Tato diplomová práce je zaměřena na využití regionálních objektů jako námětů pro technické exkurze na 1. stupni ZŠ. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do šesti teoretických oblastí. První oblast je zaměřena na motivační výukové metody. Druhá oblast je věnována vybraným aktivizujícím metodám výuky na 1. stupni ZŠ. Třetí oblast teoretické části se zabývá objasněním klíčových pojmů jako jsou: badatelsky orientovaná výuka, technická výchova, technické vzdělávání, technická gramotnost a technická tvořivost. Čtvrtá oblast popisuje technické předměty v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Pátá oblast je zaměřená na popis organizační formy - exkurzi. Závěrečná oblast teoretické části nabízí charakteristiku regionálních objektů s technickým zaměřením vybraného regionu, které jsou využity ve zpracovaných námětech.
Praktická část zahrnuje soubor pěti námětů technicky zaměřených objektů, které je možné realizovat v rámci výuky se žáky 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focuses on uses of regional objects as ideas for technical excursions at the primary school. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part is divided into six theoritical areas. The first area is focused on motivational teaching methods. The second area is devoted to activating teaching methods at primary school. The third area includes the clarification of key concepts such as: research-oriented teaching, technical education, technical literacy and technical creativity. Part four describes technical subjects in Educational program for basic education. The fifth area is focused on the description of the organizational form - an excursion. The final area of the theoretical part offers the characteristics of regional objects with the technical focus of the selected region, which are used in the processed topics.
The practical part includes five topics of technically focused objects, which can be implemented in teaching with primary school pupils.
Klíčová slova
technické památky, exkurze, aktivizační metody výuky, badatelsky orientovaná výuka, technická tvořivost, technická gramotnost, technické myšlení
Klíčová slova v angličtině
technical monuments, excursions, activation methods of teaching, research - oriented teaching, technical creativity, technical literacy, technical thinking
Rozsah průvodní práce
118 s. (152 213 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na využití regionálních objektů jako námětů pro technické exkurze na 1. stupni ZŠ. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do šesti teoretických oblastí. První oblast je zaměřena na motivační výukové metody. Druhá oblast je věnována vybraným aktivizujícím metodám výuky na 1. stupni ZŠ. Třetí oblast teoretické části se zabývá objasněním klíčových pojmů jako jsou: badatelsky orientovaná výuka, technická výchova, technické vzdělávání, technická gramotnost a technická tvořivost. Čtvrtá oblast popisuje technické předměty v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Pátá oblast je zaměřená na popis organizační formy - exkurzi. Závěrečná oblast teoretické části nabízí charakteristiku regionálních objektů s technickým zaměřením vybraného regionu, které jsou využity ve zpracovaných námětech.
Praktická část zahrnuje soubor pěti námětů technicky zaměřených objektů, které je možné realizovat v rámci výuky se žáky 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focuses on uses of regional objects as ideas for technical excursions at the primary school. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part is divided into six theoritical areas. The first area is focused on motivational teaching methods. The second area is devoted to activating teaching methods at primary school. The third area includes the clarification of key concepts such as: research-oriented teaching, technical education, technical literacy and technical creativity. Part four describes technical subjects in Educational program for basic education. The fifth area is focused on the description of the organizational form - an excursion. The final area of the theoretical part offers the characteristics of regional objects with the technical focus of the selected region, which are used in the processed topics.
The practical part includes five topics of technically focused objects, which can be implemented in teaching with primary school pupils.
Klíčová slova
technické památky, exkurze, aktivizační metody výuky, badatelsky orientovaná výuka, technická tvořivost, technická gramotnost, technické myšlení
Klíčová slova v angličtině
technical monuments, excursions, activation methods of teaching, research - oriented teaching, technical creativity, technical literacy, technical thinking
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce a zkonstruujte její adekvátní cíle.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce; aktivizující výukové metody; didaktická analýza metody exkurze; charakteristika vybraných a zařazených regionálních objektů exkurzí; cíle a pojetí primární technické gramotnosti, charakteristika technických oblastí kapitoly Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 3- 6 námětů pro technické exkurze po vybraných regionálních objektech, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních příprav na výuku. Možnost výběru objektů: technická muzea, vodárny, science centra, architektonické a stavební památky, průmyslová architektura, dopravní stavby, kovárny, mlýny, hamry, místní řemeslnické dílny (sklářské, keramické, truhlářské, dílny lidových řemesel atd.)
Soubory námětů na exkurze budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce popište Vaše zkušenosti z realizace exkurzí ve škole, proveďte analýzu reflexe žáka a sebereflexe učitele ve výuce, shrňte výhody, nevýhody, překážky, reakce, činnosti a výsledky učení dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních technických exkurzí do výuky na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce a zkonstruujte její adekvátní cíle.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce; aktivizující výukové metody; didaktická analýza metody exkurze; charakteristika vybraných a zařazených regionálních objektů exkurzí; cíle a pojetí primární technické gramotnosti, charakteristika technických oblastí kapitoly Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 3- 6 námětů pro technické exkurze po vybraných regionálních objektech, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních příprav na výuku. Možnost výběru objektů: technická muzea, vodárny, science centra, architektonické a stavební památky, průmyslová architektura, dopravní stavby, kovárny, mlýny, hamry, místní řemeslnické dílny (sklářské, keramické, truhlářské, dílny lidových řemesel atd.)
Soubory námětů na exkurze budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce popište Vaše zkušenosti z realizace exkurzí ve škole, proveďte analýzu reflexe žáka a sebereflexe učitele ve výuce, shrňte výhody, nevýhody, překážky, reakce, činnosti a výsledky učení dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních technických exkurzí do výuky na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČERŇANSKÝ, M.: Vesnické stavby, domy a bydlení. Dostupné na http://www.lidova-architektura.cz/architektura-historie/vesnice-stavby.htm [ cit. 2016-10-24 ].
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PILNÝ, M.: Jak to bylo, jak to je. (Nahlédnutí do historie věcí kolem nás) 1. vyd. Praha: Edika, 2013. 200 s. ISBN 978-80-266-0390-0.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 dostupný z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [cit. 2017-04-15].
ROUČOVÁ, E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
ŠÍROVÁ-MOTYČKOVÁ, K., ŠÍR, J.: Technické památky České republiky: mosty, železnice, přehrady, elektrárny, mlýny, opevnění, sklárny, doly a další. Olomouc: Rubico, 2012. Naše země. ISBN 978-80-7346-141-6.
Seznam doporučené literatury
ČERŇANSKÝ, M.: Vesnické stavby, domy a bydlení. Dostupné na http://www.lidova-architektura.cz/architektura-historie/vesnice-stavby.htm [ cit. 2016-10-24 ].
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PILNÝ, M.: Jak to bylo, jak to je. (Nahlédnutí do historie věcí kolem nás) 1. vyd. Praha: Edika, 2013. 200 s. ISBN 978-80-266-0390-0.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2016 dostupný z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [cit. 2017-04-15].
ROUČOVÁ, E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
ŠÍROVÁ-MOTYČKOVÁ, K., ŠÍR, J.: Technické památky České republiky: mosty, železnice, přehrady, elektrárny, mlýny, opevnění, sklárny, doly a další. Olomouc: Rubico, 2012. Naše země. ISBN 978-80-7346-141-6.