Poslední čtvrtina dvacátého století byla velmi dynamickým obdobím plným změn, a to nejen ve společnosti, ale i v oblasti vyučování. Stejně bouřlivým vývojem prošel i dějepis, a to nejen jako školní předmět. Cílem této práce je na příkladu dvou gymnázií
v klatovském okresu (Sušice a Klatovy) zmapovat vývoj výuky na tomto typu středních škol v Československu s důrazem na vyučování dějepisu v letech 1971-1995. Na základě archivních materiálů, vzpomínek pamětníků a dobových odborných časopiseckých diskusí budou porovnány teoretické koncepce a míra jejich naplnění v každodenní praxi. Součástí výzkumu proto bude i analýza maturitních zkoušek z dějepisu s důrazem na jejich obsahovou proměnu v tomto období. Kromě archivního materiálu bude využito i metody oral history, která přinese porovnání teorie s praxí v tehdejší výuce, přičemž narátory se stanou nejenom studenti, ale rovněž vyučující. Součástí textu bude rovněž didaktická část, v níž se zaměřím na analýzu výukových metod a učebních pomůcek (především učebnic).
Anotace v angličtině
The last quarter of 20th century was a very dynamic period full of changes, not only in society but also in teaching. History has undergone the same turbulent development, not only as a school subject. The aim of this work is to describe the development of teaching at this type of secondary schools in Czechoslovakia on the example of two grammar schools in the Klatovy district (Sušice and Klatovy) with an emphasis on teaching history between the years 1971 and 1995. On the basis of archival materials, recollections of witnesses and contemporary professional journal discussions; theoretical concepts and the degree of their fulfillment in everyday practice will be compared. Therefore, the research will also include an analysis of school-leaving examinations in history with an emphasis on their content change in this period. In addition to archival material, the method of oral history will be used, which will bring a comparison of theory with practice in teaching at the time, with narrators becoming not only students but also teachers. The text will also include a didactic part, in which I will focus on the analysis of teaching methods and teaching aids (especially textbooks).
Klíčová slova
střední školství, výuka dějepisu, Klatovy, Sušice, gymnázium, orální historie, transformace školství, dějiny středního školství, proměny výuky dějepisu
Klíčová slova v angličtině
secondary education, history teaching, Klatovy, Sušice, secondary grammar school, oral history, transformation of education, history of secondary education, changes in history teaching
Rozsah průvodní práce
120 s. + 89 s. (274 900 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Poslední čtvrtina dvacátého století byla velmi dynamickým obdobím plným změn, a to nejen ve společnosti, ale i v oblasti vyučování. Stejně bouřlivým vývojem prošel i dějepis, a to nejen jako školní předmět. Cílem této práce je na příkladu dvou gymnázií
v klatovském okresu (Sušice a Klatovy) zmapovat vývoj výuky na tomto typu středních škol v Československu s důrazem na vyučování dějepisu v letech 1971-1995. Na základě archivních materiálů, vzpomínek pamětníků a dobových odborných časopiseckých diskusí budou porovnány teoretické koncepce a míra jejich naplnění v každodenní praxi. Součástí výzkumu proto bude i analýza maturitních zkoušek z dějepisu s důrazem na jejich obsahovou proměnu v tomto období. Kromě archivního materiálu bude využito i metody oral history, která přinese porovnání teorie s praxí v tehdejší výuce, přičemž narátory se stanou nejenom studenti, ale rovněž vyučující. Součástí textu bude rovněž didaktická část, v níž se zaměřím na analýzu výukových metod a učebních pomůcek (především učebnic).
Anotace v angličtině
The last quarter of 20th century was a very dynamic period full of changes, not only in society but also in teaching. History has undergone the same turbulent development, not only as a school subject. The aim of this work is to describe the development of teaching at this type of secondary schools in Czechoslovakia on the example of two grammar schools in the Klatovy district (Sušice and Klatovy) with an emphasis on teaching history between the years 1971 and 1995. On the basis of archival materials, recollections of witnesses and contemporary professional journal discussions; theoretical concepts and the degree of their fulfillment in everyday practice will be compared. Therefore, the research will also include an analysis of school-leaving examinations in history with an emphasis on their content change in this period. In addition to archival material, the method of oral history will be used, which will bring a comparison of theory with practice in teaching at the time, with narrators becoming not only students but also teachers. The text will also include a didactic part, in which I will focus on the analysis of teaching methods and teaching aids (especially textbooks).
Klíčová slova
střední školství, výuka dějepisu, Klatovy, Sušice, gymnázium, orální historie, transformace školství, dějiny středního školství, proměny výuky dějepisu
Klíčová slova v angličtině
secondary education, history teaching, Klatovy, Sušice, secondary grammar school, oral history, transformation of education, history of secondary education, changes in history teaching
Zásady pro vypracování
Poslední čtvrtina 20. století byla velmi dynamickým obdobím plným změn, a to nejen ve společnosti, ale i v oblasti vyučování. Stejně bouřlivým vývojem prošel i dějepis, a to nejen jako školní předmět. Cílem této práce je na příkladu dvou gymnázií v klatovském okresu (Sušice, Klatovy) zmapovat vývoj výuky na tomto typu středních škol v Československu s důrazem na vyučování dějepisu v letech 1971-1995. Na základě archivních materiálů a dobových odborných časopiseckých diskusí se autor pokusí porovnat teoretické koncepce a míru jejich naplnění v každodenní praxi. Součástí výzkumu proto bude i analýza maturitních zkoušek z dějepisu s důrazem na jejich obsahovou proměnu v tomto období. Kromě archivního materiálu bude využito i metody oral history, která přinese porovnání teorie s praxí v tehdejší výuce, přičemž narátory se stanou nejen studenti, ale rovněž vyučující. Součástí textu bude rovněž didaktická část, v níž se autor zaměří na analýzu výukových metod a učebních pomůcek (především učebnice).
Zásady pro vypracování
Poslední čtvrtina 20. století byla velmi dynamickým obdobím plným změn, a to nejen ve společnosti, ale i v oblasti vyučování. Stejně bouřlivým vývojem prošel i dějepis, a to nejen jako školní předmět. Cílem této práce je na příkladu dvou gymnázií v klatovském okresu (Sušice, Klatovy) zmapovat vývoj výuky na tomto typu středních škol v Československu s důrazem na vyučování dějepisu v letech 1971-1995. Na základě archivních materiálů a dobových odborných časopiseckých diskusí se autor pokusí porovnat teoretické koncepce a míru jejich naplnění v každodenní praxi. Součástí výzkumu proto bude i analýza maturitních zkoušek z dějepisu s důrazem na jejich obsahovou proměnu v tomto období. Kromě archivního materiálu bude využito i metody oral history, která přinese porovnání teorie s praxí v tehdejší výuce, přičemž narátory se stanou nejen studenti, ale rovněž vyučující. Součástí textu bude rovněž didaktická část, v níž se autor zaměří na analýzu výukových metod a učebních pomůcek (především učebnice).
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Archiv Gymnázia Sušice
Kronika sušického gymnázia a SVVŠ z let 1960-1997
Státní okresní archiv Klatovy
Fond Místní národní výbor Sušice (1945-1980)
Fond Městský národní výbor Klatovy (1945-1990)
Fond Gymnázium Jaroslava Vrchlického Klatovy (1961-2009)
Fond Gymnázium Sušice (1961-2010)
Časopis Společenské vědy ve škole (resp. Historický obzor)
Didaktiky dějepisu (Janovský, Čapek), dobové učebnice dějepisu
Literatura:
JIREČEK, Miroslav, Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918-2013, Brno 2014. (= disertační práce MU, Pedagogická fakulta).
MANDELOVÁ, Helena, Dějepis (školní), in: Akademická encyklopedie českých dějin. Sv. 4, D-G (dadaismus gymnázium), Praha 2015, s. 23-52. (= encyklopedické heslo).
PARKAN, František, Didaktika dějepisu, Praha 20131, 20142. (= studijní text).
ŠUSTOVÁ, Magdaléna, Stalo se v zemi české. Jak se učil dějepis, Praha 2009.
WALTEROVÁ, Eliška, Projektování střední všeobecně vzdělávací školy, Praha 1990.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Archiv Gymnázia Sušice
Kronika sušického gymnázia a SVVŠ z let 1960-1997
Státní okresní archiv Klatovy
Fond Místní národní výbor Sušice (1945-1980)
Fond Městský národní výbor Klatovy (1945-1990)
Fond Gymnázium Jaroslava Vrchlického Klatovy (1961-2009)
Fond Gymnázium Sušice (1961-2010)
Časopis Společenské vědy ve škole (resp. Historický obzor)
Didaktiky dějepisu (Janovský, Čapek), dobové učebnice dějepisu
Literatura:
JIREČEK, Miroslav, Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918-2013, Brno 2014. (= disertační práce MU, Pedagogická fakulta).
MANDELOVÁ, Helena, Dějepis (školní), in: Akademická encyklopedie českých dějin. Sv. 4, D-G (dadaismus gymnázium), Praha 2015, s. 23-52. (= encyklopedické heslo).
PARKAN, František, Didaktika dějepisu, Praha 20131, 20142. (= studijní text).
ŠUSTOVÁ, Magdaléna, Stalo se v zemi české. Jak se učil dějepis, Praha 2009.
WALTEROVÁ, Eliška, Projektování střední všeobecně vzdělávací školy, Praha 1990.