Tato bakalářská práce se zabývá charakteristikou typu chvástavého vojáka neboli fanfaróna z divadelní hry Tragicomedia de Lisandro y Roselia, jejíž autorem je Sancho de Muňón. V teoretické části své práce se nejprve zabývám problematikou, jak je obecně autoritami definována postava chvástavého vojáka. Dále následuje stručná charakteristika hry, kde zmíním nejdůležitější faktory děje a na základě toho nastolím badatelskou otázku na téma, která postava by nejlépe odpovídala profilu fanfaróna. Část praktická se dále skládá už ze samotných výpovědí této postavy a jejich podrobné analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the characteristics of the type of braggart soldier or fanfaron in the play Tragicomedia de Lisandro y Roselia by Sancho de Muňón. In the theoretical part of my work, I first deal with the issue of how the character of a braggart soldier is generally defined by authorities. Then there is a brief characterization of the play, where I mention the most important factors of the play and based on that, I state a research question on which character would best fit the profile of the fanfaron soldier. The practical part consists of statements of this character and their detailed analysis.
Tato bakalářská práce se zabývá charakteristikou typu chvástavého vojáka neboli fanfaróna z divadelní hry Tragicomedia de Lisandro y Roselia, jejíž autorem je Sancho de Muňón. V teoretické části své práce se nejprve zabývám problematikou, jak je obecně autoritami definována postava chvástavého vojáka. Dále následuje stručná charakteristika hry, kde zmíním nejdůležitější faktory děje a na základě toho nastolím badatelskou otázku na téma, která postava by nejlépe odpovídala profilu fanfaróna. Část praktická se dále skládá už ze samotných výpovědí této postavy a jejich podrobné analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the characteristics of the type of braggart soldier or fanfaron in the play Tragicomedia de Lisandro y Roselia by Sancho de Muňón. In the theoretical part of my work, I first deal with the issue of how the character of a braggart soldier is generally defined by authorities. Then there is a brief characterization of the play, where I mention the most important factors of the play and based on that, I state a research question on which character would best fit the profile of the fanfaron soldier. The practical part consists of statements of this character and their detailed analysis.
V úvodu práce si autorka jasně a přesně formuluje cíl své analýzy a také metody, s jejichž pomocí se jej bude snažit dosáhnout.
Studentka se nejprve pokusí stručně charakterizovat tradici a koncept divadelních typů v evropském divadle od počátků do 16. století. Poté krátce popíše vývoj postavy chlubivého vojáka od antického divadla do 16. století a zaměří se obzvlášť na vymezení jeho obecně aplikovatelných charakteristik. Následně rozebere ty z postav Tragicomedia de Lisandro y Roselia, které by tomuto typu mohly nejlépe odpovídat, a pokusí se vysvětlit a z textu doložit, v jakých aspektech se ke zmiňovanému typu blíží a v čem se od něj naopak vzdalují. Závěrem se pak autorka pokusí souhrnným způsobem představit výsledky tohoto srovnání.\\
Práce bude psána v českém jazyce a bude obsahovat resumé ve španělštině.\
Zásady pro vypracování
V úvodu práce si autorka jasně a přesně formuluje cíl své analýzy a také metody, s jejichž pomocí se jej bude snažit dosáhnout.
Studentka se nejprve pokusí stručně charakterizovat tradici a koncept divadelních typů v evropském divadle od počátků do 16. století. Poté krátce popíše vývoj postavy chlubivého vojáka od antického divadla do 16. století a zaměří se obzvlášť na vymezení jeho obecně aplikovatelných charakteristik. Následně rozebere ty z postav Tragicomedia de Lisandro y Roselia, které by tomuto typu mohly nejlépe odpovídat, a pokusí se vysvětlit a z textu doložit, v jakých aspektech se ke zmiňovanému typu blíží a v čem se od něj naopak vzdalují. Závěrem se pak autorka pokusí souhrnným způsobem představit výsledky tohoto srovnání.\\
Práce bude psána v českém jazyce a bude obsahovat resumé ve španělštině.\
Seznam doporučené literatury
Tragicomedia de Lisandro y Roselia, llamada Elicia, y por otro nombre cuarta obra y tercera Celestina, Madrid, Impremta y Estereotipia de M. Rivadeneyra, 1872.\\
Sancho de Muňón, Tragicomedia de Lisandro y Roselia, edición Rosa Navarro Durán, Madrid, Cátedra, 2009.\\
Bataillon, Marcel, La Célestine selon Fernando de Rojas, Paris, Marcel Didier, 1961.\\
Canet, José Luis, De la comedia humanística al teatro representable, UNES, Universidad de Sevilla, Universidad de Valencia, 1993.\\
Hendrix, Samuel, Some native comic types in the Early Spanish drama, Ohio, Columbus, 1925.\\
García López, Jorge, Historia de la literatura espaňola. 2., La conquista del clasicismo 1500-1598, Barcelona, Crítica, 2013.\\
García Lorenzo, Luciano (ed.), El personaje dramático, Madrid, Taurus, 1985.\\
Herrera, Francisco José, El rufián en el ciclo celestinesco: del sistema a sus variantes, en Medioeva y Literatura, Actas del V congreso de la Asociación Hispánica de la Literatura Medieval, ed. J. Paredes, Granada, 1995, vol. II, s. 477-487.\\
Lacarra, María Jesús, Historia de la literatura espaňola. 1., Entre oralidad y escritura : la Edad Media, Barcelona, Crítica, 2012.\\
Lida de Malkiel, María Rosa, La Originalidad artística de La Celestina, Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1962, 755 s.\\
Lobato López, María Luisa, Lo cómico en el teatro castellano del siglo XV, en Literatura hispánica, Reyes Católicos y descubrimiento : actas del Congreso Internacional sobre literatura hispánica en la época de los Reyes Católicos y el descubrimiento, Manuel Criado de Val (dir.), 1989, s. 347-358.\\
López Morales, Humberto, Tradición y creación en los orígenes del teatro castellano, Madrid, Alcalá, 1968.\\
Prades, Juana de José, Teoría sobre los personajes de la comedia nueva en cinco dramaturgos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1963, 337 s.\\
Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro espaňol (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Cátedra, 2011.\\
Teofrasto, Caracteres morales de Teofrasto. Reflexiones filosóficas sobre las costumbres de nuestro siglo, por Ma. Duclós. Traducidos... por don Ignacio López de Ayala, Madrid, Michel Escribano, 1787.\\
Whinnom, Keith, El género celestinesco: origen y desarrollo, en Literatura en la época del Emperador, ed. Victor García de la Concha, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1988, s. 119-130.\\
Seznam doporučené literatury
Tragicomedia de Lisandro y Roselia, llamada Elicia, y por otro nombre cuarta obra y tercera Celestina, Madrid, Impremta y Estereotipia de M. Rivadeneyra, 1872.\\
Sancho de Muňón, Tragicomedia de Lisandro y Roselia, edición Rosa Navarro Durán, Madrid, Cátedra, 2009.\\
Bataillon, Marcel, La Célestine selon Fernando de Rojas, Paris, Marcel Didier, 1961.\\
Canet, José Luis, De la comedia humanística al teatro representable, UNES, Universidad de Sevilla, Universidad de Valencia, 1993.\\
Hendrix, Samuel, Some native comic types in the Early Spanish drama, Ohio, Columbus, 1925.\\
García López, Jorge, Historia de la literatura espaňola. 2., La conquista del clasicismo 1500-1598, Barcelona, Crítica, 2013.\\
García Lorenzo, Luciano (ed.), El personaje dramático, Madrid, Taurus, 1985.\\
Herrera, Francisco José, El rufián en el ciclo celestinesco: del sistema a sus variantes, en Medioeva y Literatura, Actas del V congreso de la Asociación Hispánica de la Literatura Medieval, ed. J. Paredes, Granada, 1995, vol. II, s. 477-487.\\
Lacarra, María Jesús, Historia de la literatura espaňola. 1., Entre oralidad y escritura : la Edad Media, Barcelona, Crítica, 2012.\\
Lida de Malkiel, María Rosa, La Originalidad artística de La Celestina, Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1962, 755 s.\\
Lobato López, María Luisa, Lo cómico en el teatro castellano del siglo XV, en Literatura hispánica, Reyes Católicos y descubrimiento : actas del Congreso Internacional sobre literatura hispánica en la época de los Reyes Católicos y el descubrimiento, Manuel Criado de Val (dir.), 1989, s. 347-358.\\
López Morales, Humberto, Tradición y creación en los orígenes del teatro castellano, Madrid, Alcalá, 1968.\\
Prades, Juana de José, Teoría sobre los personajes de la comedia nueva en cinco dramaturgos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1963, 337 s.\\
Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro espaňol (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Cátedra, 2011.\\
Teofrasto, Caracteres morales de Teofrasto. Reflexiones filosóficas sobre las costumbres de nuestro siglo, por Ma. Duclós. Traducidos... por don Ignacio López de Ayala, Madrid, Michel Escribano, 1787.\\
Whinnom, Keith, El género celestinesco: origen y desarrollo, en Literatura en la época del Emperador, ed. Victor García de la Concha, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1988, s. 119-130.\\