Cílem bakalářské práce je vytvoření manuálu pro rozvoj předmatematických představ u dětí s mentálním postižením, které navštěvují mateřskou školu zřízenou dle § 16 odstavce 9 školského zákona. Teoretická část se zabývá mentálním postižením, charakteristikou vývoje dítěte předškolního věku, charakteristikou dítěte s různými stupni mentálního postižení v předškolním věku, výchovou a vzděláváním dětí s mentálním postižením a předmatematické
představy. V praktické části měl být použit kvalitativní výzkum a metoda zúčastněného pozorování. Kvůli epidemii COVID-19 a uzavření mateřských škol nemohl být manuál vyzkoušen v praxi, jak bylo zamýšleno. Manuál byl alespoň doplněn o poznámky speciálního pedagoga pracujícího v mateřské škole zřízené dle § 16 odstavce 9 školského zákona.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is to create a manual for developing Pre-mathematical literacy at children with mental retardation in special kindergarten. The theoretical part is about a mental retardation, a characteristic of developing of pre-school child, a characteristic of pre-school child with different levels of mental retardation, upbringing and education children with a mental retardation and Pre-matematical literacy. In the practical part there should be use a quality research and a method of involving observation. Due to the COVID 19 epidemia and closing of kindergartens the manual could not be tested in practice as it was intended. In
the end the manual was completed with comments of a teacher from a special kindergarten,
where the research should be done.
Pre-matematical literacy, mental retardation, preschool age
Rozsah průvodní práce
79 s. (102 223 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je vytvoření manuálu pro rozvoj předmatematických představ u dětí s mentálním postižením, které navštěvují mateřskou školu zřízenou dle § 16 odstavce 9 školského zákona. Teoretická část se zabývá mentálním postižením, charakteristikou vývoje dítěte předškolního věku, charakteristikou dítěte s různými stupni mentálního postižení v předškolním věku, výchovou a vzděláváním dětí s mentálním postižením a předmatematické
představy. V praktické části měl být použit kvalitativní výzkum a metoda zúčastněného pozorování. Kvůli epidemii COVID-19 a uzavření mateřských škol nemohl být manuál vyzkoušen v praxi, jak bylo zamýšleno. Manuál byl alespoň doplněn o poznámky speciálního pedagoga pracujícího v mateřské škole zřízené dle § 16 odstavce 9 školského zákona.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is to create a manual for developing Pre-mathematical literacy at children with mental retardation in special kindergarten. The theoretical part is about a mental retardation, a characteristic of developing of pre-school child, a characteristic of pre-school child with different levels of mental retardation, upbringing and education children with a mental retardation and Pre-matematical literacy. In the practical part there should be use a quality research and a method of involving observation. Due to the COVID 19 epidemia and closing of kindergartens the manual could not be tested in practice as it was intended. In
the end the manual was completed with comments of a teacher from a special kindergarten,
where the research should be done.
Pre-matematical literacy, mental retardation, preschool age
Zásady pro vypracování
Teoretická část:\\
Vymezení předmatematické gramotnosti. Typy činností podporujících její rozvoj. Vztah k prostředí speciální mateřské školy.\\
Praktická část:\\
Výzkumná kvalitativní sonda zaměřená na dílčí diagnostiku předmatematické gramotnosti u dětí, které docházejí do speciální mateřské školy.\\
Individualizace činností pro podporu rozvoje předmatematické gramotnosti u konkrétních dětí.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:\\
Vymezení předmatematické gramotnosti. Typy činností podporujících její rozvoj. Vztah k prostředí speciální mateřské školy.\\
Praktická část:\\
Výzkumná kvalitativní sonda zaměřená na dílčí diagnostiku předmatematické gramotnosti u dětí, které docházejí do speciální mateřské školy.\\
Individualizace činností pro podporu rozvoje předmatematické gramotnosti u konkrétních dětí.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Šmardová: Diagnostika dítěte předškolního věku.
Kaslová: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.\\
Zelinková: Dyslexie v předškolním věku?\\
Samková: Získávání předmatematických zkušeností v mateřské škole. SBML, 22(1), 38-42.\\
Bednářová: Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let.\\
Bednářová: Orientace v prostoru a čase pro děti od 5 do 7 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 3 do 5 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 4 do 6 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 5 do 7 let.\\
Bednářová: Počítání soba Boba - 1. až 3. díl.\\
Seznam doporučené literatury
Bednářová, Šmardová: Diagnostika dítěte předškolního věku.
Kaslová: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.\\
Zelinková: Dyslexie v předškolním věku?\\
Samková: Získávání předmatematických zkušeností v mateřské škole. SBML, 22(1), 38-42.\\
Bednářová: Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let.\\
Bednářová: Orientace v prostoru a čase pro děti od 5 do 7 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 3 do 5 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 4 do 6 let.\\
Bednářová: Rozvoj zrakového vnímání - pro děti od 5 do 7 let.\\
Bednářová: Počítání soba Boba - 1. až 3. díl.\\