Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování
(nejen) přírodovědných předmětů. Na 1. stupni základní školy je příležitostí pro
rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým
lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je
jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků
během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak
jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce
by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování
rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.
Diplomová práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Řešení práce je
realizováno ve čtyřech krocích. V prvním kroku je analyzováno učivo a obsah vybraných
učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, ve druhém kroku je
představena vzdělávací nabídka, v dalším kroku je provedeno ověření navržené
vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení
badatelských úloh a kreativity žáků. V posledním kroku jsou vyhodnoceny výsledky
šetření a interpretována získaná data.
Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S.
Anotace v angličtině
Research-oriented teaching is an attractive way of teching (not only) science subjects.
At the first stage of primary school, it is an opportunity for developing students'
research abilities. Plants are a suitable subject with which simple experiments,
observations and research activities can be performed. The aim of the work is not only
to find the possibility of using plant material in students' science research during
teaching, but also to evaluate how research activities are accepted by students, how
they are able to solve problems and how creative they are in solving research tasks.
The work should show the possibilities of combining standard tasks based on plant
observation with tasks based on different levels of research activity.
The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. I approached this
thesis in four steps. In the first step the curriculum and content of selected textbooks
are analyzed with a focus on the issue of learning about living nature, in the second
step the educational offer is presented, in the next step the proposed educational
offer is verified with simultaneous monitoring and analysis of students 'research tasks
and pupils' creativity. In the last step, the results of the survey are evaluated and the
obtained data are interpreted.
The diploma was drawn up as part of a project GAJU 123/2019/S.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program (RVP), Školní vzdělávací program (ŠVP),
vzdělávání, žáci 1. stupně ZŠ, badatelsky orientované vyučování (BOV), pokus,
kreativita, živá příroda, rostliny
Klíčová slova v angličtině
Framewok Educational Programs, School education program, primary
school pupils, Research-oriented teaching, experiment, creativity, living nature, plants
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování
(nejen) přírodovědných předmětů. Na 1. stupni základní školy je příležitostí pro
rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým
lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je
jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků
během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak
jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce
by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování
rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.
Diplomová práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Řešení práce je
realizováno ve čtyřech krocích. V prvním kroku je analyzováno učivo a obsah vybraných
učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, ve druhém kroku je
představena vzdělávací nabídka, v dalším kroku je provedeno ověření navržené
vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení
badatelských úloh a kreativity žáků. V posledním kroku jsou vyhodnoceny výsledky
šetření a interpretována získaná data.
Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S.
Anotace v angličtině
Research-oriented teaching is an attractive way of teching (not only) science subjects.
At the first stage of primary school, it is an opportunity for developing students'
research abilities. Plants are a suitable subject with which simple experiments,
observations and research activities can be performed. The aim of the work is not only
to find the possibility of using plant material in students' science research during
teaching, but also to evaluate how research activities are accepted by students, how
they are able to solve problems and how creative they are in solving research tasks.
The work should show the possibilities of combining standard tasks based on plant
observation with tasks based on different levels of research activity.
The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. I approached this
thesis in four steps. In the first step the curriculum and content of selected textbooks
are analyzed with a focus on the issue of learning about living nature, in the second
step the educational offer is presented, in the next step the proposed educational
offer is verified with simultaneous monitoring and analysis of students 'research tasks
and pupils' creativity. In the last step, the results of the survey are evaluated and the
obtained data are interpreted.
The diploma was drawn up as part of a project GAJU 123/2019/S.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program (RVP), Školní vzdělávací program (ŠVP),
vzdělávání, žáci 1. stupně ZŠ, badatelsky orientované vyučování (BOV), pokus,
kreativita, živá příroda, rostliny
Klíčová slova v angličtině
Framewok Educational Programs, School education program, primary
school pupils, Research-oriented teaching, experiment, creativity, living nature, plants
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování (nejen) přírodovědných předmětů. Na prvním stupni základní školy je příležitostí pro rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, příprava literární rešerše relevantních pramenů - především vyhledání vhodných literárních pramenů zaměřených na badatelsky orientovanou výuku a na úlohy zaměřené na funkční vlastnosti rostlin (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) ověření alespoň části navržené vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení badatelských úloh a kreativity žáků (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. Kontaktování školy pro ověřování a výzkum. (termín do 12/2019)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost problematiky učení o rostlinách na 1. stupni ZŠ (průběžně)
Návrhy prvních učebních úloh - například ve vztahu ke konkrétním podmínkám regionu, školy apod. (průběžně, nejpozději do 03/2020)
Ověření navržených aktivit, resp. předložení navržených úloh žákům (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, asistentská Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných aktivit (podle podmínek, nejlépe do 06/2020, nejpozději do 11/2020)
Vyhodnocení navržených aktivit - průběžně - celkové zhodnocení do 02/2021)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2021)
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování (nejen) přírodovědných předmětů. Na prvním stupni základní školy je příležitostí pro rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, příprava literární rešerše relevantních pramenů - především vyhledání vhodných literárních pramenů zaměřených na badatelsky orientovanou výuku a na úlohy zaměřené na funkční vlastnosti rostlin (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) ověření alespoň části navržené vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení badatelských úloh a kreativity žáků (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. Kontaktování školy pro ověřování a výzkum. (termín do 12/2019)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost problematiky učení o rostlinách na 1. stupni ZŠ (průběžně)
Návrhy prvních učebních úloh - například ve vztahu ke konkrétním podmínkám regionu, školy apod. (průběžně, nejpozději do 03/2020)
Ověření navržených aktivit, resp. předložení navržených úloh žákům (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, asistentská Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných aktivit (podle podmínek, nejlépe do 06/2020, nejpozději do 11/2020)
Vyhodnocení navržených aktivit - průběžně - celkové zhodnocení do 02/2021)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2021)
Seznam doporučené literatury
\noindent
Alvarado, A. E., Herr, P. R., 2003: Inquiry-based learning using everyday objects: hands-on instructional strategies that promote active learning in grades 3-8 (1st ed.). Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press. \\
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Cornell J. B. 2012: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. \\
Chráska M., 2007: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.\\
Šimik, O., 2011: Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.\\
www.rvp.cz \\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní sešity pro přírodopis\\
Seznam doporučené literatury
\noindent
Alvarado, A. E., Herr, P. R., 2003: Inquiry-based learning using everyday objects: hands-on instructional strategies that promote active learning in grades 3-8 (1st ed.). Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press. \\
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Cornell J. B. 2012: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. \\
Chráska M., 2007: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.\\
Šimik, O., 2011: Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.\\
www.rvp.cz \\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní sešity pro přírodopis\\