Tato bakalářská práce se zaměřuje na galerijní výstavu jako na prostředek rozvoje estetického vnímání u dětí předškolního věku. Cílem práce je charakterizovat galerijní výstavu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku, který bude ověřen v praxi mateřské školy. Teoretická část se zabývá galerijní a muzejní edukací, věnuje se psychomotorickému vývoji u předškolního dítěte a dále se práce zaměřuje na estetickou výchovu a její vymezení v rámcovém vzdělávacím programu
předškolního vzdělávání a především na estetické vnímání u předškolního dítěte.
V praktické části je popsán třístupňový časový galerijní edukační model
prostřednictvím výstavy Radka Pilaře, kdy se děti hravou formou seznamují s jeho ilustracemi. Součástí praktické části je i doplňkové dotazníkové šetření určené učitelkám a učitelům mateřských škol, které zjišťuje, zda a jakým způsobem učitelky a učitelé v mateřských školách navštěvují galerie a jaké přitom volí modely galerijní edukace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the gallery exhibition as a means of developing
aesthetic perception in preschool children. The work aims to characterize the gallery exhibition as a means of developing the child's personality in the field of aesthetic perception, and to create a three-level educational programme of gallery education for preschool children, which will be verified in kindergarten practice. The theoretical part deals with gallery and museum education and psychomotor development in preschool children. Additionally, it focuses on aesthetic education and its definition in the Framework Education Programme for preschool education, emphasizing aesthetic perception in preschool children. The practical part describes a three-stage time
gallery educational model through Radek Pilar, where children get acquainted with his illustrations in a playful form. It also includes a questionnaire survey for kindergarten teachers, whose purpose is to determine whether and in what manner teachers in kindergartens visit galleries and what models of gallery education they select.
Klíčová slova
Galerijní a muzejní edukace, výstava, dítě předškolního věku, estetická výchova,
třístupňový časový galerijní edukační model
Klíčová slova v angličtině
Gallery and museum education, exhibition, preschool children, aesthetic education,
three-stage time gallery educational model
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na galerijní výstavu jako na prostředek rozvoje estetického vnímání u dětí předškolního věku. Cílem práce je charakterizovat galerijní výstavu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku, který bude ověřen v praxi mateřské školy. Teoretická část se zabývá galerijní a muzejní edukací, věnuje se psychomotorickému vývoji u předškolního dítěte a dále se práce zaměřuje na estetickou výchovu a její vymezení v rámcovém vzdělávacím programu
předškolního vzdělávání a především na estetické vnímání u předškolního dítěte.
V praktické části je popsán třístupňový časový galerijní edukační model
prostřednictvím výstavy Radka Pilaře, kdy se děti hravou formou seznamují s jeho ilustracemi. Součástí praktické části je i doplňkové dotazníkové šetření určené učitelkám a učitelům mateřských škol, které zjišťuje, zda a jakým způsobem učitelky a učitelé v mateřských školách navštěvují galerie a jaké přitom volí modely galerijní edukace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the gallery exhibition as a means of developing
aesthetic perception in preschool children. The work aims to characterize the gallery exhibition as a means of developing the child's personality in the field of aesthetic perception, and to create a three-level educational programme of gallery education for preschool children, which will be verified in kindergarten practice. The theoretical part deals with gallery and museum education and psychomotor development in preschool children. Additionally, it focuses on aesthetic education and its definition in the Framework Education Programme for preschool education, emphasizing aesthetic perception in preschool children. The practical part describes a three-stage time
gallery educational model through Radek Pilar, where children get acquainted with his illustrations in a playful form. It also includes a questionnaire survey for kindergarten teachers, whose purpose is to determine whether and in what manner teachers in kindergartens visit galleries and what models of gallery education they select.
Klíčová slova
Galerijní a muzejní edukace, výstava, dítě předškolního věku, estetická výchova,
třístupňový časový galerijní edukační model
Klíčová slova v angličtině
Gallery and museum education, exhibition, preschool children, aesthetic education,
three-stage time gallery educational model
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat galerijní výstavu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku, který bude ověřen v praxi mateřské školy.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat galerijní edukací, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, estetickou výchovou a jejím vymezením, a charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte.\\
V praktické části autorka vytvoří třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle estetické výchovy a bude respektovat požadavky RVPPV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách navštěvují galerie a podle jakého modelu galerijní edukace.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat galerijní výstavu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku, který bude ověřen v praxi mateřské školy.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat galerijní edukací, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, estetickou výchovou a jejím vymezením, a charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte.\\
V praktické části autorka vytvoří třístupňový vzdělávací program galerijní edukace pro děti předškolního věku. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle estetické výchovy a bude respektovat požadavky RVPPV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách navštěvují galerie a podle jakého modelu galerijní edukace.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra (ed.). Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Nadace OSF, 2003. ISBN 80-86213-5.\\
FULKOVÁ, Marie, Lucie JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a Sehnalíková SEHNALÍKOVÁ. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání): Metodika I. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.\\
Galerijní a muzejní edukace ...: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v .. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012.\\
GILBERT, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.\\
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.\\
HRABAL, Milan. Hanka Krawcec: výtvarné dílo = tvorjace wuměłstwo. Varnsdorf: Městská knihovna, 2011. Setkávání přes hranice. ISBN 978-80-86409-29-0.\\
JŮZL, Miloš a Dušan PROKOP. Úvod do estetiky: předmět a metody-dějiny-základní estetické kategorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.\\
MILÉN, Eduard. Eduard Milén: výstava výtvarné dílo E. Miléna. Brno: Dům umění města Brna, 1964.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena, SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Albra, s.r.o. ISBN 978-80-7361-079-1.\\
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.\\
VINECKÝ, Josef. Josef Vinecký 1882-1949: výtvarné dílo : Vlastivědný ústav v Olomouci, Galerie výtvarného umění, září-říjen 1977 : Dům umění města Brna, listopad 1977-leden 1978. Olomouc: Galerie výtvarného umění, 1977.\\
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, Alexandra (ed.). Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Nadace OSF, 2003. ISBN 80-86213-5.\\
FULKOVÁ, Marie, Lucie JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ a Sehnalíková SEHNALÍKOVÁ. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání): Metodika I. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.\\
Galerijní a muzejní edukace ...: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v .. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012.\\
GILBERT, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.\\
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.\\
HRABAL, Milan. Hanka Krawcec: výtvarné dílo = tvorjace wuměłstwo. Varnsdorf: Městská knihovna, 2011. Setkávání přes hranice. ISBN 978-80-86409-29-0.\\
JŮZL, Miloš a Dušan PROKOP. Úvod do estetiky: předmět a metody-dějiny-základní estetické kategorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.\\
MILÉN, Eduard. Eduard Milén: výstava výtvarné dílo E. Miléna. Brno: Dům umění města Brna, 1964.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena, SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Albra, s.r.o. ISBN 978-80-7361-079-1.\\
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.\\
VINECKÝ, Josef. Josef Vinecký 1882-1949: výtvarné dílo : Vlastivědný ústav v Olomouci, Galerie výtvarného umění, září-říjen 1977 : Dům umění města Brna, listopad 1977-leden 1978. Olomouc: Galerie výtvarného umění, 1977.\\
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.