Bakalářská práce se zabývá možnostmi hudebního vzdělávání nevidomých hudebníků od dob starověku až do současnosti. V teoretické části jsou charakterizovány společenské podmínky jednotlivých epoch a na příkladech životů známých nevidomých hudebníků je demonstrováno, jak přišli ke svému postižení a jak se, i přes překážky, který jim tento handicap způsobil, uplatnili ve společnosti. Část práce se zabývá vynálezem Braillovy notace a současnou výukou hudby zrakově postižených. V části výzkumné jsou analyzovány rozhovory dvou pedagožek hudby na základní umělecké škole. Na základě třech tematických okruhů odpovídaly na otázky týkající se jejich zrakového postižení a prvního seznámení s hudbou, na průběh studií a následné praxe, včetně metod, které využívají při výuce žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibility of music education for blind musicians from antiquity to the present. In the theoretical part, the social conditions of individual historical periods are characterized and it is shown at the examples of well-known blind musicians lives, how they came to their disabilities and how, despite the obstacles caused by the handicap, they succeeded in society. Part of the thesis deals with the invention of Braille music notation and with the education of visually impaired people in present. In the research part are analysed interviews of two music teachers at elementary art school. Based on three thematic areas they were answered the questions about their visual impairment and first acquittance with music, at course of their studies and practise at work, including methods, which they use to teach students.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
60 s. (117 041 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi hudebního vzdělávání nevidomých hudebníků od dob starověku až do současnosti. V teoretické části jsou charakterizovány společenské podmínky jednotlivých epoch a na příkladech životů známých nevidomých hudebníků je demonstrováno, jak přišli ke svému postižení a jak se, i přes překážky, který jim tento handicap způsobil, uplatnili ve společnosti. Část práce se zabývá vynálezem Braillovy notace a současnou výukou hudby zrakově postižených. V části výzkumné jsou analyzovány rozhovory dvou pedagožek hudby na základní umělecké škole. Na základě třech tematických okruhů odpovídaly na otázky týkající se jejich zrakového postižení a prvního seznámení s hudbou, na průběh studií a následné praxe, včetně metod, které využívají při výuce žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibility of music education for blind musicians from antiquity to the present. In the theoretical part, the social conditions of individual historical periods are characterized and it is shown at the examples of well-known blind musicians lives, how they came to their disabilities and how, despite the obstacles caused by the handicap, they succeeded in society. Part of the thesis deals with the invention of Braille music notation and with the education of visually impaired people in present. In the research part are analysed interviews of two music teachers at elementary art school. Based on three thematic areas they were answered the questions about their visual impairment and first acquittance with music, at course of their studies and practise at work, including methods, which they use to teach students.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku hudebního uplatnění zrakově postižených osob. Jako příklady budou uvedeny životní příběhy známých zrakově postižených hudebníků z minulosti i současnosti. Cílem je definovat typy jejich zrakového postižení a popsat na jejich osudech, jak se vyrovnávali se svým omezením, ale také jak se k nim stavěla společnost. Součástí práce bude zároveň pedagogické hledisko, budou popsány různé metody výuky zrakově postižených nejen v dnešním školství.
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku hudebního uplatnění zrakově postižených osob. Jako příklady budou uvedeny životní příběhy známých zrakově postižených hudebníků z minulosti i současnosti. Cílem je definovat typy jejich zrakového postižení a popsat na jejich osudech, jak se vyrovnávali se svým omezením, ale také jak se k nim stavěla společnost. Součástí práce bude zároveň pedagogické hledisko, budou popsány různé metody výuky zrakově postižených nejen v dnešním školství.
Seznam doporučené literatury
Die Musik in Geschichte und Gegengwart, 27 sv., Kassel, Bärenreiter 1994-2007
Janková, Martina: Osoby se zrakovým postižením, jejich možnosti studia hudby a uplatnění jako učitelů hudby, Bakalářská práce na MU Brno, 2018
Korolenko, Vladimir: The Blind musician, Progress Publishers,1978
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Edition, 29 sv., London, 2000
Wikipedia, Blind musicians, Books on Demand, 2004
Seznam doporučené literatury
Die Musik in Geschichte und Gegengwart, 27 sv., Kassel, Bärenreiter 1994-2007
Janková, Martina: Osoby se zrakovým postižením, jejich možnosti studia hudby a uplatnění jako učitelů hudby, Bakalářská práce na MU Brno, 2018
Korolenko, Vladimir: The Blind musician, Progress Publishers,1978
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Edition, 29 sv., London, 2000
Wikipedia, Blind musicians, Books on Demand, 2004