Diplomová práce pojednává o vnímání učitelské profese očima vybraných učitelů 2. stupně základní školy a zároveň přináší informace o pohledu na učitelské povolání ze strany oslovených zástupců z řad veřejnosti. V teoretické části jsou na základě odborné literatury zpracovány informace, které se týkají učitelské profese a aktuální situace ve školství z hlediska prestiže učitelské profese, feminizace učitelských sborů, odměňování učitelů, náročnosti profese i pracovní doby učitelů. Praktická část je založena na výzkumném šetření formou polostrukturovaných rozhovorů, kterých se zúčastnili vybraní učitelé 2. stupně základní školy a zástupci z řad nepedagogické veřejnosti. Cílem praktické části bylo zjistit, jak na učitelskou profesi nahlíží oslovení učitelé a několik osob z jiných profesních oblastí. Učitelé hodnotí svoji profesi jako náročné, důležité, ale málo ceněné povolání v očích veřejnosti. Oslovená veřejnost si většiny učitelů váží, a myslí si, že jejich společenská prestiž by měla být vyšší.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the perception of the teaching profession through the eyes of selected teachers of the 2nd level of primary school and at the same time brings information about the view of the teaching profession by the addressed representatives of the public. In the theoretical part, on the basis of professional literature, information is processed concerning the teaching profession and the current situation in education in terms of the prestige of the teaching profession, feminization of teaching staff, teacher remuneration, profession and working hours of teachers. The practical part is based on a research survey in the form of semi-structured interviews, which were attended by selected teachers of the 2nd level of primary school and representatives of the non-teaching public. The aim of the practical part was to find out how the addressed profession is viewed by the addressed teachers and several people from other professional fields. Teachers evaluate their profession as a demanding, important, but little valued profession in the eyes of the public. The addressed public respects most teachers and thinks that their social prestige should be higher.
Klíčová slova
učitelská profese, základní škola, prestiž učitelů, feminizace školství, odměňování učitelů, zátěžové situace, veřejné mínění
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, primary school, prestige of teachers, feminization of education, teachers' salary, stressful situations, public opinion
Rozsah průvodní práce
74 s.+4 s. příloh(162 616 zn.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o vnímání učitelské profese očima vybraných učitelů 2. stupně základní školy a zároveň přináší informace o pohledu na učitelské povolání ze strany oslovených zástupců z řad veřejnosti. V teoretické části jsou na základě odborné literatury zpracovány informace, které se týkají učitelské profese a aktuální situace ve školství z hlediska prestiže učitelské profese, feminizace učitelských sborů, odměňování učitelů, náročnosti profese i pracovní doby učitelů. Praktická část je založena na výzkumném šetření formou polostrukturovaných rozhovorů, kterých se zúčastnili vybraní učitelé 2. stupně základní školy a zástupci z řad nepedagogické veřejnosti. Cílem praktické části bylo zjistit, jak na učitelskou profesi nahlíží oslovení učitelé a několik osob z jiných profesních oblastí. Učitelé hodnotí svoji profesi jako náročné, důležité, ale málo ceněné povolání v očích veřejnosti. Oslovená veřejnost si většiny učitelů váží, a myslí si, že jejich společenská prestiž by měla být vyšší.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the perception of the teaching profession through the eyes of selected teachers of the 2nd level of primary school and at the same time brings information about the view of the teaching profession by the addressed representatives of the public. In the theoretical part, on the basis of professional literature, information is processed concerning the teaching profession and the current situation in education in terms of the prestige of the teaching profession, feminization of teaching staff, teacher remuneration, profession and working hours of teachers. The practical part is based on a research survey in the form of semi-structured interviews, which were attended by selected teachers of the 2nd level of primary school and representatives of the non-teaching public. The aim of the practical part was to find out how the addressed profession is viewed by the addressed teachers and several people from other professional fields. Teachers evaluate their profession as a demanding, important, but little valued profession in the eyes of the public. The addressed public respects most teachers and thinks that their social prestige should be higher.
Klíčová slova
učitelská profese, základní škola, prestiž učitelů, feminizace školství, odměňování učitelů, zátěžové situace, veřejné mínění
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, primary school, prestige of teachers, feminization of education, teachers' salary, stressful situations, public opinion
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice vnímání učitelské profese samotnými učiteli 2. stupně vybrané základní školy a zároveň přinese informace o pohledu na učitelské povolání ze strany veřejnosti.
V teoretické části budou na základě dostupné odborné literatury zpracovány informace týkající se učitelské profese, postavení učitelů ve společnosti či aktuálních problémů ve školství se zaměřením na profesi učitele.
Ve výzkumné části budou analyzovány rozhovory s pedagogy a lidmi z jiných profesních oblastí. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak učitelskou profesi vnímají a hodnotí samotní učitelé a jak na učitelství nahlíží veřejnost.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice vnímání učitelské profese samotnými učiteli 2. stupně vybrané základní školy a zároveň přinese informace o pohledu na učitelské povolání ze strany veřejnosti.
V teoretické části budou na základě dostupné odborné literatury zpracovány informace týkající se učitelské profese, postavení učitelů ve společnosti či aktuálních problémů ve školství se zaměřením na profesi učitele.
Ve výzkumné části budou analyzovány rozhovory s pedagogy a lidmi z jiných profesních oblastí. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak učitelskou profesi vnímají a hodnotí samotní učitelé a jak na učitelství nahlíží veřejnost.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, J. (Ed.) (2010). Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Krykorková, H., Váňová, R. et al. (2010). Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vzdělávání. Praha: Portál.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Šimíčková-Čížková, J. (2010). Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Urbánek, P. (2005). Problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Vašutová, J. (2007). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, J. (Ed.) (2010). Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Krykorková, H., Váňová, R. et al. (2010). Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vzdělávání. Praha: Portál.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Šimíčková-Čížková, J. (2010). Psychologické aspekty v práci učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Urbánek, P. (2005). Problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Vašutová, J. (2007). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.