Informace o kvalifikační práci Klima školní třídy se žáky základní školy s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření
Bakalářská práce se zabývá zjišťováním vnímání klimatu třídy u žáků základní školy s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. Cílem je tedy zjistit vnímání klimatu školní třídy heterogenních žáků a žáků s minimální doporučenou úrovní se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část objasňuje jednotlivé pojmy nezbytné pro pochopení praktické části. Vysvětleny jsou zde pojmy jako klima třídy, specifika žáků s postižením a vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit vnímání klimatu třídy z pohledu žáků i třídní učitelky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with determining the perception of the classroom climate in primary school pupils with the minimum recommended level for adjusting the expected outcomes within the support measures. The aim is to find out the perception of the school classroom climate of heterogeneous pupils and pupils with a minimum recommended level with special educational needs. The theoretical part clarifies the individual concepts necessary for understanding the practical part. Terms such as the classroom climate, the specifics of pupils with disabilities and the education of pupils with special educational needs are explained here. The practical part presents the results of a qualitative research survey, which aimed to determine the perception of the classroom climate from the perspective of students and class teachers.
Klíčová slova
Klima třídy, učitel, žák s lehkým mentálním postižením, žák se středně těžkým mentálním postižením, žák s těžkým mentálním postižením, vztahy mezi žáky
Klíčová slova v angličtině
Classroom climate, teacher, pupil with mild mental retardation, pupil with moderate mental retardation, pupil with severe mental retardation, pupil relationships
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zjišťováním vnímání klimatu třídy u žáků základní školy s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. Cílem je tedy zjistit vnímání klimatu školní třídy heterogenních žáků a žáků s minimální doporučenou úrovní se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část objasňuje jednotlivé pojmy nezbytné pro pochopení praktické části. Vysvětleny jsou zde pojmy jako klima třídy, specifika žáků s postižením a vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit vnímání klimatu třídy z pohledu žáků i třídní učitelky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with determining the perception of the classroom climate in primary school pupils with the minimum recommended level for adjusting the expected outcomes within the support measures. The aim is to find out the perception of the school classroom climate of heterogeneous pupils and pupils with a minimum recommended level with special educational needs. The theoretical part clarifies the individual concepts necessary for understanding the practical part. Terms such as the classroom climate, the specifics of pupils with disabilities and the education of pupils with special educational needs are explained here. The practical part presents the results of a qualitative research survey, which aimed to determine the perception of the classroom climate from the perspective of students and class teachers.
Klíčová slova
Klima třídy, učitel, žák s lehkým mentálním postižením, žák se středně těžkým mentálním postižením, žák s těžkým mentálním postižením, vztahy mezi žáky
Klíčová slova v angličtině
Classroom climate, teacher, pupil with mild mental retardation, pupil with moderate mental retardation, pupil with severe mental retardation, pupil relationships
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část práce bude zpracována na základě odborné literatury a bude zaměřena na témata klima školní třídy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, resp. žáci s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. V empirické části práce budou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které bude zpracováno na základě metod kvalitativního výzkumu, a to dotazování a pozorování. Cílem tohoto výzkumného šetření bude zjištění specifických faktorů ovlivňujících klima školní třídy, jejíž kolektiv tvoří pouze žáci s minimální doporučenou úrovní pro úpravu očekávaných výstupů v rámci PO. Klima tak bude zjišťováno ve specifické třídě, věkově heterogenních žáků, kteří mají různé specifické vzdělávací potřeby. Vnímání klimatu třídy bude zjišťováno nejen z pohledu žáků, ale i z pohledu učitele, který se třídou pracuje.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část práce bude zpracována na základě odborné literatury a bude zaměřena na témata klima školní třídy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, resp. žáci s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. V empirické části práce budou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které bude zpracováno na základě metod kvalitativního výzkumu, a to dotazování a pozorování. Cílem tohoto výzkumného šetření bude zjištění specifických faktorů ovlivňujících klima školní třídy, jejíž kolektiv tvoří pouze žáci s minimální doporučenou úrovní pro úpravu očekávaných výstupů v rámci PO. Klima tak bude zjišťováno ve specifické třídě, věkově heterogenních žáků, kteří mají různé specifické vzdělávací potřeby. Vnímání klimatu třídy bude zjišťováno nejen z pohledu žáků, ale i z pohledu učitele, který se třídou pracuje.
Seznam doporučené literatury
BRAUN, R. (2002). Psychodiagnostika v rukou výchovného poradce. In: Berný, L., Ciprová, J., Mertin, V.: Poradce k volbě povolání: pro výchovné poradce a učitele ZŠ. RAABE. Praha: IPPP.
BRAUN, R. (2005-2006). Školní třída, její vedení a diagnostika, Diagnostika vztahů ve školní třídě. Práce školního psychologa se třídou. Studijní materiál ŠPC. Praha: IPPP.
ČAPEK, R. (2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, a.s.
GILLERNOVÁ, I., ŠTETOVSKÁ, I. (2003). Sociální dovednosti učitele-možnosti ovlivnění školního klimatu. In: Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed) Klima současné české školy. Brno: Konvoj. s. 283-292
HERMOCHOVÁ, S. 1994). Hry pro život. Praha: Portál.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávání se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV.
LAŠEK, J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 3. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus.
LANG, G. BERBERICHOVÁ, CH. (1998). Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál.
LECHTA, V. (ed.), (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
MAREŠ, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
MAREŠ, J. (1998). Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: IPPP.
MAREŠ, J. a kol. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.
MAREŠ, J. a JEŽEK, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
PALÁNEK, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha. Portál.
SVOBODOVÁ, J. (2004). Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině. In: STŘELEC, S. (ed.) Studie teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD. s. 82-90.
SKUTIL, M. (2011). Základy pedogogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
VALENTA, M, (2014). Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
VYKOPALOVÁ, H. (1992). Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
ZELINOVÁ, M. (2007). Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
BRAUN, R. (2002). Psychodiagnostika v rukou výchovného poradce. In: Berný, L., Ciprová, J., Mertin, V.: Poradce k volbě povolání: pro výchovné poradce a učitele ZŠ. RAABE. Praha: IPPP.
BRAUN, R. (2005-2006). Školní třída, její vedení a diagnostika, Diagnostika vztahů ve školní třídě. Práce školního psychologa se třídou. Studijní materiál ŠPC. Praha: IPPP.
ČAPEK, R. (2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, a.s.
GILLERNOVÁ, I., ŠTETOVSKÁ, I. (2003). Sociální dovednosti učitele-možnosti ovlivnění školního klimatu. In: Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed) Klima současné české školy. Brno: Konvoj. s. 283-292
HERMOCHOVÁ, S. 1994). Hry pro život. Praha: Portál.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávání se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV.
LAŠEK, J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 3. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus.
LANG, G. BERBERICHOVÁ, CH. (1998). Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál.
LECHTA, V. (ed.), (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
MAREŠ, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
MAREŠ, J. (1998). Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: IPPP.
MAREŠ, J. a kol. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.
MAREŠ, J. a JEŽEK, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
PALÁNEK, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha. Portál.
SVOBODOVÁ, J. (2004). Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině. In: STŘELEC, S. (ed.) Studie teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD. s. 82-90.
SKUTIL, M. (2011). Základy pedogogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
VALENTA, M, (2014). Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
VYKOPALOVÁ, H. (1992). Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
ZELINOVÁ, M. (2007). Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál.