Bakalářská práce je zaměřena na alternativní vzdělávání dostupné v České republice. Vysvětluje základní principy těchto alternativních pedagogických konceptů a také objasňuje pojem dnešního tradičního školství v České republice. Praktická část prezentuje výsledky výzkumného šetření vedeného formou rozhovorů, jehož cílem je popsat zkušenosti dětí s přechodem z alternativní mateřské školy na tradiční základní školu a získat představu o problémech, nebo naopak výhodách při adaptaci na odlišný typ školy.
Anotace v angličtině
bachelor's thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part is focused on alternative education available in the Czech Republic. It explains the basic principles of alternative pedagogical concepts and also clarifies the concept of contemporary traditional education in the Czech Republic. The practical part presents the results of a research investigation conducted in the form of interviews. Their aim was to describe the experiences of children with the transition from an alternative kindergarten to a traditional primary school, and to get an idea of the problems, or on the contrary, the advantages of adapting to a different type of school.
Klíčová slova
Alternativní vzdělávání, Montessori, lesní MŠ, Daltonský plán, Jenská škola, Waldorfská škola, MŠ Začít spolu, předškolní vzdělávání, pedagogika, vstup na základní školu
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, Montessori, forest nursery school, Dalton Plan, Jen school, Waldorf school, step-by-step kindergarten, preschool education, pedagogy, elementary school entry
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na alternativní vzdělávání dostupné v České republice. Vysvětluje základní principy těchto alternativních pedagogických konceptů a také objasňuje pojem dnešního tradičního školství v České republice. Praktická část prezentuje výsledky výzkumného šetření vedeného formou rozhovorů, jehož cílem je popsat zkušenosti dětí s přechodem z alternativní mateřské školy na tradiční základní školu a získat představu o problémech, nebo naopak výhodách při adaptaci na odlišný typ školy.
Anotace v angličtině
bachelor's thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part is focused on alternative education available in the Czech Republic. It explains the basic principles of alternative pedagogical concepts and also clarifies the concept of contemporary traditional education in the Czech Republic. The practical part presents the results of a research investigation conducted in the form of interviews. Their aim was to describe the experiences of children with the transition from an alternative kindergarten to a traditional primary school, and to get an idea of the problems, or on the contrary, the advantages of adapting to a different type of school.
Klíčová slova
Alternativní vzdělávání, Montessori, lesní MŠ, Daltonský plán, Jenská škola, Waldorfská škola, MŠ Začít spolu, předškolní vzdělávání, pedagogika, vstup na základní školu
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, Montessori, forest nursery school, Dalton Plan, Jen school, Waldorf school, step-by-step kindergarten, preschool education, pedagogy, elementary school entry
Zásady pro vypracování
Alternativní mateřské školy jsou v ČR zastoupeny četněji, než alternativní školy základní, a někteří rodiče ani nemají zájem o to, aby jejich dítě pokračovalo ve vzdělávání v alternativní základní škole, takže část dětí přechází z alternativní mateřské školy do běžné základní školy. A právě přestup z alternativní mateřské školy do běžné školy základní bude předmětem zájmu této práce.
V teoretické části věnuje studentka pozornost vzdělávacím alternativám dostupným v ČR, v praktické části povede rozhovory s rodiči i dětmi, kteří tento přechod zažili, a zpracuje jejich zkušenosti.
Zásady pro vypracování
Alternativní mateřské školy jsou v ČR zastoupeny četněji, než alternativní školy základní, a někteří rodiče ani nemají zájem o to, aby jejich dítě pokračovalo ve vzdělávání v alternativní základní škole, takže část dětí přechází z alternativní mateřské školy do běžné základní školy. A právě přestup z alternativní mateřské školy do běžné školy základní bude předmětem zájmu této práce.
V teoretické části věnuje studentka pozornost vzdělávacím alternativám dostupným v ČR, v praktické části povede rozhovory s rodiči i dětmi, kteří tento přechod zažili, a zpracuje jejich zkušenosti.
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003,
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: Hanex,
PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
POL, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995.
PRŮCHA, J: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012.
RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Agentura STROM, 1998.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999.
SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995.
WENKE, H - RÖHNER, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido,
ZELINKOVÁ, Olga: Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003,
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: Hanex,
PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
POL, Milan: Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995.
PRŮCHA, J: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012.
RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Agentura STROM, 1998.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999.
SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995.
WENKE, H - RÖHNER, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido,
ZELINKOVÁ, Olga: Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997