Diplomová práce se zaměřuje na problematiku začínajících učitelů, kteří v současné době již několik let v praxi působí. Práce nastiňuje zdroje zátěže u začínajících učitelů, zohledňuje věkový kontext nástupu do praxe a uvádí některé důvody, proč mladí učitelé ze škol odcházejí. Hlavním cílem práce je identifikace klíčových momentů a situací v praxích vybraných učitelů na základě provedených polostrukturovaných rozhovorů. Za hlavní zdroj zátěže byla označena problematika kázně, oporou učitelům byly hlavně zájmy a rodina, kolegové. Učitelé zůstali v profesi hlavně díky zájmu o žáky a možnosti seberozvoje.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of beginning teachers from the point of view of retrospective narration of selected teachers who have been working in practice for several years. The thesis outlines the sources of hardship for beginning teachers. It takes into account the age context of starting practice and gives some reasons why young teachers leave school. The main goal of this thesis is to identify key moments and situations in the practices of selected teachers. The main source of hardship was identified as the issue regarding discipline, the teachers were mainly supported by the interests and family, colleagues. Teachers remained in the profession mainly due to their interest in students and the possibility of self-development.
novice teacher, beginnings in the profession, teaching profession, motivation, sources of stress
Rozsah průvodní práce
66 s. (142 103 znaky)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku začínajících učitelů, kteří v současné době již několik let v praxi působí. Práce nastiňuje zdroje zátěže u začínajících učitelů, zohledňuje věkový kontext nástupu do praxe a uvádí některé důvody, proč mladí učitelé ze škol odcházejí. Hlavním cílem práce je identifikace klíčových momentů a situací v praxích vybraných učitelů na základě provedených polostrukturovaných rozhovorů. Za hlavní zdroj zátěže byla označena problematika kázně, oporou učitelům byly hlavně zájmy a rodina, kolegové. Učitelé zůstali v profesi hlavně díky zájmu o žáky a možnosti seberozvoje.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of beginning teachers from the point of view of retrospective narration of selected teachers who have been working in practice for several years. The thesis outlines the sources of hardship for beginning teachers. It takes into account the age context of starting practice and gives some reasons why young teachers leave school. The main goal of this thesis is to identify key moments and situations in the practices of selected teachers. The main source of hardship was identified as the issue regarding discipline, the teachers were mainly supported by the interests and family, colleagues. Teachers remained in the profession mainly due to their interest in students and the possibility of self-development.
novice teacher, beginnings in the profession, teaching profession, motivation, sources of stress
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována problematice začínajících učitelů. Teoretická část představí základní zdroje zátěže, která je na čerstvého absolventa nastupujícího do praxe kladena. Zmíní také náročnost věkového kontextu (vynořující / mladé dospělosti). Nastíní některé důvody, proč začínající učitelé ze škol odcházejí.
Praktická část bude tvořena kvalitativním výzkumem. Základem budou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří jsou v praxi již několik let. Pozornost bude věnována identifikaci klíčových momentů, které napomohly setrvání v profesi, ale také náročným situacím a zdrojům zátěže, s nimiž se začínající učitel vyrovnává.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována problematice začínajících učitelů. Teoretická část představí základní zdroje zátěže, která je na čerstvého absolventa nastupujícího do praxe kladena. Zmíní také náročnost věkového kontextu (vynořující / mladé dospělosti). Nastíní některé důvody, proč začínající učitelé ze škol odcházejí.
Praktická část bude tvořena kvalitativním výzkumem. Základem budou hloubkové rozhovory s učiteli, kteří jsou v praxi již několik let. Pozornost bude věnována identifikaci klíčových momentů, které napomohly setrvání v profesi, ale také náročným situacím a zdrojům zátěže, s nimiž se začínající učitel vyrovnává.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-809-9.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
LIEVOGOED, B. C. J. Životní krize - Životní šance. Praha: nakladatelství Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-129-1.
VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-8.
PÍŠOVÁ, Michaela. Novice teacher. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999. Scientific papers of the University of Pardubice. ISBN 80-7194-205-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-809-9.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
LIEVOGOED, B. C. J. Životní krize - Životní šance. Praha: nakladatelství Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-129-1.
VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-8.
PÍŠOVÁ, Michaela. Novice teacher. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999. Scientific papers of the University of Pardubice. ISBN 80-7194-205-7.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6.