Bakalářská práce "Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata" se v teoretické části zabývá problematikou mezigeneračních vztahů, a to zejména vztahem mezi generací prarodičů a vnoučat. Zaměřuje se na historický vývoj mezigeneračních vztahů, důsledky těchto vztahů, kladné i záporné a trávení volného času mezi generacemi. Zahrnutým tématem v rámci teoretické části je také mezigenerační učení a jeho možnosti. Praktická část je zaměřena na literární projekt, použité metody, rozpis programu projektu a jeho následnou realizaci v rámci literárního bloku kurzu Univerzita pro prarodiče a vnoučata. Uskutečněný projekt je na závěr zhodnocen a reflektován organizátorem i účastníky samotného kurzu.
Anotace v angličtině
Anotation
The bachelor's thesis "Intergenerational Literary Project for the Course University for Grandparents and Grandchildren deals with the issue of intergenerational relationships, especially the relationship between the generation of grandparents and grandchildren in the theoretical part. It focuses on the historical development of intergenerational relations. Moreover it considers the consequences of the positive and negative relations and spending free time between these generations. In the theoretical part there is also included the intergenerational learning and its options. The practical part is focused on the literary project, used methodes, descriptions of the project program and its subsequent impementation within the literary block of the course University for Grandparents and Grandchildren. In the final part there is the evaluation and reflection done by the organizer ant its participants of the course.
Klíčová slova
Mezigenerační vztahy, mezigenerační učení, mezigenerační, Univerzita pro prarodiče a vnoučata, literární projekt, volný čas, prarodič, senior.
Klíčová slova v angličtině
Intergenerational relations, intergenerational learning, intergenerational, University for grandparents and grandchildren, literary project, leisure time, grandparent, senior.
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata" se v teoretické části zabývá problematikou mezigeneračních vztahů, a to zejména vztahem mezi generací prarodičů a vnoučat. Zaměřuje se na historický vývoj mezigeneračních vztahů, důsledky těchto vztahů, kladné i záporné a trávení volného času mezi generacemi. Zahrnutým tématem v rámci teoretické části je také mezigenerační učení a jeho možnosti. Praktická část je zaměřena na literární projekt, použité metody, rozpis programu projektu a jeho následnou realizaci v rámci literárního bloku kurzu Univerzita pro prarodiče a vnoučata. Uskutečněný projekt je na závěr zhodnocen a reflektován organizátorem i účastníky samotného kurzu.
Anotace v angličtině
Anotation
The bachelor's thesis "Intergenerational Literary Project for the Course University for Grandparents and Grandchildren deals with the issue of intergenerational relationships, especially the relationship between the generation of grandparents and grandchildren in the theoretical part. It focuses on the historical development of intergenerational relations. Moreover it considers the consequences of the positive and negative relations and spending free time between these generations. In the theoretical part there is also included the intergenerational learning and its options. The practical part is focused on the literary project, used methodes, descriptions of the project program and its subsequent impementation within the literary block of the course University for Grandparents and Grandchildren. In the final part there is the evaluation and reflection done by the organizer ant its participants of the course.
Klíčová slova
Mezigenerační vztahy, mezigenerační učení, mezigenerační, Univerzita pro prarodiče a vnoučata, literární projekt, volný čas, prarodič, senior.
Klíčová slova v angličtině
Intergenerational relations, intergenerational learning, intergenerational, University for grandparents and grandchildren, literary project, leisure time, grandparent, senior.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit literární projekt pro blok kurzu celoživotního vzdělávání nazvaného Univerzita pro prarodiče a vnoučata, který je opakovaně realizován na TF JU v Českých Budějovicích.
V teoretické části bude vymezena problematika volnočasové mezigenerační spolupráce a její specifika a stručná historie realizace výše uvedeného fakultního kurzu. Praktická část bude zahrnovat nejen tvorbu vhodného literárního projektu, určeného pro danou cílovou skupinu, ale i jeho ověření v praxi a následnou závěrečnou reflexi.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvořit literární projekt pro blok kurzu celoživotního vzdělávání nazvaného Univerzita pro prarodiče a vnoučata, který je opakovaně realizován na TF JU v Českých Budějovicích.
V teoretické části bude vymezena problematika volnočasové mezigenerační spolupráce a její specifika a stručná historie realizace výše uvedeného fakultního kurzu. Praktická část bude zahrnovat nejen tvorbu vhodného literárního projektu, určeného pro danou cílovou skupinu, ale i jeho ověření v praxi a následnou závěrečnou reflexi.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-182-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GRUSS, Peter, ed. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociálni psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 8020006907.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
Výchova a volný čas: sborník příspěvků 1. mezinárodní konference o výchově a volném čase. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. Sborníky. ISBN 80-7040-849-9.
Vybraná díla literatury pro děti a mládež
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-182-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GRUSS, Peter, ed. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociálni psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 8020006907.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
Výchova a volný čas: sborník příspěvků 1. mezinárodní konference o výchově a volném čase. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. Sborníky. ISBN 80-7040-849-9.
Vybraná díla literatury pro děti a mládež