Předmětem této bakalářské práce je sestavení krátkodobého programu her a aktivit pro podporu a rozvoj prosociálního chování v prostředí školní družiny a jeho evaluace vzhledem k vytyčeným cílům. Práce je členěna do kapitol, z nichž první je věnovánateoretickým východiskům, stručně objasňuje pojem prosociální chování a s ním spojený pojem empatie. V dalších kapitolách se práce věnuje metodice tvorby programu a obecné charakteristice programu, charakteristice cílové skupiny, tedy dětí mladšího školního věku a metodám práce, které jsou použity v programu. V navazující části je již popisován samotný program, jeho harmonogram, organizace, uspořádání lekcí podle
jejich témat a dílčích cílů. Následně je popsán průběh lekcí a konkrétní herní aktivity vybrané pro splnění určeného cíle, otázky hodnotové reflexe a jsou uvedeny příklady zhodnocení celých lekcí dětmi. Poslední kapitoly jsou věnovány evaluaci programu a jeho subjektivnímu zhodnocení pohledem zúčastněných pedagogů vzhledem k vytyčeným cílům programu.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis focuses on the composition of a short-term program of childrengames and activities to support and develop prosocial behavior in the environment ofan after-school center. The thesis is divided in to sections. The first describes theoretical background and briefly clarifiesthe term "prosocial behavior" and there with associated term "empathy". Additionally, it gives general characteristics of the program and of thetarge tgroup, that is a group of early school age children, as well as describes workingmethods used in the program. The next, follow-up practical section describes the actual program, its schedule, organization and arrangement of sessions based on their topics and subgoals. Then I have described the actual progress of lessons and particular game activities selected to achieve the projected goal, followed by suggested questions to induce value reflection and examples of how children reflected on completed sessions. Last chapters of the practical sectione valuate the program and subsequently provide participating educators' reviews in terms of the designed goals of the program.
Klíčová slova
Prosociální chování, empatie, školní družina, hra
Klíčová slova v angličtině
Prosocial behavior, empathy, after-school center, game
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této bakalářské práce je sestavení krátkodobého programu her a aktivit pro podporu a rozvoj prosociálního chování v prostředí školní družiny a jeho evaluace vzhledem k vytyčeným cílům. Práce je členěna do kapitol, z nichž první je věnovánateoretickým východiskům, stručně objasňuje pojem prosociální chování a s ním spojený pojem empatie. V dalších kapitolách se práce věnuje metodice tvorby programu a obecné charakteristice programu, charakteristice cílové skupiny, tedy dětí mladšího školního věku a metodám práce, které jsou použity v programu. V navazující části je již popisován samotný program, jeho harmonogram, organizace, uspořádání lekcí podle
jejich témat a dílčích cílů. Následně je popsán průběh lekcí a konkrétní herní aktivity vybrané pro splnění určeného cíle, otázky hodnotové reflexe a jsou uvedeny příklady zhodnocení celých lekcí dětmi. Poslední kapitoly jsou věnovány evaluaci programu a jeho subjektivnímu zhodnocení pohledem zúčastněných pedagogů vzhledem k vytyčeným cílům programu.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis focuses on the composition of a short-term program of childrengames and activities to support and develop prosocial behavior in the environment ofan after-school center. The thesis is divided in to sections. The first describes theoretical background and briefly clarifiesthe term "prosocial behavior" and there with associated term "empathy". Additionally, it gives general characteristics of the program and of thetarge tgroup, that is a group of early school age children, as well as describes workingmethods used in the program. The next, follow-up practical section describes the actual program, its schedule, organization and arrangement of sessions based on their topics and subgoals. Then I have described the actual progress of lessons and particular game activities selected to achieve the projected goal, followed by suggested questions to induce value reflection and examples of how children reflected on completed sessions. Last chapters of the practical sectione valuate the program and subsequently provide participating educators' reviews in terms of the designed goals of the program.
Klíčová slova
Prosociální chování, empatie, školní družina, hra
Klíčová slova v angličtině
Prosocial behavior, empathy, after-school center, game
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude vypracování krátkodobého programu na podporu a rozvoj prosociálního chování dětí s využitím her v prostředí školní družiny. Práce se bude zabývat metodikou programu, která bude provázána poznatky z odborného textu, zejména z oblasti prosociálního chování, vývoje dítěte mladšího školního věku a jeho schopností, významu hry v životě dítěte, a sociálními souvislostmi ve školním prostředí. Cílem programu bude nabídnout konkrétní postupy a aktivity, které příznivě ovlivní proces rozvoje prosociálního chování. Z následné aplikace programu bude provedena evaluace. Metodou šetření bude přímé pozorování dětí při aktivitách a jejich následnou reflexi. V závěru práce bude provedeno srovnání zjištění s pohledem dalšího pedagoga, který se bude aktivit přímo účastnit.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude vypracování krátkodobého programu na podporu a rozvoj prosociálního chování dětí s využitím her v prostředí školní družiny. Práce se bude zabývat metodikou programu, která bude provázána poznatky z odborného textu, zejména z oblasti prosociálního chování, vývoje dítěte mladšího školního věku a jeho schopností, významu hry v životě dítěte, a sociálními souvislostmi ve školním prostředí. Cílem programu bude nabídnout konkrétní postupy a aktivity, které příznivě ovlivní proces rozvoje prosociálního chování. Z následné aplikace programu bude provedena evaluace. Metodou šetření bude přímé pozorování dětí při aktivitách a jejich následnou reflexi. V závěru práce bude provedeno srovnání zjištění s pohledem dalšího pedagoga, který se bude aktivit přímo účastnit.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a Alžběta PALATINOVÁ. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině, 2003.
DUFKOVÁ, Ilona, Hana NOVOTNÁ a Eva ŠPAČKOVÁ. Etická výchova pro 1. a 2. ročník základních škol: kouzelné peříčko. Ilustroval Linda NOLLOVÁ. Úvaly: Albra, 2013. Učebnice pro základní školy (Albra). ISBN 978-80-7361-087-6.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2007
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ. Etická výchova: metodický materiál. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress, 2005. ISBN 80-7130-091-8.
Obletět svět přál bych si hned: tvoříme, poznáváme a hrajeme si : [projekty podporující prosociální chování dětí v mateřské škole]. Praha: Raabe, c2012. Tvoříme, poznáváme a hrajeme si. ISBN 978-80-87553-46-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178751-5
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a Alžběta PALATINOVÁ. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině, 2003.
DUFKOVÁ, Ilona, Hana NOVOTNÁ a Eva ŠPAČKOVÁ. Etická výchova pro 1. a 2. ročník základních škol: kouzelné peříčko. Ilustroval Linda NOLLOVÁ. Úvaly: Albra, 2013. Učebnice pro základní školy (Albra). ISBN 978-80-7361-087-6.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2007
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ. Etická výchova: metodický materiál. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress, 2005. ISBN 80-7130-091-8.
Obletět svět přál bych si hned: tvoříme, poznáváme a hrajeme si : [projekty podporující prosociální chování dětí v mateřské škole]. Praha: Raabe, c2012. Tvoříme, poznáváme a hrajeme si. ISBN 978-80-87553-46-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178751-5
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.