Bakalářská práce je zaměřena na úlohy pro rozvoj prostorové představivosti. V práci jsou popsány některé pojmy, které jsou s prostorovou představivostí spojeny. Je to například schopnost, vnímání prostoru, nebo samotná představivost. K rozvoji prostorové představivosti napomáhají i různé pomůcky, které jsou v práci také zmíněné. Práce obsahuje jednak rešerši učiva základních a středních škol, rešerši didaktických přijímacích a maturitních zkoušek, ale i informace o testech prostorových schopností. Bakalářská práce je zakončena sadou úloh, která slouží k rozvoji prostorové představivosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on exercises for development of spatial imagination. Concepts that are connected with spatial imagination are described in my thesis. For example, the ability for space perception or the imagination itself. For the help of spatial imagination development are mentioned a few aids. The thesis contains a recherche of elementary curriculum and high school curriculum, a recherche of didactic entrance's exams and maturita exams and information about tests of spatial imagination. The bachelor thesis ends with an excercise which serve for the spatial imagination development.
Klíčová slova
Matematika, prostorová představivost, vnímání prostoru, testy prostorových schopností, Santa Barbara Solids test, Purdue Visualization of Rotations test, Visualization of Viewpoints, úlohy na prostorovou představivost
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, spatial imagination, space perception, tests of spatial imagination, Santa Barbara Solids test, Purdue Visualization of Rotations test, Visualization of Viewpoints, excercise on spatial imagination
Rozsah průvodní práce
77 s. , přílohy - 33 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na úlohy pro rozvoj prostorové představivosti. V práci jsou popsány některé pojmy, které jsou s prostorovou představivostí spojeny. Je to například schopnost, vnímání prostoru, nebo samotná představivost. K rozvoji prostorové představivosti napomáhají i různé pomůcky, které jsou v práci také zmíněné. Práce obsahuje jednak rešerši učiva základních a středních škol, rešerši didaktických přijímacích a maturitních zkoušek, ale i informace o testech prostorových schopností. Bakalářská práce je zakončena sadou úloh, která slouží k rozvoji prostorové představivosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on exercises for development of spatial imagination. Concepts that are connected with spatial imagination are described in my thesis. For example, the ability for space perception or the imagination itself. For the help of spatial imagination development are mentioned a few aids. The thesis contains a recherche of elementary curriculum and high school curriculum, a recherche of didactic entrance's exams and maturita exams and information about tests of spatial imagination. The bachelor thesis ends with an excercise which serve for the spatial imagination development.
Klíčová slova
Matematika, prostorová představivost, vnímání prostoru, testy prostorových schopností, Santa Barbara Solids test, Purdue Visualization of Rotations test, Visualization of Viewpoints, úlohy na prostorovou představivost
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, spatial imagination, space perception, tests of spatial imagination, Santa Barbara Solids test, Purdue Visualization of Rotations test, Visualization of Viewpoints, excercise on spatial imagination
Zásady pro vypracování
Existují tradiční testy pro zjišťování prostorových schopností člověka, tj. jeho orientace v prostoru, vytváření prostorových představ a mentální manipulace s nimi, např. Santa Barbara Solids Test, Purdue Visualization of Rotations Test, Spatial Reasoning Test apod. Cílem práce je shromáždit základní informace o takovýchto testech, popsat úkoly, které používají a porovnat je s úlohami z učiva stereometrie pro základní a střední školy a s úlohami z jednotných přijímacích zkoušek a státních maturit. Práce bude obsahovat konkrétní úlohy, převzaté nebo vytvořené autorkou, které budou zpracovány originálním způsobem, třeba za použití dynamického matematického software, tak, aby byly použitelné ve výuce matematiky na základní či střední škole a v kurzech připravujících učitele matematiky.\\
Studentka:\\
- Provede rešerši jednak učiva matematiky základní a střední školy, jednak dostupné literatury a dalších zdrojů pojednávajících o rozvoji prostorové představivosti.\\
- Seznámí se s veřejně dostupnými standardizovanými testy prostorové představivosti a provede rešerši jejich obsahu ve vztahu k učivu matematiky ZŠ a SŠ.\\
- Výsledky rešerše testů, učiva a literatury porovná s obsahem testů státních přijímacích zkoušek a maturitní zkoušky.\\
- Vytvoří sadu úloh pro použití ve výuce, k jejich zpracování, případně i prezentaci, použije dynamický geometrický software.\\
- Vše náležitě zpracuje formou textu práce doplněného případně online materiály.
Zásady pro vypracování
Existují tradiční testy pro zjišťování prostorových schopností člověka, tj. jeho orientace v prostoru, vytváření prostorových představ a mentální manipulace s nimi, např. Santa Barbara Solids Test, Purdue Visualization of Rotations Test, Spatial Reasoning Test apod. Cílem práce je shromáždit základní informace o takovýchto testech, popsat úkoly, které používají a porovnat je s úlohami z učiva stereometrie pro základní a střední školy a s úlohami z jednotných přijímacích zkoušek a státních maturit. Práce bude obsahovat konkrétní úlohy, převzaté nebo vytvořené autorkou, které budou zpracovány originálním způsobem, třeba za použití dynamického matematického software, tak, aby byly použitelné ve výuce matematiky na základní či střední škole a v kurzech připravujících učitele matematiky.\\
Studentka:\\
- Provede rešerši jednak učiva matematiky základní a střední školy, jednak dostupné literatury a dalších zdrojů pojednávajících o rozvoji prostorové představivosti.\\
- Seznámí se s veřejně dostupnými standardizovanými testy prostorové představivosti a provede rešerši jejich obsahu ve vztahu k učivu matematiky ZŠ a SŠ.\\
- Výsledky rešerše testů, učiva a literatury porovná s obsahem testů státních přijímacích zkoušek a maturitní zkoušky.\\
- Vytvoří sadu úloh pro použití ve výuce, k jejich zpracování, případně i prezentaci, použije dynamický geometrický software.\\
- Vše náležitě zpracuje formou textu práce doplněného případně online materiály.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:\\
CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání [online].
Dostupné z http://www.cermat.cz\\
MŠMT. Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání účinný od 1. 9. 2013 [online]. Praha: MŠMT. 2013. [cit. 2015-09-29]. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.\\
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Dostupné na adrese:
http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/prehled-dokumentu-rvp-aktualni-do-konce-roku-2012/rvp-g.\\
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1990.\\
MOLNÁR, J. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Univerzita Palackého v Olomouci. 2009\\
ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2004. Učebnice pro základní školy (Prometheus).\\
POLÁK J. Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2000.\\
Učebnice matematiky pro ZŠ a SŠ.\\
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. Praha: Prometheus, 4. vyd., 2014.\\
VORÁČOVÁ, Š. Atlas geometrie. Praha: Academia, 2012.\\
Doporučené internetové odkazy:\\
https://www.silc.northwestern.edu/santa-barbara-solids-test-inferring-cross-sections-of-3d-objects-2/ (Santa Barbara Solids Test)\\
https://usu.instructure.com/courses/387855/quizzes/528051 (Purdue Visualization of Rotations Test)\\
https://www.assessment-training.com/spatial-reasoning (Spatial Reasoning Test)\\
http://geogebra.org\\
https://www.geogebra.org/m/J8On0RNz (Creation of Instructional Materials in GeoGebra)\\
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:\\
CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání [online].
Dostupné z http://www.cermat.cz\\
MŠMT. Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání účinný od 1. 9. 2013 [online]. Praha: MŠMT. 2013. [cit. 2015-09-29]. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.\\
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Dostupné na adrese:
http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/prehled-dokumentu-rvp-aktualni-do-konce-roku-2012/rvp-g.\\
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1990.\\
MOLNÁR, J. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Univerzita Palackého v Olomouci. 2009\\
ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2004. Učebnice pro základní školy (Prometheus).\\
POLÁK J. Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2000.\\
Učebnice matematiky pro ZŠ a SŠ.\\
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. Praha: Prometheus, 4. vyd., 2014.\\
VORÁČOVÁ, Š. Atlas geometrie. Praha: Academia, 2012.\\
Doporučené internetové odkazy:\\
https://www.silc.northwestern.edu/santa-barbara-solids-test-inferring-cross-sections-of-3d-objects-2/ (Santa Barbara Solids Test)\\
https://usu.instructure.com/courses/387855/quizzes/528051 (Purdue Visualization of Rotations Test)\\
https://www.assessment-training.com/spatial-reasoning (Spatial Reasoning Test)\\
http://geogebra.org\\
https://www.geogebra.org/m/J8On0RNz (Creation of Instructional Materials in GeoGebra)\\