Téma bakalářské práce nabízí souhrn informací o rozvodu v obecné rovině, specifika
vývoje dítěte předškolního věku, jeho chování a prožívání, informace o problémovém
chování a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména
předškolního věku. Empirická část je koncipována kvalitativně. Je v ní provedena
analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol.
Rozhovory jsou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se
rodičů a jestli tyto změny mohou pozitivně ovlivňovat v prožívání těchto dětí v
mateřské škole. Poznatky z rozhovorů mají za cíl zjistit, jaké změny v potřebách a
chování dítěte pedagogové vnímají v období rozvodu jeho rodičů, nebo v
porozvodovém období a jak pracují s těmito dě tmi. Pedagožky z výzkumného souboru
vnímají změny v prožívání a chování dětí v době rozvodu nebo po rozvodu rodičů.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor thesis
offers a summar y of information concerning divorce in
general, the specificics of development of a pre school aged child, his behavior and
coping ability, information about problematic demeanor and psychological aspects of
broken family and its influence on children, esp ecially those of a pre school age. The
empiric part is constructed rather qualitatively. It consists of an analysis, that has been
completed based on half structured interviews, in which the answers were provided by
kindergarten teachers. Those interviews are focused on their experiences with possible
changes of behavior regarding kids, whose parents are going through a divorce, and
the question if these shifts of demeanor may positively affect the conduct of kids in
kindergarten. Attainments gained from th ese dialogues aim to find out, what changes
in terms of needs and behavior of one child are the pedagogues exposed to during or
after the process of his parents' divorce and how they cooperate with these children.
The pedagogues report kids do change the w ay of carrying themselves, after or
throughout their parents' marriage divorce.
Klíčová slova
rodina, rozvod, dítě v předškolním věku, potřeby
Klíčová slova v angličtině
family, divorce, pre-school aged child, needs
Rozsah průvodní práce
49 s. (74 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce nabízí souhrn informací o rozvodu v obecné rovině, specifika
vývoje dítěte předškolního věku, jeho chování a prožívání, informace o problémovém
chování a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména
předškolního věku. Empirická část je koncipována kvalitativně. Je v ní provedena
analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol.
Rozhovory jsou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se
rodičů a jestli tyto změny mohou pozitivně ovlivňovat v prožívání těchto dětí v
mateřské škole. Poznatky z rozhovorů mají za cíl zjistit, jaké změny v potřebách a
chování dítěte pedagogové vnímají v období rozvodu jeho rodičů, nebo v
porozvodovém období a jak pracují s těmito dě tmi. Pedagožky z výzkumného souboru
vnímají změny v prožívání a chování dětí v době rozvodu nebo po rozvodu rodičů.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor thesis
offers a summar y of information concerning divorce in
general, the specificics of development of a pre school aged child, his behavior and
coping ability, information about problematic demeanor and psychological aspects of
broken family and its influence on children, esp ecially those of a pre school age. The
empiric part is constructed rather qualitatively. It consists of an analysis, that has been
completed based on half structured interviews, in which the answers were provided by
kindergarten teachers. Those interviews are focused on their experiences with possible
changes of behavior regarding kids, whose parents are going through a divorce, and
the question if these shifts of demeanor may positively affect the conduct of kids in
kindergarten. Attainments gained from th ese dialogues aim to find out, what changes
in terms of needs and behavior of one child are the pedagogues exposed to during or
after the process of his parents' divorce and how they cooperate with these children.
The pedagogues report kids do change the w ay of carrying themselves, after or
throughout their parents' marriage divorce.
Klíčová slova
rodina, rozvod, dítě v předškolním věku, potřeby
Klíčová slova v angličtině
family, divorce, pre-school aged child, needs
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je nabídnout souhrn informací o rozvodu v obecné rovině a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména předškolního věku, dále také o specifikách vývoje dítěte předškolního věku a rodině.\\
Empirická část je koncipována kvalitativně. Bude v ní provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol. Rozhovory budou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se rodičů a možností pozitivního ovlivnění prožívání těchto dětí v MŠ.\\
Cílem bakalářské práce je zjistit, jestli a jaké změny v chování dítěte v MŠ, v období rozvodu rodičů nebo krátce po něm, pedagogové vnímají a jakými způsoby je zkoušejí ovlivňovat.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je nabídnout souhrn informací o rozvodu v obecné rovině a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména předškolního věku, dále také o specifikách vývoje dítěte předškolního věku a rodině.\\
Empirická část je koncipována kvalitativně. Bude v ní provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol. Rozhovory budou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se rodičů a možností pozitivního ovlivnění prožívání těchto dětí v MŠ.\\
Cílem bakalářské práce je zjistit, jestli a jaké změny v chování dítěte v MŠ, v období rozvodu rodičů nebo krátce po něm, pedagogové vnímají a jakými způsoby je zkoušejí ovlivňovat.
Seznam doporučené literatury
Berger,M., Gravillon,I.: Když se rodiče rozvádějí. Portál, Praha 2011.\\
Helus, Zdeněk: Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha 2007.\\
Hoskovcová, Simona: Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada, Praha 2006.\\
Matějček, Zdeněk: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada, Praha 2005.\\
Matějček, Z., Dytrych, Z. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha. Grada, 1999.\\
Smith, H. Děti a rozvod, Portál, 2004.qq
Škvaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha. Portál, 2007.\\
Špaňhelová, I. Dítě a rozvod rodičů, GRADA, 2011.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
Berger,M., Gravillon,I.: Když se rodiče rozvádějí. Portál, Praha 2011.\\
Helus, Zdeněk: Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha 2007.\\
Hoskovcová, Simona: Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada, Praha 2006.\\
Matějček, Zdeněk: Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Grada, Praha 2005.\\
Matějček, Z., Dytrych, Z. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha. Grada, 1999.\\
Smith, H. Děti a rozvod, Portál, 2004.qq
Škvaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha. Portál, 2007.\\
Špaňhelová, I. Dítě a rozvod rodičů, GRADA, 2011.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Portál, 2000.