Cílem práce je analyzovat vliv organizační kultury na poskytování sociálních služeb. Práce se zabývá popisem organizační kultury vybraného modelu. Jako příklad nestátní neziskové organizace jsem vybrala církevní právnickou osobu Diecézní charita Plzeň. Inspirací pro mne byl model autorky Beaty. Hofmann a její přirovnání organizační kultury k obrazu leknínu. Ten jsem dále doplnila modelem autora Edgara Scheina, který má tři vrstvy - nejvyšší jsou artefakty, prostřední hodnoty a normy a nejnižší základní přesvědčení. Pro zpracování jsem použila metodu zúčastněného pozorování a neformálních rozhovorů s pracovníky DCHP a dále analýzou dostupné dokumentace organizace.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze the influence of organizational culture on the provision of social services. The work deals with the description of organizational culture of the selected model. As an example of a non-governmental non-profit organization, I chose the ecclesiastical legal entity Diocesan Caritas Pilsen. The inspiration for me was the model of author Beata Hofmann and her comparison of organizational culture to the image of water lily. I have added this model to the author Edgar Schein, which has three layers - the highest are artefacts, middle values and norms and the lowest basic beliefs. For processing I used the method of participant observation and informal interviews with DCHP staff and further analysis of available documentation of the organization.
Klíčová slova
diecézní charita Plzeň, nezisková organizace, sociální služby, církevní právnická osoba, standardy kvality sociálních služeb, organizační kultura
Klíčová slova v angličtině
caritas, non-profit organisations, social service, ecclesiastical legal person, quality standards of social services, organizational culture
Rozsah průvodní práce
42
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je analyzovat vliv organizační kultury na poskytování sociálních služeb. Práce se zabývá popisem organizační kultury vybraného modelu. Jako příklad nestátní neziskové organizace jsem vybrala církevní právnickou osobu Diecézní charita Plzeň. Inspirací pro mne byl model autorky Beaty. Hofmann a její přirovnání organizační kultury k obrazu leknínu. Ten jsem dále doplnila modelem autora Edgara Scheina, který má tři vrstvy - nejvyšší jsou artefakty, prostřední hodnoty a normy a nejnižší základní přesvědčení. Pro zpracování jsem použila metodu zúčastněného pozorování a neformálních rozhovorů s pracovníky DCHP a dále analýzou dostupné dokumentace organizace.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyze the influence of organizational culture on the provision of social services. The work deals with the description of organizational culture of the selected model. As an example of a non-governmental non-profit organization, I chose the ecclesiastical legal entity Diocesan Caritas Pilsen. The inspiration for me was the model of author Beata Hofmann and her comparison of organizational culture to the image of water lily. I have added this model to the author Edgar Schein, which has three layers - the highest are artefacts, middle values and norms and the lowest basic beliefs. For processing I used the method of participant observation and informal interviews with DCHP staff and further analysis of available documentation of the organization.
Klíčová slova
diecézní charita Plzeň, nezisková organizace, sociální služby, církevní právnická osoba, standardy kvality sociálních služeb, organizační kultura
Klíčová slova v angličtině
caritas, non-profit organisations, social service, ecclesiastical legal person, quality standards of social services, organizational culture
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je zachycení aktuálního typu organizační kultury Diecézní charity Plzeň (dále DCHP) a jejího vlivu na způsob poskytování sociálních služeb prostřednictvím sociálních pracovníků. Cílem práce je identifikovat organizační kulturu Diecézní charity Plzeň a probádat souvislost mezi organizační kulturou a způsobem poskytovaných sociálních služeb klientům.
Diecézní charita Plzeň je součástí Charity ČR a zároveň patří typem mezi neziskové organizace, proto jsou další části závěrečné práce věnovány stručné charakteristice těchto pojmů. Aby bylo možné lépe pochopit současnou kulturu organizace Diecézní charity Plzeň, je v další části stručný popis její 25 leté historie. Nedílnou součástí práce je pak uvedení do legislativního rámce poskytování sociálních služeb v ČR v aktuální době. Předmětem výzkumného šetření je zmapování vztahů mezi pracovníky týmu sociální služby, kdy cílem je zachycení souvislosti mezi kulturou organizace, vztahy mezi pracovníky organizace a způsob poskytování sociálních služeb. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup a jeho dvě metody - zúčastněné pozorování a polo strukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v závěru práce včetně jejich reflexe, která se věnuje také popisu vzájemných vztahů mezi jednotlivými pracovníky a souvislost těchto faktorů pro vztah a přístup pracovníků k poskytování sociálních služeb klientům.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je zachycení aktuálního typu organizační kultury Diecézní charity Plzeň (dále DCHP) a jejího vlivu na způsob poskytování sociálních služeb prostřednictvím sociálních pracovníků. Cílem práce je identifikovat organizační kulturu Diecézní charity Plzeň a probádat souvislost mezi organizační kulturou a způsobem poskytovaných sociálních služeb klientům.
Diecézní charita Plzeň je součástí Charity ČR a zároveň patří typem mezi neziskové organizace, proto jsou další části závěrečné práce věnovány stručné charakteristice těchto pojmů. Aby bylo možné lépe pochopit současnou kulturu organizace Diecézní charity Plzeň, je v další části stručný popis její 25 leté historie. Nedílnou součástí práce je pak uvedení do legislativního rámce poskytování sociálních služeb v ČR v aktuální době. Předmětem výzkumného šetření je zmapování vztahů mezi pracovníky týmu sociální služby, kdy cílem je zachycení souvislosti mezi kulturou organizace, vztahy mezi pracovníky organizace a způsob poskytování sociálních služeb. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup a jeho dvě metody - zúčastněné pozorování a polo strukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v závěru práce včetně jejich reflexe, která se věnuje také popisu vzájemných vztahů mezi jednotlivými pracovníky a souvislost těchto faktorů pro vztah a přístup pracovníků k poskytování sociálních služeb klientům.
Seznam doporučené literatury
2) CEJTHAMR, Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3348-7.
3) DĚDINA, Jiří a Václav CEJTHAMR. Management a organizační chování: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. Praha: Grada, 2005. Expert (Grada). ISBN 80-247-1300-4.
4) DRUCKER, Peter Ferdinand. Řízení neziskových organizací: Praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-38-1.
5) ELICHOVÁ, Markéta. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
6) LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2951-0.
7) NOVÝ, I. Interkulturální management: lidé, kultura a management. Praha: Grada, Publishing, 1996. 144 s. SBN 80-246-0736-0.
8) OUŘEDNÍKOVÁ, Alena. 20 let Plzeňské diecéze: 1993-2013 : s důvěrou a nadějí. Plzeň: Biskupství plzeňské, [2013]. ISBN 978-80-260-4282-2.
9) PLAMÍNEK, Jiří. Řízení neziskových organizací: první český rádce pro pracovníky v občanských sdruženích, nadacích, obecně prospěšných společnostech, školách, církvích a zdravotnických zařízeních. Praha: Nadace Lotos, 1996.
10) RÝZNAR, Ladislav. Psychologie a organizační chování. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2009. ISBN 978-80-7314-188-2.
11) ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2017. Manažer. ISBN 978-80-271-0249-5.
Seznam doporučené literatury
2) CEJTHAMR, Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3348-7.
3) DĚDINA, Jiří a Václav CEJTHAMR. Management a organizační chování: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. Praha: Grada, 2005. Expert (Grada). ISBN 80-247-1300-4.
4) DRUCKER, Peter Ferdinand. Řízení neziskových organizací: Praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-38-1.
5) ELICHOVÁ, Markéta. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
6) LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2951-0.
7) NOVÝ, I. Interkulturální management: lidé, kultura a management. Praha: Grada, Publishing, 1996. 144 s. SBN 80-246-0736-0.
8) OUŘEDNÍKOVÁ, Alena. 20 let Plzeňské diecéze: 1993-2013 : s důvěrou a nadějí. Plzeň: Biskupství plzeňské, [2013]. ISBN 978-80-260-4282-2.
9) PLAMÍNEK, Jiří. Řízení neziskových organizací: první český rádce pro pracovníky v občanských sdruženích, nadacích, obecně prospěšných společnostech, školách, církvích a zdravotnických zařízeních. Praha: Nadace Lotos, 1996.
10) RÝZNAR, Ladislav. Psychologie a organizační chování. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2009. ISBN 978-80-7314-188-2.
11) ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2017. Manažer. ISBN 978-80-271-0249-5.