Cílem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativních mateřských školách probíhá kvalitní logopedická prevence. Pozornost je zaměřena na průběh logopedické prevence ve waldorfské mateřské škole a na zmapování nejčastějších činností a metod podporujících rozvoj řeči. Cílem je rovněž zjistit, zda činnosti ve waldorfských mateřských školách v oblasti rozvoje řeči probíhají dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávaní a v čem se liší od činností v běžných mateřských školách. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s logopedickou prevencí, Rámcovým vzdělávacím programem a činnosti doporučené pro správný rozvoj řeči. Dále teoretická část pojednává o waldorfské pedagogice, jejích principech, obsahu, cílech i metodách. V praktické části je výzkum orientován na zjištění, jakým způsobem logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách probíhá. Pro získání informací je použito kvalitativní šetření - rozhovory s učiteli waldorfských mateřských škol a pozorování ve waldorfské i v běžné mateřské škole. Z výsledků vyplývá, že logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách je na dobré úrovni a že je zde pravidelně zařazováno mnoho aktivit pro rozvoj řeči, které jsou rovněž zahrnuty v Rámcovém vzdělávacím programu. Logopedická prevence se ve waldorfské mateřské škole liší především formou zpracování jednotlivých aktivit a jejich četností při řazení do programu.
Anotace v angličtině
The thesis aims to demonstrate that alternative preschools provide high-quality speech-language pathology prevention. The paper focuses on the system of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool and the description of the most common activities and methods supporting speech development. Another aim is to discover whether the speech development activities at Waldorf preschool correspond with the Framework Education Programme for Preschool Education, and how they differ from such activities at classic preschool. The theoretical section defines the main terminology connected with speech-language pathology prevention, the Framework Education Programme, and activities recommended for positive speech development. Moreover, it describes the principles, contents, aims, and methods of Waldorf pedagogy. The research focuses on the system of speech-language pathology at Waldorf preschool. For collecting the data, qualitative research questions are used, i.e. interviews with Waldorf teachers. Furthermore, observations at both Waldorf and classic preschools were conducted. The results show that the standards of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool are high, and a variety of activities for speech development, included in the Framework Education Programme, are performed. The main difference between Waldorf and classic preschool speech-language pathology prevention is in the form and frequency of such activities.
Klíčová slova
mateřská škola, logopedická prevence, rozvoj řeči, waldorfská pedagogika
Cílem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativních mateřských školách probíhá kvalitní logopedická prevence. Pozornost je zaměřena na průběh logopedické prevence ve waldorfské mateřské škole a na zmapování nejčastějších činností a metod podporujících rozvoj řeči. Cílem je rovněž zjistit, zda činnosti ve waldorfských mateřských školách v oblasti rozvoje řeči probíhají dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávaní a v čem se liší od činností v běžných mateřských školách. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s logopedickou prevencí, Rámcovým vzdělávacím programem a činnosti doporučené pro správný rozvoj řeči. Dále teoretická část pojednává o waldorfské pedagogice, jejích principech, obsahu, cílech i metodách. V praktické části je výzkum orientován na zjištění, jakým způsobem logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách probíhá. Pro získání informací je použito kvalitativní šetření - rozhovory s učiteli waldorfských mateřských škol a pozorování ve waldorfské i v běžné mateřské škole. Z výsledků vyplývá, že logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách je na dobré úrovni a že je zde pravidelně zařazováno mnoho aktivit pro rozvoj řeči, které jsou rovněž zahrnuty v Rámcovém vzdělávacím programu. Logopedická prevence se ve waldorfské mateřské škole liší především formou zpracování jednotlivých aktivit a jejich četností při řazení do programu.
Anotace v angličtině
The thesis aims to demonstrate that alternative preschools provide high-quality speech-language pathology prevention. The paper focuses on the system of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool and the description of the most common activities and methods supporting speech development. Another aim is to discover whether the speech development activities at Waldorf preschool correspond with the Framework Education Programme for Preschool Education, and how they differ from such activities at classic preschool. The theoretical section defines the main terminology connected with speech-language pathology prevention, the Framework Education Programme, and activities recommended for positive speech development. Moreover, it describes the principles, contents, aims, and methods of Waldorf pedagogy. The research focuses on the system of speech-language pathology at Waldorf preschool. For collecting the data, qualitative research questions are used, i.e. interviews with Waldorf teachers. Furthermore, observations at both Waldorf and classic preschools were conducted. The results show that the standards of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool are high, and a variety of activities for speech development, included in the Framework Education Programme, are performed. The main difference between Waldorf and classic preschool speech-language pathology prevention is in the form and frequency of such activities.
Klíčová slova
mateřská škola, logopedická prevence, rozvoj řeči, waldorfská pedagogika
Smyslem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativní mateřské škole /konkrétně waldorfské/ lze provádět logopedickou prevenci odpovídající rámcovému předškolnímu kurikulu, zjistit, jak zde logopedická prevence probíhá, jak to odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jaký je v této oblasti případně rozdíl proti běžným mateřským školám.\\
Teoretická část bude charakterizovat waldorfskou pedagogiku v mateřské škole, její cíle, obsah, metody a formy vzdělávání, pojetí vývoje řeči ve waldorfské pedagogice. Další část bude věnována logopedické prevenci v mateřské škole, vymezení pojmu, cílů a obsahu, souvztažnosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.\\
Ve výzkumném šetření autorka zjistí, jak je prováděna logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách. Na základě cíle práce si zformuluje výzkumné otázky a upřesní metodologii. Využije rozhovory s pedagogy waldorfských mateřských škol a pozorování. Ve výsledcích odpoví na výzkumné otázky a v diskuzi výsledky propojí s teoretickými východisky.
Zásady pro vypracování
Smyslem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativní mateřské škole /konkrétně waldorfské/ lze provádět logopedickou prevenci odpovídající rámcovému předškolnímu kurikulu, zjistit, jak zde logopedická prevence probíhá, jak to odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jaký je v této oblasti případně rozdíl proti běžným mateřským školám.\\
Teoretická část bude charakterizovat waldorfskou pedagogiku v mateřské škole, její cíle, obsah, metody a formy vzdělávání, pojetí vývoje řeči ve waldorfské pedagogice. Další část bude věnována logopedické prevenci v mateřské škole, vymezení pojmu, cílů a obsahu, souvztažnosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.\\
Ve výzkumném šetření autorka zjistí, jak je prováděna logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách. Na základě cíle práce si zformuluje výzkumné otázky a upřesní metodologii. Využije rozhovory s pedagogy waldorfských mateřských škol a pozorování. Ve výsledcích odpoví na výzkumné otázky a v diskuzi výsledky propojí s teoretickými východisky.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. \\
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. 2012.\\
CARLGREN, Frans a Arne KLINGBORG. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. \\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada).\\
Konkretizované očekávané výstupy RVP PV, MŠMT ČR: 2013. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/konkretizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv\\
LECHTA, Viktor a kolektív. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti, Osveta: 1995\\
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium. Bratislava: SPN. 1990.\\
LUKASOVÁ, Elisabeth. Logoterapie ve výchově, Portál, 1997.\\
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995. \\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. \\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT ČR: 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1\\
SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout--: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. Praha: Maitrea, 2007. \\
SOVÁK, Miloš. Elementární logopedická diagnostika, terapie a prevence, Státní pedagogické nakladatelství, 1978.\\
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. \\
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. 2012.\\
CARLGREN, Frans a Arne KLINGBORG. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. \\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada).\\
Konkretizované očekávané výstupy RVP PV, MŠMT ČR: 2013. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/konkretizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv\\
LECHTA, Viktor a kolektív. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti, Osveta: 1995\\
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium. Bratislava: SPN. 1990.\\
LUKASOVÁ, Elisabeth. Logoterapie ve výchově, Portál, 1997.\\
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995. \\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. \\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT ČR: 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1\\
SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout--: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. Praha: Maitrea, 2007. \\
SOVÁK, Miloš. Elementární logopedická diagnostika, terapie a prevence, Státní pedagogické nakladatelství, 1978.\\
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003.