Tato diplomová práce se v teoretické části soustředí na charakteristiku života
a díla Boženy Němcové, ale také na utřídění a přehled témat v didaktických materiálech (čítanky, učebnice a pracovní sešity), jež se používají na 2. stupni základních škol. Předmětem zájmu je seznámení se systémy práce na vybraných základních školách a jejich porovnání. Praktická část spočívá v popisu a analýze dotazníků vytvořených pro tento účel (názor na Boženu Němcovou, porovnání učiva, vhodná literatura pro děti) a rozhovorů s učiteli. Závěr práce tvoří shrnutí a rozbor zjištěných informací a na jejich základě doporučení případných inovací v didaktické praxi, týkajících se zvoleného tématu.
Anotace v angličtině
In the theoretical part the diploma thesis focuses on the characteristics of life and work of Božena Němcová, as well as its classification with topical overview of
methodological materials (such as reading-books, textbooks and exercise-books) used at the second level of elementary schools. The subject of interest in this theoretical part points out the work-systems and their comparison at selected primary schools. The crucial point of the practical part thesis deals with the description and the analysis of questionnaires, which are assembled especially for this research (opinion on Božena Němcová, comparison of the curriculum, appropriate literature for children), and further with the interviews of the teachers. The conclusion of the thesis attempts to outline the summary, as well as the analysis of gained results, on which basis it recommends a possible innovation in the methodological practice for a chosen topic.
Klíčová slova
Božena Němcová, česká spisovatelka, české národní obrození, literatura, panství,
Josef Němec, vlastenecké nadšení, literární tvorba, venkovský život, panstvo, národ,
didaktické materiály, 2. stupeň základní školy, čítanky, nakladatelství Fraus, Státní pedagogické nakladatelství, nakladatelství Nová škola, nakladatelství Alter,
nakladatelství Fortuna, vydavatelství Taktik, Základní škola Polná, Základní škola
a Mateřská škola Želetava, Základní škola a Mateřská škola Prostějov, Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání, kvantitativně orientovaný výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Božena Němcová, czech author, the Czech National Revival, literature, domain,
Josef Němec, patriotic enthusiasm, literal output, country life, lords, nation,
methodological materials, the second level of elementary schools, reading-books, the
publishing Fraus, the State educational publishing, the publishing New school, the
publishing Alter, the publishing Fortuna, the publishing Taktik, the Elementary school Polná, the Elementary school and the Nursery school Želetava, the Elementary school and the Nursery school Prostějov, the Framework training programme for elementary education, the quantitative oriented survey.
Rozsah průvodní práce
91 stran (109 205 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se v teoretické části soustředí na charakteristiku života
a díla Boženy Němcové, ale také na utřídění a přehled témat v didaktických materiálech (čítanky, učebnice a pracovní sešity), jež se používají na 2. stupni základních škol. Předmětem zájmu je seznámení se systémy práce na vybraných základních školách a jejich porovnání. Praktická část spočívá v popisu a analýze dotazníků vytvořených pro tento účel (názor na Boženu Němcovou, porovnání učiva, vhodná literatura pro děti) a rozhovorů s učiteli. Závěr práce tvoří shrnutí a rozbor zjištěných informací a na jejich základě doporučení případných inovací v didaktické praxi, týkajících se zvoleného tématu.
Anotace v angličtině
In the theoretical part the diploma thesis focuses on the characteristics of life and work of Božena Němcová, as well as its classification with topical overview of
methodological materials (such as reading-books, textbooks and exercise-books) used at the second level of elementary schools. The subject of interest in this theoretical part points out the work-systems and their comparison at selected primary schools. The crucial point of the practical part thesis deals with the description and the analysis of questionnaires, which are assembled especially for this research (opinion on Božena Němcová, comparison of the curriculum, appropriate literature for children), and further with the interviews of the teachers. The conclusion of the thesis attempts to outline the summary, as well as the analysis of gained results, on which basis it recommends a possible innovation in the methodological practice for a chosen topic.
Klíčová slova
Božena Němcová, česká spisovatelka, české národní obrození, literatura, panství,
Josef Němec, vlastenecké nadšení, literární tvorba, venkovský život, panstvo, národ,
didaktické materiály, 2. stupeň základní školy, čítanky, nakladatelství Fraus, Státní pedagogické nakladatelství, nakladatelství Nová škola, nakladatelství Alter,
nakladatelství Fortuna, vydavatelství Taktik, Základní škola Polná, Základní škola
a Mateřská škola Želetava, Základní škola a Mateřská škola Prostějov, Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání, kvantitativně orientovaný výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Božena Němcová, czech author, the Czech National Revival, literature, domain,
Josef Němec, patriotic enthusiasm, literal output, country life, lords, nation,
methodological materials, the second level of elementary schools, reading-books, the
publishing Fraus, the State educational publishing, the publishing New school, the
publishing Alter, the publishing Fortuna, the publishing Taktik, the Elementary school Polná, the Elementary school and the Nursery school Želetava, the Elementary school and the Nursery school Prostějov, the Framework training programme for elementary education, the quantitative oriented survey.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na charakteristiku života a díla Boženy Němcové. Předmětem zájmu bude nejprve utřídění a přehled témat v didaktických materiálech (čítanky, učebnice a pracovní sešity), které se používají na 2. stupni základních škol, dále seznámení se systémy práce na vybraných základních školách a jejich porovnání. Těžiště práce bude spočívat v popisu a analýze dotazníků vytvořených pro tento účel (názor na Boženu Němcovou, porovnání učiva, vhodná literatura pro děti) a rozhovorů s učiteli. Závěr práce bude tvořit shrnutí a rozbor zjištěných informací a na jejich základě doporučení případných inovací v didaktické praxi, týkajících se zvoleného tématu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na charakteristiku života a díla Boženy Němcové. Předmětem zájmu bude nejprve utřídění a přehled témat v didaktických materiálech (čítanky, učebnice a pracovní sešity), které se používají na 2. stupni základních škol, dále seznámení se systémy práce na vybraných základních školách a jejich porovnání. Těžiště práce bude spočívat v popisu a analýze dotazníků vytvořených pro tento účel (názor na Boženu Němcovou, porovnání učiva, vhodná literatura pro děti) a rozhovorů s učiteli. Závěr práce bude tvořit shrnutí a rozbor zjištěných informací a na jejich základě doporučení případných inovací v didaktické praxi, týkajících se zvoleného tématu.
Seznam doporučené literatury
Haman, A.: Trvání v proměně: česká literatura devatenáctého století. Praha: ARSCI, 2007.
Haman, A.: Česká literatura 19. století. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2002.
Horký, M. a Horký, R.: ed. Božena Němcová - život, dílo, doba: sborník příspěvků ze stejnojmenné konference konané ve dnech 7.-8. září 2005 v Muzeu Boženy Němcové, Česká Skalice. Česká Skalice: Muzeum Boženy Němcové, 2006.
Janáčková, J. (2007): Božena Němcová: Příběhy - situace - obrazy., 1.vyd., Praha: Academia, 2007.
Němcová, B., Adam, R. a Římalová Saitlová, L.: Korespondence. Praha. Lidové noviny, 2007.
Pokorná, M. (2009): Josef Němec: neobyčejný muž neobyčejné ženy/ MP., 1.vyd. Praha: Academia, 2009.
Polák, J.: Tři kapitolky o Barunce Panklové (Boženě Němcové). Praha: vydal nakladatel PaedDr. Tomáš Houška, 1992.
Didaktické materiály (učebnice/čítanky):
Krausová, Z. a Tesařová, R.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia: pracovní sešit. Plzeň: Fraus, 2003.
Lederbuchová, L. a Beránková, E.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003.
Lederbuchová, L. a Beránková, E.: Čítanka pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004.
Lederbuchová, L. a Stehlíková, M.: Čítanka 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006.
Soukal, J.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií.5., přepracované vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2019.
Soukal, J.: Čítanka 7 pro základní školy RVP. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.
Soukal, J.: Čítanka 8 pro základní školy RVP. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.
Seznam doporučené literatury
Haman, A.: Trvání v proměně: česká literatura devatenáctého století. Praha: ARSCI, 2007.
Haman, A.: Česká literatura 19. století. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2002.
Horký, M. a Horký, R.: ed. Božena Němcová - život, dílo, doba: sborník příspěvků ze stejnojmenné konference konané ve dnech 7.-8. září 2005 v Muzeu Boženy Němcové, Česká Skalice. Česká Skalice: Muzeum Boženy Němcové, 2006.
Janáčková, J. (2007): Božena Němcová: Příběhy - situace - obrazy., 1.vyd., Praha: Academia, 2007.
Němcová, B., Adam, R. a Římalová Saitlová, L.: Korespondence. Praha. Lidové noviny, 2007.
Pokorná, M. (2009): Josef Němec: neobyčejný muž neobyčejné ženy/ MP., 1.vyd. Praha: Academia, 2009.
Polák, J.: Tři kapitolky o Barunce Panklové (Boženě Němcové). Praha: vydal nakladatel PaedDr. Tomáš Houška, 1992.
Didaktické materiály (učebnice/čítanky):
Krausová, Z. a Tesařová, R.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia: pracovní sešit. Plzeň: Fraus, 2003.
Lederbuchová, L. a Beránková, E.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003.
Lederbuchová, L. a Beránková, E.: Čítanka pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004.
Lederbuchová, L. a Stehlíková, M.: Čítanka 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006.
Soukal, J.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií.5., přepracované vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2019.
Soukal, J.: Čítanka 7 pro základní školy RVP. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.
Soukal, J.: Čítanka 8 pro základní školy RVP. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.