Diplomová práce se zabývá znalostmi žáků základních škol v oblasti neživé přírody. Ověření znalostí o neživé přírodě proběhlo prostřednictvím didaktického testu. Ten byl vytvořen na základě literárního přehledu, kde je mimo jiné popsána přírodovědná gramotnost, postavení neživé přírody v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a tvorba didaktického testu. Testování se zúčastnilo 1043 žáků z 12 krajů České republiky. K dispozici je také rozhovor s učitelem základní školy o problematických tématech při výuce neživé přírody.
Tato práce byla podpořena projektem Grantové agentury Jihočeské univerzity (GA JU) č. 123/2019/S.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with knowledge of primary school pupils about lifeless nature. Their knowledge was validated via didactic test which was created on the basis of the literature review. There are several themes described in the literature review such as science literacy, lifeless nature in Framework Educational Programme for Basic Education, and last but not least, creation of a didactic test. In total 1043 pupils from 12 regions of the Czech Republic took part in the testing. An interview with a primary school teacher about problematic themes in lifeless nature teaching is also included in the thesis.
This thesis was supported by the Grant Agency of the University of South Bohemia (GA JU) nr. 123/2019/S.
Klíčová slova
Přírodovědná gramotnost, neživá příroda, základní škola, didaktický test, rozhovor
Diplomová práce se zabývá znalostmi žáků základních škol v oblasti neživé přírody. Ověření znalostí o neživé přírodě proběhlo prostřednictvím didaktického testu. Ten byl vytvořen na základě literárního přehledu, kde je mimo jiné popsána přírodovědná gramotnost, postavení neživé přírody v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a tvorba didaktického testu. Testování se zúčastnilo 1043 žáků z 12 krajů České republiky. K dispozici je také rozhovor s učitelem základní školy o problematických tématech při výuce neživé přírody.
Tato práce byla podpořena projektem Grantové agentury Jihočeské univerzity (GA JU) č. 123/2019/S.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with knowledge of primary school pupils about lifeless nature. Their knowledge was validated via didactic test which was created on the basis of the literature review. There are several themes described in the literature review such as science literacy, lifeless nature in Framework Educational Programme for Basic Education, and last but not least, creation of a didactic test. In total 1043 pupils from 12 regions of the Czech Republic took part in the testing. An interview with a primary school teacher about problematic themes in lifeless nature teaching is also included in the thesis.
This thesis was supported by the Grant Agency of the University of South Bohemia (GA JU) nr. 123/2019/S.
Klíčová slova
Přírodovědná gramotnost, neživá příroda, základní škola, didaktický test, rozhovor
Vzdělávací oblast Člověk a příroda umožňuje žákům prostředky a metody pro hlubší
porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem. Učení o neživé přírodě je součástí této
vzdělávací oblasti. V rámci řešení této diplomové práce bude provedeno testování žáků
druhého stupně základních škol s cílem sledování úrovně znalostí týkajících se právě tématu
neživé přírody.\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma přírodovědná gramotnost, učivo o neživé přírodě ve vztahu k RVP pro základní vzdělávání. Literární část bude doplněna o rozbor vybraných stávajících učebnic pro výuku přírodopisu na 2. stupni základních škol ve vztahu k tématu neživé přírody.
Vlastní práce - výběr a tvorba vhodného didaktického testu pro žáky vybraného ročníku základní školy na téma neživé přírody, následné didaktické šetření na základních školách.
Vyhodnocení a statistické zpracování získaných výsledků, diskuze a závěry práce.
Diplomová práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení diplomové
práce budou konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Vzdělávací oblast Člověk a příroda umožňuje žákům prostředky a metody pro hlubší
porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem. Učení o neživé přírodě je součástí této
vzdělávací oblasti. V rámci řešení této diplomové práce bude provedeno testování žáků
druhého stupně základních škol s cílem sledování úrovně znalostí týkajících se právě tématu
neživé přírody.\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma přírodovědná gramotnost, učivo o neživé přírodě ve vztahu k RVP pro základní vzdělávání. Literární část bude doplněna o rozbor vybraných stávajících učebnic pro výuku přírodopisu na 2. stupni základních škol ve vztahu k tématu neživé přírody.
Vlastní práce - výběr a tvorba vhodného didaktického testu pro žáky vybraného ročníku základní školy na téma neživé přírody, následné didaktické šetření na základních školách.
Vyhodnocení a statistické zpracování získaných výsledků, diskuze a závěry práce.
Diplomová práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení diplomové
práce budou konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Jeřábek, J. a Tupý, J. (2017). RVP pro ZV. Praha: MŠMT Praha.
Kol. autorů (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP Praha.
ostatní odborná literatura, učebnice přírodopisu pro ZŠ
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Jeřábek, J. a Tupý, J. (2017). RVP pro ZV. Praha: MŠMT Praha.
Kol. autorů (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP Praha.
ostatní odborná literatura, učebnice přírodopisu pro ZŠ
\end{quote}