Bakalářská práce se zabývá bodovým systémem Střediska výchovné péče v Plzni. Popisuje toto zařízení, možné příčiny umístění dětí na internátní pobyt. Detailněji se zaměřuje na činnost celého týmu odborníků konkrétního zařízení, popisuje jejich roli v celém procesu, představuje denní program výchovných skupin. Praktická část je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření. Formou případových studií a rozhovory s klienty a zaměstnanci Střediska výchovné péče Plzeň analyzuje bodový systém zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the point system of the Center for Educational Care in Pilsen. Describes this facility, possible causes of placement of children for boarding stay. It focuses in more detail on the activities of the entire team of experts of a particular facility, describes their role in the whole process, presents a daily program of educational groups. The practical part is designed as a qualitative research survey. In the form of case studies and interviews with clients and employees of the Center for Educational Care Pilsen, it analyzes the point system of the facility.
Klíčová slova
Středisko výchovné péče, internátní pobyt, klient, poruchy chování, rodina, bodový systém
Klíčová slova v angličtině
educational care center, boarding stay, klient, behavioral disorders, family, points system
Rozsah průvodní práce
84 s. (118 526 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá bodovým systémem Střediska výchovné péče v Plzni. Popisuje toto zařízení, možné příčiny umístění dětí na internátní pobyt. Detailněji se zaměřuje na činnost celého týmu odborníků konkrétního zařízení, popisuje jejich roli v celém procesu, představuje denní program výchovných skupin. Praktická část je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření. Formou případových studií a rozhovory s klienty a zaměstnanci Střediska výchovné péče Plzeň analyzuje bodový systém zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the point system of the Center for Educational Care in Pilsen. Describes this facility, possible causes of placement of children for boarding stay. It focuses in more detail on the activities of the entire team of experts of a particular facility, describes their role in the whole process, presents a daily program of educational groups. The practical part is designed as a qualitative research survey. In the form of case studies and interviews with clients and employees of the Center for Educational Care Pilsen, it analyzes the point system of the facility.
Klíčová slova
Středisko výchovné péče, internátní pobyt, klient, poruchy chování, rodina, bodový systém
Klíčová slova v angličtině
educational care center, boarding stay, klient, behavioral disorders, family, points system
Zásady pro vypracování
Současný stav: Osobní asistence je sociální služba vymezená
zákonem č. 108/2006 Sb., § 39 jako terénní sociální služba poskytovaná
osobám se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo
zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
Služba je poskytována v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje. Lidé s kombinovaným postižením jsou
obvykle více závislí na péči a podpoře jiné osoby. Tu může poskytovat jeho
nejbližší okolí (např. rodina, přátelé, sousedi apod.) nebo registrovaný
poskytovatel osobní asistence. Podle údajů Registru poskytovatelů sociálních služeb poskytuje službu osobní asistence v Plzeňském kraji 11 poskytovatelů.
Mezi faktory ovlivňující využívání registrovaných poskytovatelů osobní
asistence můžeme zařadit zejména místní a časovou dostupnost služby,
finanční situaci člověka s postižením a také možnosti a podobu jeho
nejbližšího okolí, prostředí, ve kterém jedinec s postižením žije a
činnosti, které chce nebo potřebuje vykonávat.
Hlavní cíl práce: Cílem bakalářské práce bude zjišťovat konkrétní potřeby pomoci jiné fyzické osoby jednotlivých lidí s kombinovaným postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí a zmapovat způsoby jejich naplnění včetně analýzy rozsahu využívání osobní asistence jako registrované sociální služby s ohledem na její místní a časovou dostupnost, finanční situaci uživatele a prostředí, ve kterém jedinec s postižením žije.
Dílčí cíl práce: Dílčím cílem práce bude souhrnně představit možnosti
využití sociální služby osobní asistence v Plzeňském kraji.
Popis metodiky: Bude zvolen kvalitativní výzkum práce. Technikou se stane strukturovaný rozhovor s 5 uživateli osobní asistence s kombinovaným
postižením v Plzeňském kraji a se zástupci registrovaných poskytovatelů této sociální služby. Ke zpracování dat bude použita metoda rámcové analýzy.
Hlavní výzkumná otázka: "Jaké konkrétní potřeby pomoci jiné fyzické osoby mají lidé s kombinovaným postižením využívající sociální službu osobní asistence?"
"Co a jak ovlivňuje rozsah a způsob využívání osobní asistence lidmi s
kombinovaným postižením?"
Dílčí výzkumná otázka: "Jaké jsou možnosti využívání sociální služby osobní asistence v Plzeňském kraji?"
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem bude 5 uživatelů osobní asistence s kombinovaným
postižením v Plzeňském kraji.
Předpokládaný přínos:
Hlavním přínosem práce bude představit veřejnosti toto téma a s ním spojené problémy. Tato práce bude sloužit jako přehled široké veřejnosti o osobní asistenci, poskytovatelích služby, lidech, kteří službu využívají a problémy s ní spojené.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Osobní asistence je sociální služba vymezená
zákonem č. 108/2006 Sb., § 39 jako terénní sociální služba poskytovaná
osobám se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo
zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
Služba je poskytována v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje. Lidé s kombinovaným postižením jsou
obvykle více závislí na péči a podpoře jiné osoby. Tu může poskytovat jeho
nejbližší okolí (např. rodina, přátelé, sousedi apod.) nebo registrovaný
poskytovatel osobní asistence. Podle údajů Registru poskytovatelů sociálních služeb poskytuje službu osobní asistence v Plzeňském kraji 11 poskytovatelů.
Mezi faktory ovlivňující využívání registrovaných poskytovatelů osobní
asistence můžeme zařadit zejména místní a časovou dostupnost služby,
finanční situaci člověka s postižením a také možnosti a podobu jeho
nejbližšího okolí, prostředí, ve kterém jedinec s postižením žije a
činnosti, které chce nebo potřebuje vykonávat.
Hlavní cíl práce: Cílem bakalářské práce bude zjišťovat konkrétní potřeby pomoci jiné fyzické osoby jednotlivých lidí s kombinovaným postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí a zmapovat způsoby jejich naplnění včetně analýzy rozsahu využívání osobní asistence jako registrované sociální služby s ohledem na její místní a časovou dostupnost, finanční situaci uživatele a prostředí, ve kterém jedinec s postižením žije.
Dílčí cíl práce: Dílčím cílem práce bude souhrnně představit možnosti
využití sociální služby osobní asistence v Plzeňském kraji.
Popis metodiky: Bude zvolen kvalitativní výzkum práce. Technikou se stane strukturovaný rozhovor s 5 uživateli osobní asistence s kombinovaným
postižením v Plzeňském kraji a se zástupci registrovaných poskytovatelů této sociální služby. Ke zpracování dat bude použita metoda rámcové analýzy.
Hlavní výzkumná otázka: "Jaké konkrétní potřeby pomoci jiné fyzické osoby mají lidé s kombinovaným postižením využívající sociální službu osobní asistence?"
"Co a jak ovlivňuje rozsah a způsob využívání osobní asistence lidmi s
kombinovaným postižením?"
Dílčí výzkumná otázka: "Jaké jsou možnosti využívání sociální služby osobní asistence v Plzeňském kraji?"
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem bude 5 uživatelů osobní asistence s kombinovaným
postižením v Plzeňském kraji.
Předpokládaný přínos:
Hlavním přínosem práce bude představit veřejnosti toto téma a s ním spojené problémy. Tato práce bude sloužit jako přehled široké veřejnosti o osobní asistenci, poskytovatelích služby, lidech, kteří službu využívají a problémy s ní spojené.
Seznam doporučené literatury
KUČERA, J., ŠIMKOVÁ, B., HRONOVÁ, L. Pomocník asistenta. Etický kodex a metody práce osobního asistenta. Praha: Pohoda, 2006.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
HAUKE, M. Pečovatelská služba a individuální plánování. 1.vyd. Grada, 2011.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněným Praktický průvodce pro osobní asistenty. Portál s.,r.,o., 2010.
ARNOLDOVÁ, A. Sociální péče 2.díl. Grada, 2016.
KŘIVÁK, D. Interpersonální osobní asistence. 2.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013.
KOLDINSKÁ, Kristina. Sociální právo. Vyd. 2. V Praze: C.H. Beck, 2013.
NOVOSAD, Libor. Lidé s tělesným postižením. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008.
WERNEROVÁ, Jana a ZVONÍKOVÁ Alena. Posuzování stupně závislosti pro účely zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů výklad. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011.
Seznam doporučené literatury
KUČERA, J., ŠIMKOVÁ, B., HRONOVÁ, L. Pomocník asistenta. Etický kodex a metody práce osobního asistenta. Praha: Pohoda, 2006.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
HAUKE, M. Pečovatelská služba a individuální plánování. 1.vyd. Grada, 2011.
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněným Praktický průvodce pro osobní asistenty. Portál s.,r.,o., 2010.
ARNOLDOVÁ, A. Sociální péče 2.díl. Grada, 2016.
KŘIVÁK, D. Interpersonální osobní asistence. 2.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013.
KOLDINSKÁ, Kristina. Sociální právo. Vyd. 2. V Praze: C.H. Beck, 2013.
NOVOSAD, Libor. Lidé s tělesným postižením. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008.
WERNEROVÁ, Jana a ZVONÍKOVÁ Alena. Posuzování stupně závislosti pro účely zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů výklad. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011.