Cílem bakalářské práce je zjistit, zda metoda Filozofie pro děti může sloužit jako prostředek pomoci mezigeneračnímu dialogu. V teoretické části vysvětluje principy metody v souvislosti s její historií, filozofickým základem, rozvojem trojdimenzionálního myšlení a intelektových dovedností. Vymezuje základní charakteristiku životního období adolescence a stáří s důrazem na proces hledání vlastní identity, význam vrstevnických skupin u adolescentů a adaptaci na stáří u seniorů. V rámci otázky mezigeneračního dialogu se zabývá také vzájemnými konflikty těchto věkových skupin a jejich příčinami zejména v podobě ageismu, věkové segregace nebo negativních stereotypů.
Výzkumná část hledá pomocí kvalitativního výzkumu v ohniskových skupinách odpověď na dvě výzkumné otázky - "Lze v průběhu diskuse v ohniskové skupině vnímat prvky filozofického dialogu?" a "Lze v průběhu diskuse v ohniskové skupině vnímat problémy týkající se charakteru doby "dříve" a "dnes", které skupina společně řeší?". Samotný výzkum je vedený formou hodiny Filozofie pro děti, na níž společně diskutují dvě ohniskové skupiny - skupina adolescentů a skupina seniorů. Získaná data jsou analyzována pomocí kódování a následně interpretována ve vztahu k formulovaným výzkumným otázkám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to discover, whether the method of Philosophy for children can be used for facilitating the intergenerational dialog. Theoretical part describes principles of this method in connection to its history, philosophical basis, development of three-dimensional thinking and thinking skills. Further, it defines basic characteristics of life period of adolescence and old age with focus on the process of discovering self-identity, the importance of adolescent peer groups for this age group and adaptation to the old age by seniors. Within the question of the intergenerational conflict it also discusses mutual conflicts between these age groups and their causes, in particular regard to the ageism, age segregation of negative stereotypes.
Research part of this theses aims to answer following question by quantitative research in focus groups: "Is it possible to perceive the elements of philosophical dialog during the discussion in focus group?" and "Is it possible to perceive the problems concerning characteristics of "before" and "now" time period that are being discussed by the focus group during the discussion?". The research is being conducted in the form of lesson of Philosophy for children, during which a discussion between 2 focus groups takes place - an adolescent group and a senior group. Gathered data are analysed by coding and subsequently interpreted in relation to the established research questions.
Klíčová slova
filozofie pro děti, P4C, trojdimenzionální myšlení, intelektové dovednosti, adolescence, vrstevnická skupina, stáří, senior, adaptace na stáří, mezigenerační konflikt, ageismus, věková segregace, ohniskové skupiny
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, P4C, thinking skills, critical, creative and caring, thinking, adolescence, peer group, old age, senior, elderly, adaptation to the old age, intergenerational conflict, ageism, age segregation, focus groups
Rozsah průvodní práce
89 s., 44 s. obrazových příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda metoda Filozofie pro děti může sloužit jako prostředek pomoci mezigeneračnímu dialogu. V teoretické části vysvětluje principy metody v souvislosti s její historií, filozofickým základem, rozvojem trojdimenzionálního myšlení a intelektových dovedností. Vymezuje základní charakteristiku životního období adolescence a stáří s důrazem na proces hledání vlastní identity, význam vrstevnických skupin u adolescentů a adaptaci na stáří u seniorů. V rámci otázky mezigeneračního dialogu se zabývá také vzájemnými konflikty těchto věkových skupin a jejich příčinami zejména v podobě ageismu, věkové segregace nebo negativních stereotypů.
Výzkumná část hledá pomocí kvalitativního výzkumu v ohniskových skupinách odpověď na dvě výzkumné otázky - "Lze v průběhu diskuse v ohniskové skupině vnímat prvky filozofického dialogu?" a "Lze v průběhu diskuse v ohniskové skupině vnímat problémy týkající se charakteru doby "dříve" a "dnes", které skupina společně řeší?". Samotný výzkum je vedený formou hodiny Filozofie pro děti, na níž společně diskutují dvě ohniskové skupiny - skupina adolescentů a skupina seniorů. Získaná data jsou analyzována pomocí kódování a následně interpretována ve vztahu k formulovaným výzkumným otázkám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to discover, whether the method of Philosophy for children can be used for facilitating the intergenerational dialog. Theoretical part describes principles of this method in connection to its history, philosophical basis, development of three-dimensional thinking and thinking skills. Further, it defines basic characteristics of life period of adolescence and old age with focus on the process of discovering self-identity, the importance of adolescent peer groups for this age group and adaptation to the old age by seniors. Within the question of the intergenerational conflict it also discusses mutual conflicts between these age groups and their causes, in particular regard to the ageism, age segregation of negative stereotypes.
Research part of this theses aims to answer following question by quantitative research in focus groups: "Is it possible to perceive the elements of philosophical dialog during the discussion in focus group?" and "Is it possible to perceive the problems concerning characteristics of "before" and "now" time period that are being discussed by the focus group during the discussion?". The research is being conducted in the form of lesson of Philosophy for children, during which a discussion between 2 focus groups takes place - an adolescent group and a senior group. Gathered data are analysed by coding and subsequently interpreted in relation to the established research questions.
Klíčová slova
filozofie pro děti, P4C, trojdimenzionální myšlení, intelektové dovednosti, adolescence, vrstevnická skupina, stáří, senior, adaptace na stáří, mezigenerační konflikt, ageismus, věková segregace, ohniskové skupiny
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, P4C, thinking skills, critical, creative and caring, thinking, adolescence, peer group, old age, senior, elderly, adaptation to the old age, intergenerational conflict, ageism, age segregation, focus groups
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat rozdíly ve vnímání současné společnosti v pohledu dvou generací. Metodou práce bude analýza teoretické literatury, empirický kvalitativní výzkum několika ohniskových dvougenračních skupin a aplikace filosofie pro děti v jejich dialogu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat rozdíly ve vnímání současné společnosti v pohledu dvou generací. Metodou práce bude analýza teoretické literatury, empirický kvalitativní výzkum několika ohniskových dvougenračních skupin a aplikace filosofie pro děti v jejich dialogu.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie], přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. 196 s. Filozofie pro děti. Prevence násilí, sv. 7. ISBN 978-80-7394-412-4.
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7394-432-2.
MACKŮ, Lenka. Filozofický rozměr literárního příběhu: uplatnění literárního příběhu v programu Filozofie pro děti [rukopis]. České Budějovice, 2010. 85 l., 32 l. Dostupné také z: http://minas.jcu.cz/F/?func=direct&doc_number=000175010.
MOŽNÝ, Ivo. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 207 s. ISBN 80-7178-624-1.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie], přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. 196 s. Filozofie pro děti. Prevence násilí, sv. 7. ISBN 978-80-7394-412-4.
BAUMAN, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7394-432-2.
MACKŮ, Lenka. Filozofický rozměr literárního příběhu: uplatnění literárního příběhu v programu Filozofie pro děti [rukopis]. České Budějovice, 2010. 85 l., 32 l. Dostupné také z: http://minas.jcu.cz/F/?func=direct&doc_number=000175010.
MOŽNÝ, Ivo. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 207 s. ISBN 80-7178-624-1.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 93 s. ISBN 978-80-262-0096-3.