Informace o kvalifikační práci Srovnání psychosociálního klimatu tříd prvního stupně běžné základní školy a základní školy s prvky montessori pedagogiky z pohledu učitele.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Srovnání psychosociálního klimatu tříd prvního stupně běžné základní školy a základní školy s prvky montessori pedagogiky z pohledu učitele.
Hlavní téma v angličtině
Comparison of psychosocial climate of the first grade classes at primary school and elementary school with elements of Montessori pedagogy from the teacher perspective.
Název dle studenta
Srovnání psychosociálního klimatu tříd prvního stupně běžné základní školy a základní školy s prvky montessori pedagogiky z pohledu učitele.
Název dle studenta v angličtině
Comparison of psychosocial climate of the first grade classes at primary school and elementary school with elements of Montessori pedagogy from the teacher perspective.
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním psychosociálního klimatu tříd běžných základních škol a základních škol s prvky montessori pedagogiky z pohledu učitele. V teoretické části jsou shrnuty dosavadní poznatky týkající se psychosociálního klimatu třídy a poznatky o pedagogice dle Marie Montessori.
Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, během kterého bylo využito polostruktorovaných rozhovorů s respondentkami působícími na běžných základních školách i respondentkami ze základních škol s prvky montessori pedagogiky. Jejím cílem bylo získat informace o procesu tvorby psychosociálního klimatu na obou těchto typech základních škol.
Jako významné se ukázaly rozdíly mezi oběma skupinami respondentek v oblasti determinantů tvorby psychosociálního klimatu, překážek v tvorbě psychosociálního klimatu, výchovném stylu učitelů a využití projektového vyučování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of the psychosocial climate of classes of ordinary elementary schools and elementary schools with the elements of Montessori pedagogy from the teacher perspective. The theoretical part summarizes the current knowledge concerning the psychosocial climate of the class and the knowledge of pedagogy according to Marie Montessori.
The practical part consists of qualitative research, semi-structured interviews with respondents working in ordinary elementary schools and respondents from elementary schools with elements of Montessori pedagogy were used. Its aim was to obtain information on the process of creating a psychosocial climate in both these types of primary schools.
The differences between the two groups of respondents in the area of determinants of the creation of psychosocial climate, obstacles in the creation of psychosocial climate, the educational style of teachers and the use of project teaching proved to be significant.
Klíčová slova
psychosociální klima, klima třídy, determinanty klimatu, projektové vyučování, montessori pedagogika, základní školy.
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním psychosociálního klimatu tříd běžných základních škol a základních škol s prvky montessori pedagogiky z pohledu učitele. V teoretické části jsou shrnuty dosavadní poznatky týkající se psychosociálního klimatu třídy a poznatky o pedagogice dle Marie Montessori.
Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, během kterého bylo využito polostruktorovaných rozhovorů s respondentkami působícími na běžných základních školách i respondentkami ze základních škol s prvky montessori pedagogiky. Jejím cílem bylo získat informace o procesu tvorby psychosociálního klimatu na obou těchto typech základních škol.
Jako významné se ukázaly rozdíly mezi oběma skupinami respondentek v oblasti determinantů tvorby psychosociálního klimatu, překážek v tvorbě psychosociálního klimatu, výchovném stylu učitelů a využití projektového vyučování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of the psychosocial climate of classes of ordinary elementary schools and elementary schools with the elements of Montessori pedagogy from the teacher perspective. The theoretical part summarizes the current knowledge concerning the psychosocial climate of the class and the knowledge of pedagogy according to Marie Montessori.
The practical part consists of qualitative research, semi-structured interviews with respondents working in ordinary elementary schools and respondents from elementary schools with elements of Montessori pedagogy were used. Its aim was to obtain information on the process of creating a psychosocial climate in both these types of primary schools.
The differences between the two groups of respondents in the area of determinants of the creation of psychosocial climate, obstacles in the creation of psychosocial climate, the educational style of teachers and the use of project teaching proved to be significant.
Klíčová slova
psychosociální klima, klima třídy, determinanty klimatu, projektové vyučování, montessori pedagogika, základní školy.
Bakalářská práce bude mít dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude zpracována na základě aktuální literatury a bude se zabývat především tématem psychosociálního klimatu tříd na prvním stupni ZŠ. Praktická část, jejímž cílem bude zjistit, zda a jaký je rozdíl ve vnímání a tvorbě klimatu třídy na 1. stupni běžné ZŠ a na prvním stupni ZŠ vycházející z principů montessori pedagogiky z pohledu učitele, bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek budou tvořit učitelé prvního stupně z běžných základních škol a prvního stupně tzv. montessori škol.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude zpracována na základě aktuální literatury a bude se zabývat především tématem psychosociálního klimatu tříd na prvním stupni ZŠ. Praktická část, jejímž cílem bude zjistit, zda a jaký je rozdíl ve vnímání a tvorbě klimatu třídy na 1. stupni běžné ZŠ a na prvním stupni ZŠ vycházející z principů montessori pedagogiky z pohledu učitele, bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek budou tvořit učitelé prvního stupně z běžných základních škol a prvního stupně tzv. montessori škol.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
DVOŘÁKOVÁ, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2000.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997.
Seznam doporučené literatury
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
DVOŘÁKOVÁ, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2000.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997.