Cílem bakalářské práce je vytvoření literárního projektu Pohádkové Vánoce v mateřské škole, který doplňuje výchovně vzdělávací činnost konkrétní MŠ. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojetí literární výchovy v MŠ, popisuje literárně-výchovné kompetence učitele, přibližuje vánoční téma a vybranou literární tvorbu. Praktická část spočívá v tvorbě literárního projektu jeho ověření a reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor´s thesis is to create a project called Fairy Tales Christmas at Nursery School. Thus, the project contributes to pedagogical-educational activities of the concrete nursery school. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the conception of literary education in nursery school, describes literary-educational competences of teachers and deals with a Christmas topic together with a specific literary production. The practical part is based on the creation of the literary project, its verification and reflection.
Klíčová slova
literární výchova, předčtenářská gramotnost, mateřská škola,
děti předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vánoční tradice, projekt
Cílem bakalářské práce je vytvoření literárního projektu Pohádkové Vánoce v mateřské škole, který doplňuje výchovně vzdělávací činnost konkrétní MŠ. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojetí literární výchovy v MŠ, popisuje literárně-výchovné kompetence učitele, přibližuje vánoční téma a vybranou literární tvorbu. Praktická část spočívá v tvorbě literárního projektu jeho ověření a reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor´s thesis is to create a project called Fairy Tales Christmas at Nursery School. Thus, the project contributes to pedagogical-educational activities of the concrete nursery school. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the conception of literary education in nursery school, describes literary-educational competences of teachers and deals with a Christmas topic together with a specific literary production. The practical part is based on the creation of the literary project, its verification and reflection.
Klíčová slova
literární výchova, předčtenářská gramotnost, mateřská škola,
děti předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vánoční tradice, projekt
Cílem bakalářské práce je vytvoření literárního projektu na téma Pohádkové Vánoce v mateřské škole, který bude vhodně doplňovat výchovně vzdělávací činnost konkrétní mateřské školy.
Bakalářská práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Obsahem teoretické části je vymezení pojetí literární výchovy v MŠ (RVP PV, ŠVP...), popis literárně-výchovných kompetencí učitele v předškolním vzdělávání, přiblížení vánočního tématu v plánu činností konkrétní mateřské školy, představení vybrané literární tvorby pro děti a mládež s danou tematikou (zaměření na žánr pohádky) a projektové metody. Praktická část se zaměří na tvorbu literárního projektu, který bude zahrnovat vhodné slovní, výtvarné, hudební, pohybové a dramatické aktivity. Projekt bude ověřen v mateřské škole v Lomnici nad Lužnicí s následnou reflexí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření literárního projektu na téma Pohádkové Vánoce v mateřské škole, který bude vhodně doplňovat výchovně vzdělávací činnost konkrétní mateřské školy.
Bakalářská práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Obsahem teoretické části je vymezení pojetí literární výchovy v MŠ (RVP PV, ŠVP...), popis literárně-výchovných kompetencí učitele v předškolním vzdělávání, přiblížení vánočního tématu v plánu činností konkrétní mateřské školy, představení vybrané literární tvorby pro děti a mládež s danou tematikou (zaměření na žánr pohádky) a projektové metody. Praktická část se zaměří na tvorbu literárního projektu, který bude zahrnovat vhodné slovní, výtvarné, hudební, pohybové a dramatické aktivity. Projekt bude ověřen v mateřské škole v Lomnici nad Lužnicí s následnou reflexí.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBINOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-323-9.
FROLEC, Václav. Vánoce v české kultuře. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 33-758-88.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
KALÁBOVÁ, Naděžda. Hry a pohádkové snění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1599-5.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
NĚMEC, Vladimír. Projektový management. Praha : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0392-0.
OPRAVILOVÁ, Eva. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
SPLAVCOVÁ, Hana, a další. Rámocvý vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2017.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice. Olomouc: Rubico, 2009.ISBN 978-80-7346-096-9.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha : Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-317-2.
Vybraná literární díla z literatury pro děti a mládež
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBINOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-323-9.
FROLEC, Václav. Vánoce v české kultuře. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 33-758-88.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
KALÁBOVÁ, Naděžda. Hry a pohádkové snění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1599-5.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
NĚMEC, Vladimír. Projektový management. Praha : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0392-0.
OPRAVILOVÁ, Eva. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
SPLAVCOVÁ, Hana, a další. Rámocvý vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2017.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice. Olomouc: Rubico, 2009.ISBN 978-80-7346-096-9.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha : Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-317-2.
Vybraná literární díla z literatury pro děti a mládež