Tato práce se zabývá tématem, zda může dojít na základě vícedenního tábora pro dospělé osoby s kombinovaným postižením, k posunu v uvědomění si jejich vlastní dospělosti. Zda je možné, aby tento proces ovlivnili externí asistenti a případně mohlo dojít ke vzájemnému přínosu. Teoretická část práce je věnována pojmu pedagogika volného času, vymezuje zdravotní postižení, představuje dospělé osoby se zdravotním postižením, Centrum Arpida a organizaci letního tábora po osoby s kombinovaným postižením. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, kdy jsou zhodnocovány získaná data, která vznikla na základě rozhovorů s vybranými respondenty.
Anotace v angličtině
The topic of this work is whether adults with combined disability can shift in awareness of their adulthood while taking part in a summer camp. I focus on possibility that this process can be influenced by external assistants and alternatively they can take mutual benefit.
The theoretical part of the work is focused on a concept of leisure pedagogy, it defines health disability, presents disabled adults, the centre Arpida and oragnization of a summer camp for people with combined disability. The practical part is made of qualitative research which evaluates the data that we obtained from interviews with chosen respondents.
Klíčová slova
dospělost, zdravotní postižení, kombinované postižení, volný čas, tábor pro dospělé, externí asistent, rodič
Klíčová slova v angličtině
adulthood, health disability, combined disability, leisure time, summer camp for adults, external assistant, parent
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tématem, zda může dojít na základě vícedenního tábora pro dospělé osoby s kombinovaným postižením, k posunu v uvědomění si jejich vlastní dospělosti. Zda je možné, aby tento proces ovlivnili externí asistenti a případně mohlo dojít ke vzájemnému přínosu. Teoretická část práce je věnována pojmu pedagogika volného času, vymezuje zdravotní postižení, představuje dospělé osoby se zdravotním postižením, Centrum Arpida a organizaci letního tábora po osoby s kombinovaným postižením. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, kdy jsou zhodnocovány získaná data, která vznikla na základě rozhovorů s vybranými respondenty.
Anotace v angličtině
The topic of this work is whether adults with combined disability can shift in awareness of their adulthood while taking part in a summer camp. I focus on possibility that this process can be influenced by external assistants and alternatively they can take mutual benefit.
The theoretical part of the work is focused on a concept of leisure pedagogy, it defines health disability, presents disabled adults, the centre Arpida and oragnization of a summer camp for people with combined disability. The practical part is made of qualitative research which evaluates the data that we obtained from interviews with chosen respondents.
Klíčová slova
dospělost, zdravotní postižení, kombinované postižení, volný čas, tábor pro dospělé, externí asistent, rodič
Klíčová slova v angličtině
adulthood, health disability, combined disability, leisure time, summer camp for adults, external assistant, parent
Zásady pro vypracování
V první části bakalářské práce budu definovat volnočasovou pedagogiku, její funkce, cíle a prostředky. Dále vymezím osoby se zdravotním postižením tak, jak je definuje platná legislativa. Následně se budu věnovat způsobu trávení jejich volného času. Rozeberu možnosti a omezení vyplývající z jejich postižení na jedné straně a význam a přínosy na straně druhé.
V druhé části bakalářské práce se budu věnovat analýze a nabídce volnočasových aktivit dospělých osob z centra Arpida. Na základě kvalitativního šetření s účastníky pobytových aktivit s jejich rodiči a asistenty budu analyzovat otázky z okruhu možného posunu účastníka v jeho uvědomění si dospělosti skrze volnočasové pobytové aktivity.
Zásady pro vypracování
V první části bakalářské práce budu definovat volnočasovou pedagogiku, její funkce, cíle a prostředky. Dále vymezím osoby se zdravotním postižením tak, jak je definuje platná legislativa. Následně se budu věnovat způsobu trávení jejich volného času. Rozeberu možnosti a omezení vyplývající z jejich postižení na jedné straně a význam a přínosy na straně druhé.
V druhé části bakalářské práce se budu věnovat analýze a nabídce volnočasových aktivit dospělých osob z centra Arpida. Na základě kvalitativního šetření s účastníky pobytových aktivit s jejich rodiči a asistenty budu analyzovat otázky z okruhu možného posunu účastníka v jeho uvědomění si dospělosti skrze volnočasové pobytové aktivity.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011.
ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogkiky: [metodická příručka]. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0.
OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
LUDÍKOVÁ, L. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4869-5.
FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2480-5.
CARR-GREGG, M. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8.
MALÉŘOVÁ, Z. Kdy se dotknout dospělosti. Řitka: Čas, 2016. ISBN 978-80-7475-166-0.
PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4585-5.
SOLOVSKÁ, V. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-493-9.
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro dospělé. Praha: Grada, 2004. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0817-5.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-872-4.
REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0988-1.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011.
ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogkiky: [metodická příručka]. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0.
OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
LUDÍKOVÁ, L. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4869-5.
FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2480-5.
CARR-GREGG, M. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8.
MALÉŘOVÁ, Z. Kdy se dotknout dospělosti. Řitka: Čas, 2016. ISBN 978-80-7475-166-0.
PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4585-5.
SOLOVSKÁ, V. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-493-9.
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro dospělé. Praha: Grada, 2004. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0817-5.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-872-4.
REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0988-1.