Ve své práci jsem se zaměřila na přechod ze školy do zaměstnání u lidí s mentálním postižením. Popisuji základní terminologické vymezení pojmu mentální postižení. Dále je v práci popsáno rozdělení a charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Následuje popis období dospívání, které úzce souvisí s tímto důležitým posunem v životě, profesní příprava mládeže s mentálním postižením, samotný přechod ze školy do práce a také důležitý popis tranzitního programu.
Cílem práce je, zaměřit se na průběh pracovního začleňování osob s mentálním postižením. Cílovou skupinou jsou tedy klienti, kteří program nyní navštěvují.
Praktická část práce začíná zvolením vlastních cílů. V dalších podkapitolách následuje metodika, kterou jsem si pro tuto práci zvolila k dosažení cílů. Podle rozhovorů se zaměstnanci a klienty jsem sepsala průběh tranzitního programu a zaměřila se na jejich prospěšnost.
Tranzitní program vnímám jako specifický program, který má v otevřené občanské společnosti své platné místo.
Anotace v angličtině
In my thesis I focused on the transition from school to work in people with mental disabilities. I describe the basic terminological definition of mental disability. Furthermore, the thesis describes the division and characteristics of individual levels of mental disability. This is followed by a description of the period of adolescence, which is closely related to this important shift in life, the vocational training of young people with mental disabilities, the transition from school to work itself and an important description of the transit program.
The aim of the thesis is to focus on the course of work integration of people with mental disabilities. The target group therefore consists of those clients who are visiting the program now.
The practical part of the thesis starts with stating the goals. In the following subchapters, the methodology chosen follows. According to an interview with employees and clients, I wrote the course of the transit program and focused on their benefit.
I see the transit program as a specific program that has a valid place in open civil society.
Klíčová slova
Mentální postižení; tranzitní program; profesní příprava; význam práce; přechod ze školy do zaměstnání
Klíčová slova v angličtině
Mental Disability; transit program; professional training; the importance of work; transition from school to work
Rozsah průvodní práce
64 s. (101 723)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své práci jsem se zaměřila na přechod ze školy do zaměstnání u lidí s mentálním postižením. Popisuji základní terminologické vymezení pojmu mentální postižení. Dále je v práci popsáno rozdělení a charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Následuje popis období dospívání, které úzce souvisí s tímto důležitým posunem v životě, profesní příprava mládeže s mentálním postižením, samotný přechod ze školy do práce a také důležitý popis tranzitního programu.
Cílem práce je, zaměřit se na průběh pracovního začleňování osob s mentálním postižením. Cílovou skupinou jsou tedy klienti, kteří program nyní navštěvují.
Praktická část práce začíná zvolením vlastních cílů. V dalších podkapitolách následuje metodika, kterou jsem si pro tuto práci zvolila k dosažení cílů. Podle rozhovorů se zaměstnanci a klienty jsem sepsala průběh tranzitního programu a zaměřila se na jejich prospěšnost.
Tranzitní program vnímám jako specifický program, který má v otevřené občanské společnosti své platné místo.
Anotace v angličtině
In my thesis I focused on the transition from school to work in people with mental disabilities. I describe the basic terminological definition of mental disability. Furthermore, the thesis describes the division and characteristics of individual levels of mental disability. This is followed by a description of the period of adolescence, which is closely related to this important shift in life, the vocational training of young people with mental disabilities, the transition from school to work itself and an important description of the transit program.
The aim of the thesis is to focus on the course of work integration of people with mental disabilities. The target group therefore consists of those clients who are visiting the program now.
The practical part of the thesis starts with stating the goals. In the following subchapters, the methodology chosen follows. According to an interview with employees and clients, I wrote the course of the transit program and focused on their benefit.
I see the transit program as a specific program that has a valid place in open civil society.
Klíčová slova
Mentální postižení; tranzitní program; profesní příprava; význam práce; přechod ze školy do zaměstnání
Klíčová slova v angličtině
Mental Disability; transit program; professional training; the importance of work; transition from school to work
Zásady pro vypracování
Současný stav: Tranzitní program znamená podporu jedince, u kterého očekáváme znevýhodnění na pracovním trhu. Podpora je poskytována lidem, u kterých předpokládáme, že budou při pracovním uplatnění potřebovat dlouhodobou podporu. Tato služba je poskytována především studentům a studentkám dvouletých praktických škol. Pomáhá jim získat praxi a tím ulehčit nástup na pracovní pozici. Služba pomáhá jak získat individuální praxi, tak i nácvik pracovních a sociálních dovedností.
Cíl: Cílem této práce je zjistit, jak fungují tranzitní programy na určité praktické škole dvouleté. Specifikovat zaměření programů,, pracovní činnosti, počty zúčastněných a analyzovat úspěšnost zařazení klientů na pracovní pozice v předchozích letech. Prozkoumat průběh tranzitního programu a jak se klient do programu může přihlásit.
Metodika: Pro vypracování této práce je zvolen postup kvalitativního výzkumu- případová studie, kazuistika. Základem bude deset klientů, které si buď sama zvolím, nebo mi budou přiděleni. Pro získání informací je zvolen polostrukturovaný rozhovor s klienty a se zaměstnanci tranzitního programu. Dále je zvolena analýza dokumentů klientů.
Využití práce v praxi: Bakalářská práce bude sloužit jako studijní materiál pro studenty nejen pedagogických oborů. Práce může být užitečná i pro poskytovatele tranzitních programů a dalších služeb podporujících pracovní začlenění osob se zdravotním postižením.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Tranzitní program znamená podporu jedince, u kterého očekáváme znevýhodnění na pracovním trhu. Podpora je poskytována lidem, u kterých předpokládáme, že budou při pracovním uplatnění potřebovat dlouhodobou podporu. Tato služba je poskytována především studentům a studentkám dvouletých praktických škol. Pomáhá jim získat praxi a tím ulehčit nástup na pracovní pozici. Služba pomáhá jak získat individuální praxi, tak i nácvik pracovních a sociálních dovedností.
Cíl: Cílem této práce je zjistit, jak fungují tranzitní programy na určité praktické škole dvouleté. Specifikovat zaměření programů,, pracovní činnosti, počty zúčastněných a analyzovat úspěšnost zařazení klientů na pracovní pozice v předchozích letech. Prozkoumat průběh tranzitního programu a jak se klient do programu může přihlásit.
Metodika: Pro vypracování této práce je zvolen postup kvalitativního výzkumu- případová studie, kazuistika. Základem bude deset klientů, které si buď sama zvolím, nebo mi budou přiděleni. Pro získání informací je zvolen polostrukturovaný rozhovor s klienty a se zaměstnanci tranzitního programu. Dále je zvolena analýza dokumentů klientů.
Využití práce v praxi: Bakalářská práce bude sloužit jako studijní materiál pro studenty nejen pedagogických oborů. Práce může být užitečná i pro poskytovatele tranzitních programů a dalších služeb podporujících pracovní začlenění osob se zdravotním postižením.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.,PIPEKOVÁ J.,VÍTKOVÁ M.,2008. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-050-0.
ČERNÁ, M., 2008. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
KREJČÍŘOVÁ, O.,2009. Tranzitní program. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2399-9.
MICHALÍK, J.,2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3.
MICHALOVÁ, Z.,2012. Integrativní speciální pedagogika: (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR). Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-879-3.
PIPEKOVÁ, J.,2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.,PIPEKOVÁ J.,VÍTKOVÁ M.,2008. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-050-0.
ČERNÁ, M., 2008. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
KREJČÍŘOVÁ, O.,2009. Tranzitní program. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2399-9.
MICHALÍK, J.,2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3.
MICHALOVÁ, Z.,2012. Integrativní speciální pedagogika: (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR). Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-879-3.
PIPEKOVÁ, J.,2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.