Tato práce se zaměřuje na využití hudebního díla jako prostředku pro rozvoj estetického vnímání u dětí předškolního věku. Cílem práce je vzdělávací program s názvem Labutí jezero dětskýma očima, který vychází z cílů estetické výchovy pro předškolní děti. Teoretická část se zaměřuje na současné pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, zabývá se estetickou výchovou a jejím vymezením, hudebními činnostmi v mateřské škole, zejména poslechovými činnostmi, a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte. Praktická část obsahuje vzdělávací program, jehož prostřednictvím se děti seznámily s dílem Labutí jezero od P. I. Čajkovského. Součástí praktické části je i dotazník určený učitelkám mateřských škol, který zkoumá zda a jakým způsobem ony samy pracují s hudebním dílem za účelem rozvoje estetického vnímání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of a musical work as a means for the development of aesthetic perception of preschool children. The aim of the thesis is an educational program called Swan Lake through children's eyes, which is exposed to the goals of aesthetic education for preschool children. The theoretical part focuses on the current concept of preschool education and aesthetic education, aesthetic education, and its definition, it also deals with music activities in kindergarten, especially listening activities and the characteristics of the developmental specialty of preschool children. The practical part contains an educational program through which children get acquainted with the work Swan Lake by P. I. Tchaikovsky. A questionnaire for kindergarten teachers is the part of the practical part. It examines whether and how kindergarten teachers work with a musical work to develop aesthetic perception.
Klíčová slova
Estetická výchova, dítě předškolního věku, hudební činnosti v mateřské škole, hudební dílo
Klíčová slova v angličtině
Aesthetic education, preschool child, music activities in kindergarten, musical work
Rozsah průvodní práce
71 str. + 15 str. (přílohy)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na využití hudebního díla jako prostředku pro rozvoj estetického vnímání u dětí předškolního věku. Cílem práce je vzdělávací program s názvem Labutí jezero dětskýma očima, který vychází z cílů estetické výchovy pro předškolní děti. Teoretická část se zaměřuje na současné pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, zabývá se estetickou výchovou a jejím vymezením, hudebními činnostmi v mateřské škole, zejména poslechovými činnostmi, a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte. Praktická část obsahuje vzdělávací program, jehož prostřednictvím se děti seznámily s dílem Labutí jezero od P. I. Čajkovského. Součástí praktické části je i dotazník určený učitelkám mateřských škol, který zkoumá zda a jakým způsobem ony samy pracují s hudebním dílem za účelem rozvoje estetického vnímání.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of a musical work as a means for the development of aesthetic perception of preschool children. The aim of the thesis is an educational program called Swan Lake through children's eyes, which is exposed to the goals of aesthetic education for preschool children. The theoretical part focuses on the current concept of preschool education and aesthetic education, aesthetic education, and its definition, it also deals with music activities in kindergarten, especially listening activities and the characteristics of the developmental specialty of preschool children. The practical part contains an educational program through which children get acquainted with the work Swan Lake by P. I. Tchaikovsky. A questionnaire for kindergarten teachers is the part of the practical part. It examines whether and how kindergarten teachers work with a musical work to develop aesthetic perception.
Klíčová slova
Estetická výchova, dítě předškolního věku, hudební činnosti v mateřské škole, hudební dílo
Klíčová slova v angličtině
Aesthetic education, preschool child, music activities in kindergarten, musical work
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat hudební dílo jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na cílech estetické výchovy pro předškolní děti a následně ověřený v praxi v mateřské škole.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, estetickou výchovou a jejím vymezením, hudebními činnostmi v mateřské škole, zejména poslechovými činnostmi a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte. \\
V praktické části autorka vytvoří program, jehož prostřednictvím seznámí děti s hudebním dílem - Labutí jezero P.I. Čajkovského a pomocí tohoto díla bude v dětech rozvíjet estetické vnímání. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle estetické výchovy a bude respektovat požadavky RVPPV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách pracují s hudebním dílem k rozvoji estetického vnímaní.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat hudební dílo jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti estetického vnímání a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na cílech estetické výchovy pro předškolní děti a následně ověřený v praxi v mateřské škole.\\
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a estetické výchovy, estetickou výchovou a jejím vymezením, hudebními činnostmi v mateřské škole, zejména poslechovými činnostmi a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte. \\
V praktické části autorka vytvoří program, jehož prostřednictvím seznámí děti s hudebním dílem - Labutí jezero P.I. Čajkovského a pomocí tohoto díla bude v dětech rozvíjet estetické vnímání. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle estetické výchovy a bude respektovat požadavky RVPPV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách pracují s hudebním dílem k rozvoji estetického vnímaní.
Seznam doporučené literatury
GILBERT, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.\\
JŮZL, Miloš a Dušan PROKOP. Úvod do estetiky: předmět a metody-dějiny-základní estetické kategorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.\\
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.\\
LUSKA, Jiří. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1487-2.\\
POLEDŇÁK, Ivan. Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1127-X.\\
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018\\
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).\\
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.\\
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20587-9.\\
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.\\
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.
Seznam doporučené literatury
GILBERT, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.\\
JŮZL, Miloš a Dušan PROKOP. Úvod do estetiky: předmět a metody-dějiny-základní estetické kategorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.\\
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.\\
LUSKA, Jiří. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1487-2.\\
POLEDŇÁK, Ivan. Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1127-X.\\
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018\\
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).\\
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.\\
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20587-9.\\
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.\\
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Filosofická setkávání. ISBN 80-7254-194-3.