Diplomová práce pojednává o problematice stresu vysokoškolských studentů učitelských oborů. Zaměřuje se na duševní zdraví a psychickou odolnost budoucích učitelů, jejichž povolání patří z hlediska stresu a jeho zdravotních dopadů mezi rizikové. V rámci sekundární prevence zkoumá zvyklosti studentů v oblasti stress managementu, přičemž hodnotí účinnost jednotlivých zdraví prospěšných i neprospěšných antistresových technik. Práce téže mapuje vývoj zvládání zátěže studenty a zaměřuje se na stres jako faktor ovlivňující studijní úspěšnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of stress of university students of field of study teaching. It focuses on the mental health and mental resilience of future teachers, whose professions are among the risky in terms of stress and its health effects. As part of secondary prevention, it examines students' habits in the field of stress management, while evaluating the effectiveness of individual health-beneficial and non-beneficial anti-stress techniques. The work also maps the students development of coping with stress and focuses on stress as a factor influencing academic success.
Klíčová slova
stres, sekundární prevence, copingové strategie, účinnost copingových strategií, stress management, psychické zdraví učitelů, psychické zdraví studentů, zvládání zátěžových situací, studijní úspěšnost, škola a stres, zdravý životní styl
Klíčová slova v angličtině
stress, secondary prevention, coping strategies, effectivity of coping strategies, stress management, mental health of teachers, mental health of students, handeling challenging life situations, academic success, school and stress, healthy lifestyle
Rozsah průvodní práce
105 s. (160 934 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice stresu vysokoškolských studentů učitelských oborů. Zaměřuje se na duševní zdraví a psychickou odolnost budoucích učitelů, jejichž povolání patří z hlediska stresu a jeho zdravotních dopadů mezi rizikové. V rámci sekundární prevence zkoumá zvyklosti studentů v oblasti stress managementu, přičemž hodnotí účinnost jednotlivých zdraví prospěšných i neprospěšných antistresových technik. Práce téže mapuje vývoj zvládání zátěže studenty a zaměřuje se na stres jako faktor ovlivňující studijní úspěšnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of stress of university students of field of study teaching. It focuses on the mental health and mental resilience of future teachers, whose professions are among the risky in terms of stress and its health effects. As part of secondary prevention, it examines students' habits in the field of stress management, while evaluating the effectiveness of individual health-beneficial and non-beneficial anti-stress techniques. The work also maps the students development of coping with stress and focuses on stress as a factor influencing academic success.
Klíčová slova
stres, sekundární prevence, copingové strategie, účinnost copingových strategií, stress management, psychické zdraví učitelů, psychické zdraví studentů, zvládání zátěžových situací, studijní úspěšnost, škola a stres, zdravý životní styl
Klíčová slova v angličtině
stress, secondary prevention, coping strategies, effectivity of coping strategies, stress management, mental health of teachers, mental health of students, handeling challenging life situations, academic success, school and stress, healthy lifestyle
Zásady pro vypracování
Studium na vysoké škole je obecně chápáno jako prostředí s velkými nároky na lidského jedince, zejména po psychické stránce. Zvládání zátěží s ním spojených, je podmínkou jeho úspěšného dokončení. Z toho vyplývá i problém, který diplomová práce řeší. Jaké zdraví prospěšné antistresové techniky jsou studenty hodnoceny jako nejúčinnější a kterých nevhodných metod uvolňování napětí studenti užívají a hodnotí jako účinné?\\\
Cílem této práce je zjistit jaké zdraví prospěšné antistresové techniky považují studenti vzhledem k jejich osobním zkušenostem s nimi, za nejúčinnější a zároveň zmapovat, kterých zdraví nepříliš prospěšných metod vedoucích k uvolnění napětí studenti užívají, potažmo jak hodnotí jejich účinnost.\\
Z excerpované odborné literatury bude vzhledem k věkové kategorii výzkumného souboru a dostupnosti metod vybráno 20 uvolňovacích technik, jejichž pozitivní účinky budou popsány a doloženy. Výzkumná metoda bude experimentálního designu, půjde o evaluační výzkum uskutečněný metodou škálování za pomoci zvoleného výzkumného nástroje - Likertovy škály. Studentům budou osobní distribucí předloženy dotazníky, pomocí nichž na škále zhodnotí účinnost zvolených dvaceti technik.\\
K měření bude použit dotazník vlastní konstrukce /25 položek, které se zaměřují na užití zdraví prospěšných antistresových technik v ZS (zkouškové období) 1. a 3. ročníku Výzkumný soubor bude tvořen posluchači bakalářského studia na PF JCU se zaměřením na první ročník. Počet osob cca 100 - 150. Výsledky této diplomové práce mohou být prakticky využity studenty, kteří se díky němu mohou snáze zorientovat v antistresových technikách a s větší pravděpodobností si zvolí takovou techniku, z níž budou výrazně profitovat, zároveň tento výzkum nabídne potenciálně stejně vysoce účinnou, ovšem zdraví prospěšnou alternativu studentům užívajícím nevhodných uvolňovacích technik.\\
Pracovní úkoly:\\
1) Studium základní literatury - prosinec 2019- únor 2020.\\
2) Březen - duben 2020 sběr dat.\\
3) Zpracování výsledků měření červen 2020.\\
4) Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce květen - září 2020.\\
5) Vyhodnotit získané údaje - sepsaní výzkumné části práce - listopad- prosinec 2020.\\
6) Sepsaní zprávy - leden - březen 2021.\\
7) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Zásady pro vypracování
Studium na vysoké škole je obecně chápáno jako prostředí s velkými nároky na lidského jedince, zejména po psychické stránce. Zvládání zátěží s ním spojených, je podmínkou jeho úspěšného dokončení. Z toho vyplývá i problém, který diplomová práce řeší. Jaké zdraví prospěšné antistresové techniky jsou studenty hodnoceny jako nejúčinnější a kterých nevhodných metod uvolňování napětí studenti užívají a hodnotí jako účinné?\\\
Cílem této práce je zjistit jaké zdraví prospěšné antistresové techniky považují studenti vzhledem k jejich osobním zkušenostem s nimi, za nejúčinnější a zároveň zmapovat, kterých zdraví nepříliš prospěšných metod vedoucích k uvolnění napětí studenti užívají, potažmo jak hodnotí jejich účinnost.\\
Z excerpované odborné literatury bude vzhledem k věkové kategorii výzkumného souboru a dostupnosti metod vybráno 20 uvolňovacích technik, jejichž pozitivní účinky budou popsány a doloženy. Výzkumná metoda bude experimentálního designu, půjde o evaluační výzkum uskutečněný metodou škálování za pomoci zvoleného výzkumného nástroje - Likertovy škály. Studentům budou osobní distribucí předloženy dotazníky, pomocí nichž na škále zhodnotí účinnost zvolených dvaceti technik.\\
K měření bude použit dotazník vlastní konstrukce /25 položek, které se zaměřují na užití zdraví prospěšných antistresových technik v ZS (zkouškové období) 1. a 3. ročníku Výzkumný soubor bude tvořen posluchači bakalářského studia na PF JCU se zaměřením na první ročník. Počet osob cca 100 - 150. Výsledky této diplomové práce mohou být prakticky využity studenty, kteří se díky němu mohou snáze zorientovat v antistresových technikách a s větší pravděpodobností si zvolí takovou techniku, z níž budou výrazně profitovat, zároveň tento výzkum nabídne potenciálně stejně vysoce účinnou, ovšem zdraví prospěšnou alternativu studentům užívajícím nevhodných uvolňovacích technik.\\
Pracovní úkoly:\\
1) Studium základní literatury - prosinec 2019- únor 2020.\\
2) Březen - duben 2020 sběr dat.\\
3) Zpracování výsledků měření červen 2020.\\
4) Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce květen - září 2020.\\
5) Vyhodnotit získané údaje - sepsaní výzkumné části práce - listopad- prosinec 2020.\\
6) Sepsaní zprávy - leden - březen 2021.\\
7) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Seznam doporučené literatury
Amirkhan, J. H. (1990). A factor analytically derived measure of coping: The coping strategy indicator. Journal of personality and Social Psychology, 59, 1066-1074.\\
Bankhofer, H.& Huber, J. (2009). 30 Způsobů jak se zbavit stresu. Praha: Grada.\\
Bartůňková, S. (2010). Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Folkman, S. (1984). Personal control and stress and coping processes: A theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 839-852.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chmelík F. (2014). Manuál publikování v kinantropologii podle normy APA.\\
Jiřincová, B. a kol. (1996). Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. Plzeň: ZČU.\\
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.\\
Křivohlavý, J.( 2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Książek, P., Grabska, K. & Trojanowska, D. a kol. (2015). Stress and methods of coping with it among students of the Medical University of Lublin. Lublin: Medical University of Lublin.\\
Lüdecke, K. K. (2007). Nejlepší techniky proti stresu. Praha: Grada.\\
Sinelnikov,V. (2006). Očkování proti stresu aneb Psychoenergetické aikido. Nakl. Zvonící cedry.\\
Urbanovská, E. (2010). Škola, stres a adolescenti. Olomouc: Univerzita Palackého.\\
Seznam doporučené literatury
Amirkhan, J. H. (1990). A factor analytically derived measure of coping: The coping strategy indicator. Journal of personality and Social Psychology, 59, 1066-1074.\\
Bankhofer, H.& Huber, J. (2009). 30 Způsobů jak se zbavit stresu. Praha: Grada.\\
Bartůňková, S. (2010). Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Folkman, S. (1984). Personal control and stress and coping processes: A theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 839-852.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chmelík F. (2014). Manuál publikování v kinantropologii podle normy APA.\\
Jiřincová, B. a kol. (1996). Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. Plzeň: ZČU.\\
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.\\
Křivohlavý, J.( 2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál.\\
Książek, P., Grabska, K. & Trojanowska, D. a kol. (2015). Stress and methods of coping with it among students of the Medical University of Lublin. Lublin: Medical University of Lublin.\\
Lüdecke, K. K. (2007). Nejlepší techniky proti stresu. Praha: Grada.\\
Sinelnikov,V. (2006). Očkování proti stresu aneb Psychoenergetické aikido. Nakl. Zvonící cedry.\\
Urbanovská, E. (2010). Škola, stres a adolescenti. Olomouc: Univerzita Palackého.\\