Bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na základní škole. Inkluzivní vzdělávání je stále často ve společnosti probírané a některými lidmi nepochopené téma. Proto jsem se rozhodla získat a vyhodnotit data o inkluzivním vzdělávání u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Bakalářská práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly bakalářské práce jsou teoretické a jedna kapitola je praktická. První kapitola vymezuje specifika a možnosti vzdělávání žáků s Downovým syndromem v běžné základní škole. Druhá kapitola popisuje inkluzivní vzdělávání a legislativu českého školství. Ve druhé kapitole jsou také popsána podpůrná opatření, která zahrnují např. asistenta pedagoga a individuální vzdělávací plán. Ve třetí kapitole je vymezeno a popsáno distanční vzdělávání na základní škole. Tato kapitola vznikla jako reakce na pandemii nemoci Covid-19, která v České republice plošně uzavřela všechny školy. A z tohoto důvodu bylo nutné přejít z prezenční formy vzdělávání na formu distanční. Kapitola čtvrtá je praktická, která je zaměřená na inkluzivní vzdělávání dvou vybraných dívek s Downovým syndromem. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak probíhá vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na běžných základních školách. Výzkumné šetření bylo uskutečněno prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody za použití techniky rozhovoru a měla být použita metoda pozorování. Byly zvoleny polostrukturované rozhovory s pedagogy, asistentkami žákyň s Downovým syndromem a s jejich zákonnými zástupci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on inclusive education of pupils with Down syndrome in the main current of primary schools. Inclusive education is a topic often discussed in society and yet not understood by some people. Therefore, I decided to get and evaluate data of inclusive education for pupils with special educational needs.
The bachelor thesis is divided into four chapters. First three chapters are theoretical and the last one is practical. The first chapter defines specifics and options of educating students with Down syndrome in a regular primary schools. The second chapter describes inclusive education and legislation of Czech school system. This chapter also describes support measures, which includes, for example, a teaching assistants and an individual educational plans. The third chapter defines and describes distance education at primary schools. This chapter was created in response to the Covid-19 pandemic, which suddenly closed all schools in the Czech Republic, so it was necessary to move from a full-time form of education to a distance form. The fourth chapter is practical and is focusing on the inclusive education of two selected girls with Down syndrome. The main purpose of the research was to find out how is the education of students with Down syndrome done in the main currrent of education in the regular primary schools. The investigation was made by using a qualitative research method with the interview technique, also there was used the method of observation. Here were chosen semi-structured interviews with teachers, assistant of students with Down syndrome and their legal representatives.
Down syndrome, inclusion, inclusive education, distance learnig, teacher assistant, individual educational plan
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na základní škole. Inkluzivní vzdělávání je stále často ve společnosti probírané a některými lidmi nepochopené téma. Proto jsem se rozhodla získat a vyhodnotit data o inkluzivním vzdělávání u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Bakalářská práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly bakalářské práce jsou teoretické a jedna kapitola je praktická. První kapitola vymezuje specifika a možnosti vzdělávání žáků s Downovým syndromem v běžné základní škole. Druhá kapitola popisuje inkluzivní vzdělávání a legislativu českého školství. Ve druhé kapitole jsou také popsána podpůrná opatření, která zahrnují např. asistenta pedagoga a individuální vzdělávací plán. Ve třetí kapitole je vymezeno a popsáno distanční vzdělávání na základní škole. Tato kapitola vznikla jako reakce na pandemii nemoci Covid-19, která v České republice plošně uzavřela všechny školy. A z tohoto důvodu bylo nutné přejít z prezenční formy vzdělávání na formu distanční. Kapitola čtvrtá je praktická, která je zaměřená na inkluzivní vzdělávání dvou vybraných dívek s Downovým syndromem. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak probíhá vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na běžných základních školách. Výzkumné šetření bylo uskutečněno prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody za použití techniky rozhovoru a měla být použita metoda pozorování. Byly zvoleny polostrukturované rozhovory s pedagogy, asistentkami žákyň s Downovým syndromem a s jejich zákonnými zástupci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on inclusive education of pupils with Down syndrome in the main current of primary schools. Inclusive education is a topic often discussed in society and yet not understood by some people. Therefore, I decided to get and evaluate data of inclusive education for pupils with special educational needs.
The bachelor thesis is divided into four chapters. First three chapters are theoretical and the last one is practical. The first chapter defines specifics and options of educating students with Down syndrome in a regular primary schools. The second chapter describes inclusive education and legislation of Czech school system. This chapter also describes support measures, which includes, for example, a teaching assistants and an individual educational plans. The third chapter defines and describes distance education at primary schools. This chapter was created in response to the Covid-19 pandemic, which suddenly closed all schools in the Czech Republic, so it was necessary to move from a full-time form of education to a distance form. The fourth chapter is practical and is focusing on the inclusive education of two selected girls with Down syndrome. The main purpose of the research was to find out how is the education of students with Down syndrome done in the main currrent of education in the regular primary schools. The investigation was made by using a qualitative research method with the interview technique, also there was used the method of observation. Here were chosen semi-structured interviews with teachers, assistant of students with Down syndrome and their legal representatives.
Down syndrome, inclusion, inclusive education, distance learnig, teacher assistant, individual educational plan
Zásady pro vypracování
Downův syndrom je nejčastější a nejznámější genetická chromozomální vada člověka. Je i nejznámější genetickou příčinou mentální retardace. Problémem Downova syndromu je přítomnost 47 chromozomů, konkrétně se jedná o trisomii 21 chromozomu. Downův syndrom má své typické charakteristické rysy. Tato bakalářská práce má za úkol představit problematiku vzdělávání žáků s Downovým syndromem v běžných základních školách, tzv. inkluzivní vzdělávání. V současné době mají všichni žáci, i žáci s Downovým syndromem, právo na vzdělávání v běžných základních školách. Inkluzivní vzdělávání je v dnešní době velkým tématem.
Metodika:
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila kvalitativní výzkum, součástí výzkumu bude polostrukturovaný rozhovor s pedagogy a rodiči žáků s Downovým syndromem. Zvolila jsem metodu pozorování žáků s Downovým syndromem a jejich pedagogů při vzdělávání.
Hlavní cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit, jak probíhá vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na běžných základních školách.
Dílčí cíl práce:
Dílčím cílem práce bude zjistit, jaké jsou pedagogické přístupy pedagogů k žákům s Downovým syndromem na běžných základních školách.
Výběrovým souborem pro bakalářskou práci budou žáci s Downovým syndromem, kteří se vzdělávají na běžné základní škole (inkluzivní vzdělávání), rodiče žáků s Downovým syndromem a pedagogové.
Hlavní výzkumná otázka:
Jak probíhá inkluzivní vzdělávání žáků s Downovým syndromem na běžných základních školách?
Vedlejší výzkumná otázka:
Jaké metody práce využívají pedagogové při vzdělávání žáků s Downovým syndromem na běžných základních školách?
Hlavní přínos:
Předpokládaný přínos bakalářské práce bude představit problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s Downovým syndromem. Práce by mohla sloužit jako informační materiál pro veřejnost, studenty pedagogiky, ale i jako materiál pro pedagogy integrovaných žáků, pro asistenty pedagoga a další pedagogické pracovníky.
Zásady pro vypracování
Downův syndrom je nejčastější a nejznámější genetická chromozomální vada člověka. Je i nejznámější genetickou příčinou mentální retardace. Problémem Downova syndromu je přítomnost 47 chromozomů, konkrétně se jedná o trisomii 21 chromozomu. Downův syndrom má své typické charakteristické rysy. Tato bakalářská práce má za úkol představit problematiku vzdělávání žáků s Downovým syndromem v běžných základních školách, tzv. inkluzivní vzdělávání. V současné době mají všichni žáci, i žáci s Downovým syndromem, právo na vzdělávání v běžných základních školách. Inkluzivní vzdělávání je v dnešní době velkým tématem.
Metodika:
Pro svou bakalářskou práci jsem zvolila kvalitativní výzkum, součástí výzkumu bude polostrukturovaný rozhovor s pedagogy a rodiči žáků s Downovým syndromem. Zvolila jsem metodu pozorování žáků s Downovým syndromem a jejich pedagogů při vzdělávání.
Hlavní cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit, jak probíhá vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na běžných základních školách.
Dílčí cíl práce:
Dílčím cílem práce bude zjistit, jaké jsou pedagogické přístupy pedagogů k žákům s Downovým syndromem na běžných základních školách.
Výběrovým souborem pro bakalářskou práci budou žáci s Downovým syndromem, kteří se vzdělávají na běžné základní škole (inkluzivní vzdělávání), rodiče žáků s Downovým syndromem a pedagogové.
Hlavní výzkumná otázka:
Jak probíhá inkluzivní vzdělávání žáků s Downovým syndromem na běžných základních školách?
Vedlejší výzkumná otázka:
Jaké metody práce využívají pedagogové při vzdělávání žáků s Downovým syndromem na běžných základních školách?
Hlavní přínos:
Předpokládaný přínos bakalářské práce bude představit problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s Downovým syndromem. Práce by mohla sloužit jako informační materiál pro veřejnost, studenty pedagogiky, ale i jako materiál pro pedagogy integrovaných žáků, pro asistenty pedagoga a další pedagogické pracovníky.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ B., PIPEKOVÁ J.: Psychopedie. Brno: Paido, 2007 ISBN 978-80-7315-161-4.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluze ve vzdělávání vize a realita v podmínkách české školy. In: Franiok, Petr a Renata Kovářová. Speciální pedagogika nejen v inkluzívním vzdělávání. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013 ISBN 978-80-7464-232-6.
SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7178-973-9. STRUSKOVÁ, O.: Děti z planety D. S. Praha: Nakladatelství G plus G, 2000 ISBN 80-86103-31-5.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 140 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008, 142 s. ISBN 978-80-7368-622-2.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 197 s. ISBN 978-80-7367-882-1.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011, 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ B., PIPEKOVÁ J.: Psychopedie. Brno: Paido, 2007 ISBN 978-80-7315-161-4.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluze ve vzdělávání vize a realita v podmínkách české školy. In: Franiok, Petr a Renata Kovářová. Speciální pedagogika nejen v inkluzívním vzdělávání. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013 ISBN 978-80-7464-232-6.
SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7178-973-9. STRUSKOVÁ, O.: Děti z planety D. S. Praha: Nakladatelství G plus G, 2000 ISBN 80-86103-31-5.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 140 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008, 142 s. ISBN 978-80-7368-622-2.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 197 s. ISBN 978-80-7367-882-1.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011, 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.