V bakalářské práci se zaměřuji na tvorbu a podporu nově vznikajícího třídního kolektivu v první třídě základní školy skrze canisterapii. Cílem práce je vytvořit edukační jednotky zaměřené na rozvoj a podporu žádoucích interakcí v třídním kolektivu. Dílčím cílem bakalářské práce je následná realizace navržených edukačních jednotek a jejich evaluace. Pro naplnění cílů je použita kvalitativní strategie. Práce je rozdělena na dvě části, první část je teoretická, popisuje vzdělávání na základní škole, definuje třídní klima a pojem canisterapie. Druhou částí je část praktická, která obsahuje edukační jednotky a následnou evaluaci. Výstupy kvalifikační práce mohou využít pedagogové na základních školách v přímé pedagogické praxi nebo dobrovolníci s terapeutickým psem při docházení do dětských kolektivů.
Anotace v angličtině
In this graduation thesis I am focusing on making and suporting the beginnings of first graders in elementary school thru canisterapy. The aim is to make an education that would support progress and desired interactions in classes. Particular aim of thesis is divided into two parts, first is theoretical part which describes education in elementary schools, classroom climate and term canistherapy. Second part is practical which contains education and resulting evaluation. The results of this thesis may be used by educationalists in elementary schools in their work or by volunteers with therapeutical dogs while coming into classes.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, sociální skupina, třídní klima, canisterapie
Klíčová slova v angličtině
Primary education, social group, classroom climate, canistherapy
Rozsah průvodní práce
60 s. (98 130 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zaměřuji na tvorbu a podporu nově vznikajícího třídního kolektivu v první třídě základní školy skrze canisterapii. Cílem práce je vytvořit edukační jednotky zaměřené na rozvoj a podporu žádoucích interakcí v třídním kolektivu. Dílčím cílem bakalářské práce je následná realizace navržených edukačních jednotek a jejich evaluace. Pro naplnění cílů je použita kvalitativní strategie. Práce je rozdělena na dvě části, první část je teoretická, popisuje vzdělávání na základní škole, definuje třídní klima a pojem canisterapie. Druhou částí je část praktická, která obsahuje edukační jednotky a následnou evaluaci. Výstupy kvalifikační práce mohou využít pedagogové na základních školách v přímé pedagogické praxi nebo dobrovolníci s terapeutickým psem při docházení do dětských kolektivů.
Anotace v angličtině
In this graduation thesis I am focusing on making and suporting the beginnings of first graders in elementary school thru canisterapy. The aim is to make an education that would support progress and desired interactions in classes. Particular aim of thesis is divided into two parts, first is theoretical part which describes education in elementary schools, classroom climate and term canistherapy. Second part is practical which contains education and resulting evaluation. The results of this thesis may be used by educationalists in elementary schools in their work or by volunteers with therapeutical dogs while coming into classes.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, sociální skupina, třídní klima, canisterapie
Klíčová slova v angličtině
Primary education, social group, classroom climate, canistherapy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPE a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářské práce je na adekvátní teoretické bázi vytvořit návrh edukačních jednotek zaměřených na rozvoj a podporu žádoucích interakcí v třídním kolektivu žáků mladšího školního věku v základním vzdělávání s využitím canisterapie. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navrženého vzdělávacího programu a jeho následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrným způsobem budou pro realizaci cílů zvoleni žáci ve věku 6-10 let. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPE a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářské práce je na adekvátní teoretické bázi vytvořit návrh edukačních jednotek zaměřených na rozvoj a podporu žádoucích interakcí v třídním kolektivu žáků mladšího školního věku v základním vzdělávání s využitím canisterapie. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navrženého vzdělávacího programu a jeho následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrným způsobem budou pro realizaci cílů zvoleni žáci ve věku 6-10 let. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. 2013. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. 200 s. ISBN: 978-80-247-4640-1.\\
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z. 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-879-1.\\
NERANDŽIČ, Z. 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce
pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů.
Praha: Albatros, ISBN 80-00-01809-8.\\
ODENDAL, J. 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve
spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda,
ISBN 978-80-209-0356-3.\\
VELEMÍNSKÝ, M. 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice:
Dona, ISBN 9788073221096.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. 2013. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. 200 s. ISBN: 978-80-247-4640-1.\\
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z. 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-879-1.\\
NERANDŽIČ, Z. 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce
pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů.
Praha: Albatros, ISBN 80-00-01809-8.\\
ODENDAL, J. 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve
spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda,
ISBN 978-80-209-0356-3.\\
VELEMÍNSKÝ, M. 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice:
Dona, ISBN 9788073221096.