V souladu s aktuálním trendem zkoumání kritických míst kurikula v různých výukových předmětech, je cílem této diplomové práce porozumět problematice kritických míst ve výuce psychologie z perspektivy učitelů psychologie na středních odborných školách a gymnáziích. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se práce zabývá kurikulem psychologie. Soustředí se na pojetí výuky psychologie v České republice, poté na proces zprostředkování kurikula, tedy na proces didaktické transformace a jeho jednotlivé roviny. Dále se věnuje kritickým místům kurikula, jejich definováním, vymezením ve vztahu ke klíčovým a dynamickým místům kurikula a shrnutím dosavadních výzkumů. V praktické části jsou prostřednictvím kvalitativního výzkumu řešeny otázky související s kritickými místy kurikula psychologie, konkrétně: jaká místa výuky psychologie středoškolští učitelé psychologie považují za kritická, jaké jim připisují příčiny a jak se je snaží překonat. Odpovědi na tyto otázky jsou hledány prostřednictvím obsahové analýzy 11 rozhovorů s učiteli psychologie. Pro hlubšímu porozumění problematice je analyzováno nejčetnější kritickém místo výuky psychologie - obecná psychologie.
Anotace v angličtině
In accordance with the actual trend of examining critical spots of various fields of study curricula the goal of this thesis is to understand the problematics of critical spots in teaching psychology at secondary schools and gymnasiums from the psychology teachers' point of view. The thesis is divided in the theoretical and the practical parts. The curriculum of psychology is examined in the first part. There are focused the conception of psychology teaching in the Czech Republic and the process of the mediation of the curriculum, which could be explained also as a process of the didactical transformation and its particular levels. It is also aimed to critical spots of curriculum, defining them and determining their relation to the key and dynamic spots of curriculum. The theoretical part is closed by the resumption of existing researches. The practical part solves the questions linked with critical spots of psychology curriculum by qualitative research. Concretely: which spots of psychology teaching secondary school and gymnasium teachers consider to be critical, what are their causes and how to try to overcome them. The answers are sought out by the content analysis of eleven interviews with psychology teachers. The general psychology is analysed as a most common critical spot of psychology teaching to understand this problematics deeper.
Klíčová slova
Kritická místa kurikula, didaktika psychologie, kurikulum, psychologie na středních školách
Klíčová slova v angličtině
Critical spots of curriculum, didactics of psychology, curriculum, psychology at secondary schools
Rozsah průvodní práce
92 s. (189 279 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V souladu s aktuálním trendem zkoumání kritických míst kurikula v různých výukových předmětech, je cílem této diplomové práce porozumět problematice kritických míst ve výuce psychologie z perspektivy učitelů psychologie na středních odborných školách a gymnáziích. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se práce zabývá kurikulem psychologie. Soustředí se na pojetí výuky psychologie v České republice, poté na proces zprostředkování kurikula, tedy na proces didaktické transformace a jeho jednotlivé roviny. Dále se věnuje kritickým místům kurikula, jejich definováním, vymezením ve vztahu ke klíčovým a dynamickým místům kurikula a shrnutím dosavadních výzkumů. V praktické části jsou prostřednictvím kvalitativního výzkumu řešeny otázky související s kritickými místy kurikula psychologie, konkrétně: jaká místa výuky psychologie středoškolští učitelé psychologie považují za kritická, jaké jim připisují příčiny a jak se je snaží překonat. Odpovědi na tyto otázky jsou hledány prostřednictvím obsahové analýzy 11 rozhovorů s učiteli psychologie. Pro hlubšímu porozumění problematice je analyzováno nejčetnější kritickém místo výuky psychologie - obecná psychologie.
Anotace v angličtině
In accordance with the actual trend of examining critical spots of various fields of study curricula the goal of this thesis is to understand the problematics of critical spots in teaching psychology at secondary schools and gymnasiums from the psychology teachers' point of view. The thesis is divided in the theoretical and the practical parts. The curriculum of psychology is examined in the first part. There are focused the conception of psychology teaching in the Czech Republic and the process of the mediation of the curriculum, which could be explained also as a process of the didactical transformation and its particular levels. It is also aimed to critical spots of curriculum, defining them and determining their relation to the key and dynamic spots of curriculum. The theoretical part is closed by the resumption of existing researches. The practical part solves the questions linked with critical spots of psychology curriculum by qualitative research. Concretely: which spots of psychology teaching secondary school and gymnasium teachers consider to be critical, what are their causes and how to try to overcome them. The answers are sought out by the content analysis of eleven interviews with psychology teachers. The general psychology is analysed as a most common critical spot of psychology teaching to understand this problematics deeper.
Klíčová slova
Kritická místa kurikula, didaktika psychologie, kurikulum, psychologie na středních školách
Klíčová slova v angličtině
Critical spots of curriculum, didactics of psychology, curriculum, psychology at secondary schools
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Kritická místa ve výuce psychologie na středních školách z pohledu učitelů je zaměřena na tu oblast vzdělávacího obsahu, kterou učitelé psychologie na středních školách považují na obtížnou či problematickou (náročnou). Cílem této práce je zjistit, která místa ve výuce psychologie na středních školách jsou obtížná z pohledu učitelů, hledat jejich příčiny a sledovat, jak učitelé s kritickými místy pracují ve výuce.
V teoretické části práce jsou definovány základní termíny související s tématem práce: rámcový vzdělávací program, didaktická transformace obsahu výuky, kritická místa výuky psychologie. V praktické části jsou sledována kritická místa výuky psychologie a hledány jejich příčiny v rovině učiva, žáka, učitele, cíle výuky. Zároveň jsou podle tzv. metodiky 3A kvalitativně analyzované výukové situace zaměřené na konkrétní kritické místo výuky psychologie.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Kritická místa ve výuce psychologie na středních školách z pohledu učitelů je zaměřena na tu oblast vzdělávacího obsahu, kterou učitelé psychologie na středních školách považují na obtížnou či problematickou (náročnou). Cílem této práce je zjistit, která místa ve výuce psychologie na středních školách jsou obtížná z pohledu učitelů, hledat jejich příčiny a sledovat, jak učitelé s kritickými místy pracují ve výuce.
V teoretické části práce jsou definovány základní termíny související s tématem práce: rámcový vzdělávací program, didaktická transformace obsahu výuky, kritická místa výuky psychologie. V praktické části jsou sledována kritická místa výuky psychologie a hledány jejich příčiny v rovině učiva, žáka, učitele, cíle výuky. Zároveň jsou podle tzv. metodiky 3A kvalitativně analyzované výukové situace zaměřené na konkrétní kritické místo výuky psychologie.
Seznam doporučené literatury
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
MŠMT. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf.
Rendl, M., & Vondrová, N., et al. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Seznam doporučené literatury
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
MŠMT. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf.
Rendl, M., & Vondrová, N., et al. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.