PAVLOVEC, Petr. Znalosti žáků základních škol o lesích, lýkožroutu a kůrovcové kalamitě. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity vČeských Budějovicích, Katedra biologie, 2021, 63 stran.
Bakalářská práce se zabývá znalostmi žáků 2. stupně základních škol o lesním hospodaření v českých lesích a o celorepublikovém problému, jímž se v současné době stala kůrovcová kalamita. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou žáci základních škol dostatečně seznámeni s problémem kůrovcové kalamity, a posoudit rozdíl ve znalostech žáků v oblastech s vysokým výskytem dané problematiky a v oblastech téměř nedotčených. Informace o povědomí žáků o lesích a podčeledi kůrovci (Scolytinae) budou získávány dotazníkovou formou. Dotazník byl distribuován do vybraných škol žákům 2. stupně.
Anotace v angličtině
PAVLOVEC, Petr. Knowledge of primary school students about forests, bark beetle and bark beetlecalamity. Bachelor thesis. Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice, Department of Biology, 2021, 63 pages.
The bachelor's thesis deals with the knowledge of pupils of the 2nd grade of primary schools about forest management in Czech forests and about the nation wide problem which has currently become a bark beetlecalamity. The aim of the bachelor's thesis is to find out whether primary school pupils are sufficiently familiar with the problem of bark beetlecalamity and to assess thed ifferences in pupils' knowledge in areas with a high incidence of the issue in contrast to areas almou untouched. Pupils' information and awareness of forests and the bark beetle (Scolytinae) subfamily will be obtained through aquestionnaire. The questionnaire was distributed to pupils of chosen secondary schools.
PAVLOVEC, Petr. Znalosti žáků základních škol o lesích, lýkožroutu a kůrovcové kalamitě. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity vČeských Budějovicích, Katedra biologie, 2021, 63 stran.
Bakalářská práce se zabývá znalostmi žáků 2. stupně základních škol o lesním hospodaření v českých lesích a o celorepublikovém problému, jímž se v současné době stala kůrovcová kalamita. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou žáci základních škol dostatečně seznámeni s problémem kůrovcové kalamity, a posoudit rozdíl ve znalostech žáků v oblastech s vysokým výskytem dané problematiky a v oblastech téměř nedotčených. Informace o povědomí žáků o lesích a podčeledi kůrovci (Scolytinae) budou získávány dotazníkovou formou. Dotazník byl distribuován do vybraných škol žákům 2. stupně.
Anotace v angličtině
PAVLOVEC, Petr. Knowledge of primary school students about forests, bark beetle and bark beetlecalamity. Bachelor thesis. Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice, Department of Biology, 2021, 63 pages.
The bachelor's thesis deals with the knowledge of pupils of the 2nd grade of primary schools about forest management in Czech forests and about the nation wide problem which has currently become a bark beetlecalamity. The aim of the bachelor's thesis is to find out whether primary school pupils are sufficiently familiar with the problem of bark beetlecalamity and to assess thed ifferences in pupils' knowledge in areas with a high incidence of the issue in contrast to areas almou untouched. Pupils' information and awareness of forests and the bark beetle (Scolytinae) subfamily will be obtained through aquestionnaire. The questionnaire was distributed to pupils of chosen secondary schools.
Cílem bakalářské práce zjistit znalosti žáků základních škol o aktuální "kůrovcové" kalamitě v českých lesích. V rámci práce bude sestaven dotazník, testující znalosti o dané problematice. Tento dotazník bude poté distribuován do různých škol podle závislosti na regionu - výstupem by mělo být srovnání znalostí dětí z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou.\\
Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o typech lesního hospodaření v ČR, biologii lýkožroutů (zejm. l. smrkový, l. severní, l. lesklý) a důvodech i východiscích současné "kůrovcové" kalamity.
Sestavit dotazník (test) znalostí o zadané tématice.
Tento test distribuovat do vhodných škol (dětí z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou).
Shrnutí získaných výsledků formou bakalářské práce.
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice smrkových lesů a kůrovcovitých broucích ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku.
Sestavit dotazník (test) znalostí o zadané tématice.
Vytipovat vhodné školy z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou.
Sestavený dotazník distribuovat do určitého ročníku v těchto školách.
Analýza dat.
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti najití vhodných škol a jejich ochotě zapojit se do výzkumu lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce zjistit znalosti žáků základních škol o aktuální "kůrovcové" kalamitě v českých lesích. V rámci práce bude sestaven dotazník, testující znalosti o dané problematice. Tento dotazník bude poté distribuován do různých škol podle závislosti na regionu - výstupem by mělo být srovnání znalostí dětí z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou.\\
Základní cíle a úkoly:
Rešerší odborné literatury shromáždit informace o typech lesního hospodaření v ČR, biologii lýkožroutů (zejm. l. smrkový, l. severní, l. lesklý) a důvodech i východiscích současné "kůrovcové" kalamity.
Sestavit dotazník (test) znalostí o zadané tématice.
Tento test distribuovat do vhodných škol (dětí z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou).
Shrnutí získaných výsledků formou bakalářské práce.
Základní kroky při řešení úkolů:
Prohledat odbornou literaturu o problematice smrkových lesů a kůrovcovitých broucích ČR, klást důraz zejm. na moderní literaturu.
Navrhnout vhodná témata a klíčové poznatky pro zadanou problematiku.
Sestavit dotazník (test) znalostí o zadané tématice.
Vytipovat vhodné školy z oblastí zasažených a nezasažených kůrovcovou kalamitou.
Sestavený dotazník distribuovat do určitého ročníku v těchto školách.
Analýza dat.
Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě úspěšnosti najití vhodných škol a jejich ochotě zapojit se do výzkumu lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Čermák a kol. 2018: Klimatické změny a hospodaření se smrkem. Ochrana přírody 73(2): 20 - 25. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/klimaticke-zmeny-a-hospodareni-se-smrkem/?action=download
Havira M., Čada V. 2018: Lýkožrout smrkový v horských smrčinách - hrozba, nebo příležitost? Ochrana přírody 73(2): 30 - 33. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/lykozrout-smrkovy-v-horskych-smrcinach-hrozba-nebo-prilezitost/?action=download
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi
Chráska, M. (2007) Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha
Chlapek J., Servus, M. 2018: Kůrovcová kalamita v podhůří Jeseníků pohledem ochrany přírody. Ochrana přírody 73(2): 10 - 15. Dostupné z http://www.casopis.ochranaprirody.cz/pece-o-prirodu-a-krajinu/kurovcova-kalamita-v-podhuri-jeseniku-pohledem-ochrany-prirody/?action=download
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Sagittaria, Olomouc. 79 stran. K dispozici na http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/ohrozeny_hmyz_nizinnych_lesu.pdf
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf
Metzl, J., & Košulič, M. (2006). 100 otázek a odpovědí k obhospodařování lesa přírodě blízkým způsobem. Občanské sdružení FSC ČR.
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Petřík P. a kol. (2013). Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf
Pospíšil T. 2018: Aktuální situace chřadnutí smrkových porostů a kůrovcová kalamita z pohledu Lesů ČR. Ochrana přírody 73(2): 38 - 41. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zamereno-na-verejnost/aktualni-situace-chradnuti-smrkovych-porostu-a-kurovcova-kalamita-z-pohledu-lesu-cr/?action=download
Punch, K. (2008) Základy kvantitativního šetření, Portál, Praha
Skutil, M. a kol. (2011) Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Portál, Praha
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Čermák a kol. 2018: Klimatické změny a hospodaření se smrkem. Ochrana přírody 73(2): 20 - 25. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/klimaticke-zmeny-a-hospodareni-se-smrkem/?action=download
Havira M., Čada V. 2018: Lýkožrout smrkový v horských smrčinách - hrozba, nebo příležitost? Ochrana přírody 73(2): 30 - 33. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/vyzkum-a-dokumentace/lykozrout-smrkovy-v-horskych-smrcinach-hrozba-nebo-prilezitost/?action=download
Hédl R., Szabó P. (2010): Hluboké hvozdy, nebo pokřivené křoví? Vesmír 89 (4), 232. K dispozici na http://www.vesmir.cz/clanek/hluboke-hvozdy-nebo-pokrivene-krovi
Chráska, M. (2007) Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha
Chlapek J., Servus, M. 2018: Kůrovcová kalamita v podhůří Jeseníků pohledem ochrany přírody. Ochrana přírody 73(2): 10 - 15. Dostupné z http://www.casopis.ochranaprirody.cz/pece-o-prirodu-a-krajinu/kurovcova-kalamita-v-podhuri-jeseniku-pohledem-ochrany-prirody/?action=download
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Konvička M., Čížek L., Beneš J. (2006): Ohrožený hmyz nížinných lesů: ochrana a management. Sagittaria, Olomouc. 79 stran. K dispozici na http://www.forumochranyprirody.cz/sites/default/files/ohrozeny_hmyz_nizinnych_lesu.pdf
Machar I. (2009): Coppice-with-standards in floodplain forests - a new subject for nature protection. J. For. Sci., 55: 306-311. K dispozici na http://agriculturejournals.cz/publicFiles/07537.pdf
Metzl, J., & Košulič, M. (2006). 100 otázek a odpovědí k obhospodařování lesa přírodě blízkým způsobem. Občanské sdružení FSC ČR.
Kindlmann, P., Matějka, K., & Doležal, P. (2012). Lesy Šumavy, lýkožrout a ochrana přírody. Univ. Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Petřík P. a kol. (2013). Přírodě blízké postupy hospodaření v lesích z pohledu České Bioplatformy. K dispozici na http://www.parkpruhonice.cz/biop/texts/pblh2007.pdf
Pospíšil T. 2018: Aktuální situace chřadnutí smrkových porostů a kůrovcová kalamita z pohledu Lesů ČR. Ochrana přírody 73(2): 38 - 41. Dostupné na http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zamereno-na-verejnost/aktualni-situace-chradnuti-smrkovych-porostu-a-kurovcova-kalamita-z-pohledu-lesu-cr/?action=download
Punch, K. (2008) Základy kvantitativního šetření, Portál, Praha
Skutil, M. a kol. (2011) Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Portál, Praha