Cílem bakalářské práce je zachytit význam pohádek pro dospívající děti na základní škole. Teoretická část se zabývá významem pohádek, symboly, romskou kulturou a dětskou tvorbou. Praktická část zahrnuje zkoumání tvorby dětí na základní škole, její zajímavosti, podobnosti a odlišnosti ve výtvarném projevu dětí. Výzkumu se zúčastnilo dvacet žáků sedmého ročníku ze dvou tříd, přičemž v jedné třídě jsou děti dlouhodobě prospívající a v druhé třídě romské děti se špatnými studijními výsledky, které opakovaly ročník. Závěrem výzkumného šetření je shrnutí výsledků analýzy dětské tvorby.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to explore the effect of fairy tales on adolescent pupils in primary school. Theoretical part concerns about meaning of fairy tales, symbols,romani culture and children's art. Practical part contains research of school children's art, its interestingness and of similarities and differences in children's artistic expression. Twenty 7th grade pupils from two different classes participated in the research, with one class having history of good marks while the other consists of romani children with bad marks, who repeated a year. In the conclusion part the results of the research and of children's art analysis are summarized.
Klíčová slova
pohádka, dospívající dítě, analýza, arteterapie, symbol, romské děti
Klíčová slova v angličtině
fairy tale, adolescent child, analysis, art therapy, symbol, romani children
Rozsah průvodní práce
63 s. (97 408 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zachytit význam pohádek pro dospívající děti na základní škole. Teoretická část se zabývá významem pohádek, symboly, romskou kulturou a dětskou tvorbou. Praktická část zahrnuje zkoumání tvorby dětí na základní škole, její zajímavosti, podobnosti a odlišnosti ve výtvarném projevu dětí. Výzkumu se zúčastnilo dvacet žáků sedmého ročníku ze dvou tříd, přičemž v jedné třídě jsou děti dlouhodobě prospívající a v druhé třídě romské děti se špatnými studijními výsledky, které opakovaly ročník. Závěrem výzkumného šetření je shrnutí výsledků analýzy dětské tvorby.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to explore the effect of fairy tales on adolescent pupils in primary school. Theoretical part concerns about meaning of fairy tales, symbols,romani culture and children's art. Practical part contains research of school children's art, its interestingness and of similarities and differences in children's artistic expression. Twenty 7th grade pupils from two different classes participated in the research, with one class having history of good marks while the other consists of romani children with bad marks, who repeated a year. In the conclusion part the results of the research and of children's art analysis are summarized.
Klíčová slova
pohádka, dospívající dítě, analýza, arteterapie, symbol, romské děti
Klíčová slova v angličtině
fairy tale, adolescent child, analysis, art therapy, symbol, romani children
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné pojetí pohádkových příběhů ve vybraných třídách základní školy. Bude sledovat zejména hlavní společné znaky, symboly a odlišnosti v zobrazení výjevů. Teoretická část se bude zabývat významem pohádek, jejich psychologickým výkladem a využitím pohádkových témat v arteterapii. Dále bude pojednávat o vývoji dětské kresby a malby se zaměřením na specifické rysy, zvláště u romských dětí. Cílem praktické části bude za pomocí maleb a kreseb porovnat skupinu žáků dobře studijně prospívajících a skupinu žáků, kteří opakovali ročník a jejich studijní výsledky jsou dlouhodobě špatné. Zajímat nás bude především kvalita zpracování příběhu, vybraný zachycený moment pohádky a specificky zobrazené symboly.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné pojetí pohádkových příběhů ve vybraných třídách základní školy. Bude sledovat zejména hlavní společné znaky, symboly a odlišnosti v zobrazení výjevů. Teoretická část se bude zabývat významem pohádek, jejich psychologickým výkladem a využitím pohádkových témat v arteterapii. Dále bude pojednávat o vývoji dětské kresby a malby se zaměřením na specifické rysy, zvláště u romských dětí. Cílem praktické části bude za pomocí maleb a kreseb porovnat skupinu žáků dobře studijně prospívajících a skupinu žáků, kteří opakovali ročník a jejich studijní výsledky jsou dlouhodobě špatné. Zajímat nás bude především kvalita zpracování příběhu, vybraný zachycený moment pohádky a specificky zobrazené symboly.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložila Lucie LUCKÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Vydání čtvrté. Přeložil Kristina ČERNÁ, přeložil Jan ČERNÝ. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0863-1.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-709-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. V Praze: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložila Lucie LUCKÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Vydání čtvrté. Přeložil Kristina ČERNÁ, přeložil Jan ČERNÝ. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0863-1.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-709-1.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. V Praze: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.