Bakalářská práce se zaměřuje na srovnávání předškolních vzdělávacích systémů v Anglii a v České republice. Obsah teoretické části stručně charakterizuje předškolní vzdělávání v České republice a v Anglii, jeho historii, organizaci a cíle v mateřských školách. Taktéž jsou zde kapitoly věnující se kurikulárním dokumentům, srovnávací pedagogice
a aktuálním problémům v předškolním vzdělávání. V praktické části jsou zmíněny použité metody kvalitativního výzkumu, rozhovor a pozorování. Dále se zabývá popisem dvou vybraných mateřských škol, jedné z České republiky a druhé z Anglie.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis focuses on the comparison of preschool education systems between England and the Czech republic. The summary of the theoretical part characterizes both Czech and English preschool education systems, their history, organisation and education goals in preschools. The theoretical part also includes chapters dedicated to curricular documents, comparative education and current issues in preschool education. The practical part mentions qualitative research methods that were used, participant observation and in-depth interviews. Furthermore, the thesis thoroughly describes and compares two chosen preschools, one from the Czech republic and one from England.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, srovnávací pedagogika, kurikulární dokumenty, mateřská škola
Bakalářská práce se zaměřuje na srovnávání předškolních vzdělávacích systémů v Anglii a v České republice. Obsah teoretické části stručně charakterizuje předškolní vzdělávání v České republice a v Anglii, jeho historii, organizaci a cíle v mateřských školách. Taktéž jsou zde kapitoly věnující se kurikulárním dokumentům, srovnávací pedagogice
a aktuálním problémům v předškolním vzdělávání. V praktické části jsou zmíněny použité metody kvalitativního výzkumu, rozhovor a pozorování. Dále se zabývá popisem dvou vybraných mateřských škol, jedné z České republiky a druhé z Anglie.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis focuses on the comparison of preschool education systems between England and the Czech republic. The summary of the theoretical part characterizes both Czech and English preschool education systems, their history, organisation and education goals in preschools. The theoretical part also includes chapters dedicated to curricular documents, comparative education and current issues in preschool education. The practical part mentions qualitative research methods that were used, participant observation and in-depth interviews. Furthermore, the thesis thoroughly describes and compares two chosen preschools, one from the Czech republic and one from England.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, srovnávací pedagogika, kurikulární dokumenty, mateřská škola
Cílem bakalářské práce je zjistit rozdíly mezi vzděláváním v mateřských školách v Anglii a v České republice.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se současnosti britského školství a způsobu řízení mateřských škol v Anglii, jejich vzdělávacího programu EYFS. Dále zde budou kapitoly směřující k systému předškolního vzdělávání v České republice, zmíněn bude RVP PV.
V praktické části budou na základě kvalitativního výzkumného šetření (rozhovory s učitelkami MŠ v Anglii a v České republice, analýza dokumentů) zodpovězeny mj. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem BP: Jak se liší rutina v MŠ v Anglii od MŠ v ČR? Jaké jsou dle učitelů MŠ nejčastější problémy, s čím se potýkají učitelé MŠ v dané zemi? Jaké mají učitelky v MŠ názor na vzdělávací program dané země a zda se setkaly také s jiným vzdělávacím programem?
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit rozdíly mezi vzděláváním v mateřských školách v Anglii a v České republice.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se současnosti britského školství a způsobu řízení mateřských škol v Anglii, jejich vzdělávacího programu EYFS. Dále zde budou kapitoly směřující k systému předškolního vzdělávání v České republice, zmíněn bude RVP PV.
V praktické části budou na základě kvalitativního výzkumného šetření (rozhovory s učitelkami MŠ v Anglii a v České republice, analýza dokumentů) zodpovězeny mj. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem BP: Jak se liší rutina v MŠ v Anglii od MŠ v ČR? Jaké jsou dle učitelů MŠ nejčastější problémy, s čím se potýkají učitelé MŠ v dané zemi? Jaké mají učitelky v MŠ názor na vzdělávací program dané země a zda se setkaly také s jiným vzdělávacím programem?
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Zuzana: Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2015.
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016.
Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Zuzana: Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2015.
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016.
Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.