentovaná bakalářská práce se věnuje problematice dětské víry. Konkrétně se zaměřuje na vztah dětí mladšího školního věku z katolických rodin k víře praktikované v jejich rodinách. Teoretická část shrnuje schopnosti, kterých děti tohoto věku dosahují v kognitivním, morálním, emočním a sociálním vývoji, a dále tyto poznatky rozšiřuje o souvislosti s jejich náboženským životem. Poslední dvě kapitoly se následně věnují přístupům ke zkoumání vývoje religiozity a socializace víry (především v rodinách). Empirická část hledala odpověď na otázku, jak děti mladšího školního věku z katolických rodin vnímají víru praktikovanou v jejich rodinách. Toho se dosáhlo za využití kvalitativního designu výzkumu: vícečetné případové studie. Data byla získána prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku od devíti do jedenácti let. Jejich přepisy prošly následnou analýzou pomocí otevřeného kódování. Práce data prezentuje technikou vyložení karet ve vzájemném porovnávání v rámci jednotlivých kategorií (sociální vlivy na dětskou víru, vysvětlování si náboženských rituálů, vnímání náboženských pravidel, prožívání náboženské víry a vztahování se k náboženským entitám - Bohu, Ježíši, Panně Marii a Duchu svatému). Zjistilo se, že v náboženském životě dětí tohoto věku hraje významnou roli rodina. Děti se identifikují s rolí křesťana i s pravidly, která z ní plynou. Zpověď a modlitba jim slouží ke komunikaci s Bohem a náboženskými entitami, zároveň jsou vnímány jako pomoc proti špatným pocitům a strachu. Děti pozitivně vnímají náboženské bytosti a popisují je antropomorfickými i abstraktními pojmy. Také se ukázalo, že prožívání náboženských rituálů a jejich chápání odpovídá teoriím kognitivního, morálního i emočního vývoje uvedených v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis explores the problematics of children's faith. Specifically, it is focused on the relationship of children from catholic families to faith in middle childhood. The theoretical part sums up capabilities which have been achieved in cognitive, moral, emotional and social development by children. The knowledge are extended by a context of children's religious life. Two last chapters focus on the approach to an exploration of the development of religiosity and to socialization of a faith. The empirical part was looking for an answer to the question: how do the children in middle childhood from catholic families perceive the faith of their family. It was achieved through the qualitative design of a research: the multiple case study. The data were collected up by in-depth semi-structured interviews with children in the age rage between nine and eleven years. Thereafter, they were analyzed by an open coding process. The thesis presents these data by the card unloading technique in comparison within each one category (the social influence to the infantile faith, the children's explanation of some religious rituals, the perception of the religious rules, the experience of the religious faith and the perception of devotional entities - the God, Jesus Christ, Virgin Mary and the Holy Spirit). It was found that family is an important part of children's (in the middle childhood) religious life. The children identify themselves as Christians and acknowledge the Christian's rules without conflict. They use the confession and the praying for communication to God and for religious entities and for help against bad feelings and fear too. Children positively perceive religious entities and describe them through anthropomorphic and abstract concepts. It also turned out that children's experience and an explanation of the religion correspond to theories of cognitive, moral and emotional development which are described in the theoretical part.
Klíčová slova
mladší školní věk, religiozita, náboženská víra, socializace víry, Bůh, modlitba, zpověď
Klíčová slova v angličtině
middle childhood, religiosity, religious faith, socialization of faith, God, praying, confession
Zásady pro vypracování
Vztah dětí k náboženství je relativně méně prozkoumaným tématem. Jeden z teoretických proudů tohoto výzkumu se zabývá vývojem náboženského a duchovního uvažování dětí, dětským konceptem Boha a duše. Druhý teoretický proud se zaměřuje na socializaci víry v rodinách, která je v současné době chápána nikoli jako jednostranná transmise rodičovských přesvědčení na dítě, ale jako oboustranný proces vzájemného ovlivňování mezi rodiči a dětmi v jejich vztahu k víře (Boyatzis & Janicki, 2003).
Většina vědeckých prací týkajících se víry dětí pochází ze zahraničních studií. Dá se očekávat, že vztah dětí k víře v relativně ateistické České republice může být prožíván jinak než v USA, kde naopak věřící lidé v populaci převažují. Cílem BP je tedy výzkumně vstoupit do tématu víry u dětí v rámci České republiky. Práce si klade za cíl mapovat, jakým způsobem děti mladšího školního věku z katolických rodin vnímají víru praktikovanou v jejich rodinách, jakým způsobem se ony samy vztahují k Bohu a k praktikám a pravidlům, které z víry vycházejí.
Teoretická část bakalářské práce bude shrnovat dosavadní výzkumy týkající se vývoje spirituality dětí a socializace víry v rodinách. Zaměří se v tomto ohledu zejména na období mladšího školního věku. Empirická část bude tvořena kvalitativním šetřením. Data budou sbírána skrze hloubkové rozhovory s cca 8-10 dětmi mladšího školního věku z rodin katolického vyznání. Rozhovory budou následně přepsány, data budou analyzována v souladu s metodami kvalitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Vztah dětí k náboženství je relativně méně prozkoumaným tématem. Jeden z teoretických proudů tohoto výzkumu se zabývá vývojem náboženského a duchovního uvažování dětí, dětským konceptem Boha a duše. Druhý teoretický proud se zaměřuje na socializaci víry v rodinách, která je v současné době chápána nikoli jako jednostranná transmise rodičovských přesvědčení na dítě, ale jako oboustranný proces vzájemného ovlivňování mezi rodiči a dětmi v jejich vztahu k víře (Boyatzis & Janicki, 2003).
Většina vědeckých prací týkajících se víry dětí pochází ze zahraničních studií. Dá se očekávat, že vztah dětí k víře v relativně ateistické České republice může být prožíván jinak než v USA, kde naopak věřící lidé v populaci převažují. Cílem BP je tedy výzkumně vstoupit do tématu víry u dětí v rámci České republiky. Práce si klade za cíl mapovat, jakým způsobem děti mladšího školního věku z katolických rodin vnímají víru praktikovanou v jejich rodinách, jakým způsobem se ony samy vztahují k Bohu a k praktikám a pravidlům, které z víry vycházejí.
Teoretická část bakalářské práce bude shrnovat dosavadní výzkumy týkající se vývoje spirituality dětí a socializace víry v rodinách. Zaměří se v tomto ohledu zejména na období mladšího školního věku. Empirická část bude tvořena kvalitativním šetřením. Data budou sbírána skrze hloubkové rozhovory s cca 8-10 dětmi mladšího školního věku z rodin katolického vyznání. Rozhovory budou následně přepsány, data budou analyzována v souladu s metodami kvalitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Boyatzis, C. J. (2005). Religious and spiritual development in childhood. In R.F. Paloutzian, & C.L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (s. 123-143). Guilford Publications.
Boyatzis, C. J., & Janicki, D. (2003). Parent-child communication about religion: Survey and diary data on unilateral transmission and bi-directional reciprocity styles. Review of Religious Research, 44, 252-270.
De Roos, S. A. (2006). Young children's God concepts: Influences of attachment and religious socialization in a family and school context. Religious Education, 101(1), 84-103.
Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál.
Hayward, R. D., Maselko, J., & Meador, K. G. (2012). Recollections of childhood religious identity and behavior as a function of adult religiousness. International Journal for the Psychology of Religion, 22(1), 79-88.
Holm, N. (1998). Úvod do psychologie náboženství. Praha: Portál.
Rottman, J., & Kelemen, D. (2012). Is there such a thing as a Christian child? Evidence of religious beliefs in early childhood. Science and the World's Religions, 1, 205-238.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Boyatzis, C. J. (2005). Religious and spiritual development in childhood. In R.F. Paloutzian, & C.L. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (s. 123-143). Guilford Publications.
Boyatzis, C. J., & Janicki, D. (2003). Parent-child communication about religion: Survey and diary data on unilateral transmission and bi-directional reciprocity styles. Review of Religious Research, 44, 252-270.
De Roos, S. A. (2006). Young children's God concepts: Influences of attachment and religious socialization in a family and school context. Religious Education, 101(1), 84-103.
Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál.
Hayward, R. D., Maselko, J., & Meador, K. G. (2012). Recollections of childhood religious identity and behavior as a function of adult religiousness. International Journal for the Psychology of Religion, 22(1), 79-88.
Holm, N. (1998). Úvod do psychologie náboženství. Praha: Portál.
Rottman, J., & Kelemen, D. (2012). Is there such a thing as a Christian child? Evidence of religious beliefs in early childhood. Science and the World's Religions, 1, 205-238.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.