Bakalářská práce "Divadelní typ chvástavého vojáka v díle Feliciana de Silvy Segunda Celestina (1536)" analyzuje promluvy této postavy ve hře. Prostřednictvím především jeho promluv jsem zjistila, jak zkoumaný předmět zájmu odpovídá typu chvástavého vojáka a v čem se liší. Práce nejprve pojednává o typickém chování fanfaróna, který je charakterizován pro své vytahování v záležitostech týkajících se boje a rovněž milostných dovednostech. Vzorem pro mnou zkoumanou postavu byl španělský fanfarón jménem Centurio. Dále je většinová část práce věnována zjištěnému chlubení vojenskému a milostnému u zkoumané postavy. Kromě srovnání obou postav, se práce v neposlední řadě zabývá konkrétními vlastnostmi, obvyklým vystupováním, předvídatelnými reakcemi či postavami, které obvykle fanfaróna v době chlubení obklopují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis studies the speeches of a boastful soldier in the play of Feliciano de Silva Segunda Celestina. Based on his speeches, I found out how the researched subject of interest corresponds to this type of soldier and how it differs. The role model for my researched character was Spanish soldier Centurio. I focused on the typical behaviour of this type of medieval soldier, which is based on bragging about the fights and love skills and analysed this behaviour. Besides these two characters, the thesis also deals with specific characteristics, usual behaviour, predictable reactions, or characters who surround the soldier in the brag situations.
Klíčová slova
Komedie, chlubivý voják, literární postava
Klíčová slova v angličtině
Comedy, boastful soldier, literary character
Rozsah průvodní práce
43 s. (78 893 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Divadelní typ chvástavého vojáka v díle Feliciana de Silvy Segunda Celestina (1536)" analyzuje promluvy této postavy ve hře. Prostřednictvím především jeho promluv jsem zjistila, jak zkoumaný předmět zájmu odpovídá typu chvástavého vojáka a v čem se liší. Práce nejprve pojednává o typickém chování fanfaróna, který je charakterizován pro své vytahování v záležitostech týkajících se boje a rovněž milostných dovednostech. Vzorem pro mnou zkoumanou postavu byl španělský fanfarón jménem Centurio. Dále je většinová část práce věnována zjištěnému chlubení vojenskému a milostnému u zkoumané postavy. Kromě srovnání obou postav, se práce v neposlední řadě zabývá konkrétními vlastnostmi, obvyklým vystupováním, předvídatelnými reakcemi či postavami, které obvykle fanfaróna v době chlubení obklopují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis studies the speeches of a boastful soldier in the play of Feliciano de Silva Segunda Celestina. Based on his speeches, I found out how the researched subject of interest corresponds to this type of soldier and how it differs. The role model for my researched character was Spanish soldier Centurio. I focused on the typical behaviour of this type of medieval soldier, which is based on bragging about the fights and love skills and analysed this behaviour. Besides these two characters, the thesis also deals with specific characteristics, usual behaviour, predictable reactions, or characters who surround the soldier in the brag situations.
Klíčová slova
Komedie, chlubivý voják, literární postava
Klíčová slova v angličtině
Comedy, boastful soldier, literary character
Zásady pro vypracování
V úvodu práce si autorka jasně a přesně formuluje cíl své analýzy a také metody, s jejichž pomocí se jej bude snažit dosáhnout.\\
Studentka se nejprve pokusí velice stručně charakterizovat tradici a koncept divadelních typů v evropském divadle od počátků do 16. století. Poté krátce popíše vývoj postavy chlubivého vojáka od antického divadla do 16. století a zaměří se obzvlášť na vymezení jeho obecně aplikovatelných charakteristik. Následně v textu hry Segunda Celestina vyhledá ty postavy, které by tomuto typu mohly nejlépe odpovídat, a pokusí se vysvětlit a z textu doložit, v jakých aspektech se ke zmiňovanému typu blíží a v čem se od něj naopak vzdalují. Závěrem se pak autorka pokusí souhrnným způsobem představit výsledky tohoto srovnání.\\
Práce bude psána v českém jazyce a bude obsahovat resumé ve španělštině.\\
Zásady pro vypracování
V úvodu práce si autorka jasně a přesně formuluje cíl své analýzy a také metody, s jejichž pomocí se jej bude snažit dosáhnout.\\
Studentka se nejprve pokusí velice stručně charakterizovat tradici a koncept divadelních typů v evropském divadle od počátků do 16. století. Poté krátce popíše vývoj postavy chlubivého vojáka od antického divadla do 16. století a zaměří se obzvlášť na vymezení jeho obecně aplikovatelných charakteristik. Následně v textu hry Segunda Celestina vyhledá ty postavy, které by tomuto typu mohly nejlépe odpovídat, a pokusí se vysvětlit a z textu doložit, v jakých aspektech se ke zmiňovanému typu blíží a v čem se od něj naopak vzdalují. Závěrem se pak autorka pokusí souhrnným způsobem představit výsledky tohoto srovnání.\\
Práce bude psána v českém jazyce a bude obsahovat resumé ve španělštině.\\
Seznam doporučené literatury
Feliciano de Silva, Segunda Celestina, edición de Consolación Barranda, Madrid, Cátedra, 1988.\\
Bataillon, Marcel, La Célestine selon Fernando de Rojas, Paris, Marcel Didier, 1961.\\
Canet, José Luis, De la comedia humanística al teatro representable, UNES, Universidad de Sevilla, Universidad de Valencia, 1993.\\
Hendrix, Samuel, Some native comic types in the Early Spanish drama, Ohio, Columbus, 1925.\\
García López, Jorge, Historia de la literatura espaňola. 2., La conquista del clasicismo 1500-1598, Barcelona, Crítica, 2013.\\
García Lorenzo, Luciano (ed.), El personaje dramático, Madrid, Taurus, 1985.\\
Herrera, Francisco José, El rufián en el ciclo celestinesco: del sistema a sus variantes, en Medioeva y Literatura, Actas del V congreso de la Asociación Hispánica de la Literatura Medieval, ed. J. Paredes, Granada, 1995, vol. II, s. 477-487.\\
Lacarra, María Jesús, Historia de la literatura espaňola. 1., Entre oralidad y escritura : la Edad Media, Barcelona, Crítica, 2012.\\
Lida de Malkiel, María Rosa, La Originalidad artística de La Celestina, Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1962, 755 s.\\
Lobato López, María Luisa, Lo cómico en el teatro castellano del siglo XV, en Literatura hispánica, Reyes Católicos y descubrimiento : actas del Congreso Internacional sobre literatura hispánica en la época de los Reyes Católicos y el descubrimiento, Manuel Criado de Val (dir.), 1989, s. 347-358.\\
López Morales, Humberto, Tradición y creación en los orígenes del teatro castellano, Madrid, Alcalá, 1968.\\
Prades, Juana de José, Teoría sobre los personajes de la comedia nueva en cinco dramaturgos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1963, 337 s.\\
Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro espaňol (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Cátedra, 2011.\\
Teofrasto, Caracteres morales de Teofrasto. Reflexiones filosóficas sobre las costumbres de nuestro siglo, por Ma. Duclós. Traducidos... por don Ignacio López de Ayala, Madrid, Michel Escribano, 1787.\\
Whinnom, Keith, El género celestinesco: origen y desarrollo, en Literatura en la época del Emperador, ed. Victor García de la Concha, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1988, s. 119-130.\\
Seznam doporučené literatury
Feliciano de Silva, Segunda Celestina, edición de Consolación Barranda, Madrid, Cátedra, 1988.\\
Bataillon, Marcel, La Célestine selon Fernando de Rojas, Paris, Marcel Didier, 1961.\\
Canet, José Luis, De la comedia humanística al teatro representable, UNES, Universidad de Sevilla, Universidad de Valencia, 1993.\\
Hendrix, Samuel, Some native comic types in the Early Spanish drama, Ohio, Columbus, 1925.\\
García López, Jorge, Historia de la literatura espaňola. 2., La conquista del clasicismo 1500-1598, Barcelona, Crítica, 2013.\\
García Lorenzo, Luciano (ed.), El personaje dramático, Madrid, Taurus, 1985.\\
Herrera, Francisco José, El rufián en el ciclo celestinesco: del sistema a sus variantes, en Medioeva y Literatura, Actas del V congreso de la Asociación Hispánica de la Literatura Medieval, ed. J. Paredes, Granada, 1995, vol. II, s. 477-487.\\
Lacarra, María Jesús, Historia de la literatura espaňola. 1., Entre oralidad y escritura : la Edad Media, Barcelona, Crítica, 2012.\\
Lida de Malkiel, María Rosa, La Originalidad artística de La Celestina, Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1962, 755 s.\\
Lobato López, María Luisa, Lo cómico en el teatro castellano del siglo XV, en Literatura hispánica, Reyes Católicos y descubrimiento : actas del Congreso Internacional sobre literatura hispánica en la época de los Reyes Católicos y el descubrimiento, Manuel Criado de Val (dir.), 1989, s. 347-358.\\
López Morales, Humberto, Tradición y creación en los orígenes del teatro castellano, Madrid, Alcalá, 1968.\\
Prades, Juana de José, Teoría sobre los personajes de la comedia nueva en cinco dramaturgos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1963, 337 s.\\
Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro espaňol (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Cátedra, 2011.\\
Teofrasto, Caracteres morales de Teofrasto. Reflexiones filosóficas sobre las costumbres de nuestro siglo, por Ma. Duclós. Traducidos... por don Ignacio López de Ayala, Madrid, Michel Escribano, 1787.\\
Whinnom, Keith, El género celestinesco: origen y desarrollo, en Literatura en la época del Emperador, ed. Victor García de la Concha, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1988, s. 119-130.\\