Má bakalářská práce se zabývá využitím robota Nao pro procvičování matematických dovedností ve skupině žáků 1. stupně základní školy. Robot pomocí svého hlasového výstupu dává dětem matematické příklady a jejich správnou či nesprávnou hlasovou odpověď odměňuje odpovídající reakcí. Příklady procvičují sčítání, odčítání, násobení a dělení.
Tento program je cílený k procvičování nejen jedné konkrétní matematické operace, ale také všech typů příkladů v náhodném sledu za sebou. Příklady jsou tvořeny tak, aby dítě bylo schopno je spočítat zpaměti v krátkém časovém intervalu. Hlasový výstup je přizpůsoben, aby byl pro dětskou cílovou skupinu zajímavý, případně doprovázený pohybovou aktivitou, která dítě zaujme a zpříjemní procvičování. Robot je schopen identifikovat ve svém okolí lidské tváře a na základě toho pokládat příklady konkrétním lidem.
V teoretické části práce jsou popsáni existující výukoví roboti a robotické hračky, které jsou využitelné ve výuce předmětů jiných než informatika. Praktická část se zabývá tvorbou programu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the use of the robot Nao for practising mathematical skills in a group of pupils of the 1st grade of primary school. The robot gives mathematical operations to pupils using its voice output, and then the robot waits for the answers to his questions. He rewards their correct or incorrect responses with their appropriate reaction. Mathematical operations based on addition, subtraction, multiplication and division.
This program is focused on practising not only one specific mathematical operation but also on all types of operations in a random sequence. The examples are designed so that the pupil is able to count them by heart in a short period of time. The voice output is adapted to be interesting for the pupil's target group or accompanied by a physical activity that will attract the child and make the exercise more pleasant. The robot is able to identify human faces in its surroundings and, based on that, give examples to specific people.
The theoretical part of the bachelor thesis describes the existing educational robots and robotic toys that are useful in other school subjects than ICT. The practical part deals with the creation of the program.
Klíčová slova
robot, Nao, Choregraphe, matematika, procvičování, programování, žáci
Má bakalářská práce se zabývá využitím robota Nao pro procvičování matematických dovedností ve skupině žáků 1. stupně základní školy. Robot pomocí svého hlasového výstupu dává dětem matematické příklady a jejich správnou či nesprávnou hlasovou odpověď odměňuje odpovídající reakcí. Příklady procvičují sčítání, odčítání, násobení a dělení.
Tento program je cílený k procvičování nejen jedné konkrétní matematické operace, ale také všech typů příkladů v náhodném sledu za sebou. Příklady jsou tvořeny tak, aby dítě bylo schopno je spočítat zpaměti v krátkém časovém intervalu. Hlasový výstup je přizpůsoben, aby byl pro dětskou cílovou skupinu zajímavý, případně doprovázený pohybovou aktivitou, která dítě zaujme a zpříjemní procvičování. Robot je schopen identifikovat ve svém okolí lidské tváře a na základě toho pokládat příklady konkrétním lidem.
V teoretické části práce jsou popsáni existující výukoví roboti a robotické hračky, které jsou využitelné ve výuce předmětů jiných než informatika. Praktická část se zabývá tvorbou programu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the use of the robot Nao for practising mathematical skills in a group of pupils of the 1st grade of primary school. The robot gives mathematical operations to pupils using its voice output, and then the robot waits for the answers to his questions. He rewards their correct or incorrect responses with their appropriate reaction. Mathematical operations based on addition, subtraction, multiplication and division.
This program is focused on practising not only one specific mathematical operation but also on all types of operations in a random sequence. The examples are designed so that the pupil is able to count them by heart in a short period of time. The voice output is adapted to be interesting for the pupil's target group or accompanied by a physical activity that will attract the child and make the exercise more pleasant. The robot is able to identify human faces in its surroundings and, based on that, give examples to specific people.
The theoretical part of the bachelor thesis describes the existing educational robots and robotic toys that are useful in other school subjects than ICT. The practical part deals with the creation of the program.
Klíčová slova
robot, Nao, Choregraphe, matematika, procvičování, programování, žáci
Cílem práce je naprogramovat robota NAO pro procvičování jednoduché matematiky ve skupině žáků 1. stupně základní školy. Robot by měl pomocí svého hlasového výstupu dávat dětem matematické příklady a jejich správnou či nesprávnou hlasovou odpověď odměnit odpovídající reakcí. Příklady budou na sčítání, odčítání, násobení a dělení. Vytvořený program bude možno použít k procvičování nejen jedné konkrétní matematické operace, ale také všech typů příkladů v náhodném sledu za sebou. Náročnost příkladů bude taková, aby dítě bylo schopno je spočítat zpaměti v krátkém časovém intervalu. Hlasový výstup by měl být pro dětskou cílovou skupinu zajímavý, případně doprovázený pohybovou aktivitou, která dítě zaujme a zpříjemní procvičování. Robot bude schopen identifikovat ve svém okolí lidské tváře a na základě toho pokládat příklady konkrétním lidem. Využitelnost vytvořeného programu bude opakovaně ověřena v dětském kolektivu. Součástí ověřování bude pozorování reakce dětí na tuto formu procvičování a analýza získaných dat. V teoretické části práce studentka popíše existující výukové roboty a robotické hračky, které jsou využitelné ve výuce předmětů jiných než informatika.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je naprogramovat robota NAO pro procvičování jednoduché matematiky ve skupině žáků 1. stupně základní školy. Robot by měl pomocí svého hlasového výstupu dávat dětem matematické příklady a jejich správnou či nesprávnou hlasovou odpověď odměnit odpovídající reakcí. Příklady budou na sčítání, odčítání, násobení a dělení. Vytvořený program bude možno použít k procvičování nejen jedné konkrétní matematické operace, ale také všech typů příkladů v náhodném sledu za sebou. Náročnost příkladů bude taková, aby dítě bylo schopno je spočítat zpaměti v krátkém časovém intervalu. Hlasový výstup by měl být pro dětskou cílovou skupinu zajímavý, případně doprovázený pohybovou aktivitou, která dítě zaujme a zpříjemní procvičování. Robot bude schopen identifikovat ve svém okolí lidské tváře a na základě toho pokládat příklady konkrétním lidem. Využitelnost vytvořeného programu bude opakovaně ověřena v dětském kolektivu. Součástí ověřování bude pozorování reakce dětí na tuto formu procvičování a analýza získaných dat. V teoretické části práce studentka popíše existující výukové roboty a robotické hračky, které jsou využitelné ve výuce předmětů jiných než informatika.
Seznam doporučené literatury
ALDEBARAN ROBOTICS. First steps with NAO. In: Aldebaran documentation [online]. 2015. Dostupné z: http://doc.aldebaran.com/documents/first-steps-with-nao.pdf
BEITER, M., COLTIN, B., LIEMHETCHARAT, S. An Introduction to robotics with NAO [online]. Aldebaran Robotics: Francie, 2012, 204 s. Dostupné z: http://www.kramirez.net/Robotica/Material/Nao/AnIntroductionToRoboticsWithNao_TextBook_2012_US.pdf
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
SEO, K. Using NAO: Introduction to interactive humanoid robots. Aldebaran Robotics: Francie, 2013, 276 s.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ALDEBARAN ROBOTICS. First steps with NAO. In: Aldebaran documentation [online]. 2015. Dostupné z: http://doc.aldebaran.com/documents/first-steps-with-nao.pdf
BEITER, M., COLTIN, B., LIEMHETCHARAT, S. An Introduction to robotics with NAO [online]. Aldebaran Robotics: Francie, 2012, 204 s. Dostupné z: http://www.kramirez.net/Robotica/Material/Nao/AnIntroductionToRoboticsWithNao_TextBook_2012_US.pdf
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.