Práce se zabývá významem mobilních telefonů pro studenty středních škol, kteří žijí na domově mládeže. První část práce se věnuje základním pojmům, které se pojí k danému tématu, tj. domovy mládeže, období dospívání, zejm. v oblasti emočního vývoje a socializace. Dále je pozornost věnována mobilním telefonům a výzkumům, které byly v této oblasti realizovány. Práce představuje také výsledky vlastního kvalitativního výzkumného šetření realizovaného metodou rozhovorů s pěti respondenty. Tyto propojuje s teoretickými poznatky o vztahu psychosociálního vývoje a online prostředí, s problematikou závislosti na internetu a rizikového chováním v dospívání a problematikou online komunit a sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the importance of cell phones for boarding school students. The first part of the thesis deals with the basic concepts, i.e. boarding houses, adolescence, especially in the field of emotional development and socialization. Also, attention is focused on cell phones and researches that have been conducted in this area. The thesis also presents the results of a qualitative research conducted via interviews with five respondents. It connects these with theoretical knowledge of the relation between psychosocial development and cyberspace as well as with the issue of internet addiction and risky behavior in adolescence and the issue of online communities and social networks.
Klíčová slova
mobilní telefon, adolescence, sociální sítě, internet, domov mládeže
Klíčová slova v angličtině
cell phone, adolescence, social media, boarding school students
Rozsah průvodní práce
98 s. (168 356 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá významem mobilních telefonů pro studenty středních škol, kteří žijí na domově mládeže. První část práce se věnuje základním pojmům, které se pojí k danému tématu, tj. domovy mládeže, období dospívání, zejm. v oblasti emočního vývoje a socializace. Dále je pozornost věnována mobilním telefonům a výzkumům, které byly v této oblasti realizovány. Práce představuje také výsledky vlastního kvalitativního výzkumného šetření realizovaného metodou rozhovorů s pěti respondenty. Tyto propojuje s teoretickými poznatky o vztahu psychosociálního vývoje a online prostředí, s problematikou závislosti na internetu a rizikového chováním v dospívání a problematikou online komunit a sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the importance of cell phones for boarding school students. The first part of the thesis deals with the basic concepts, i.e. boarding houses, adolescence, especially in the field of emotional development and socialization. Also, attention is focused on cell phones and researches that have been conducted in this area. The thesis also presents the results of a qualitative research conducted via interviews with five respondents. It connects these with theoretical knowledge of the relation between psychosocial development and cyberspace as well as with the issue of internet addiction and risky behavior in adolescence and the issue of online communities and social networks.
Klíčová slova
mobilní telefon, adolescence, sociální sítě, internet, domov mládeže
Klíčová slova v angličtině
cell phone, adolescence, social media, boarding school students
Zásady pro vypracování
Kvalitativní výzkum provedený formou otevřených rozhovorů se studenty (a případně také s vychovateli) na domově mládeže. Cílem je zjistit, jak respondenti popisují význam mobilního telefonu pro studenty v situaci, kdy jsou odloučeni od rodiny, jakým způsobem mobilní telefon využívají, jak se využívání mobilního telefonu dotýká jejich volného času, sociálních kontaktů, studijních aktivit apod.
Zásady pro vypracování
Kvalitativní výzkum provedený formou otevřených rozhovorů se studenty (a případně také s vychovateli) na domově mládeže. Cílem je zjistit, jak respondenti popisují význam mobilního telefonu pro studenty v situaci, kdy jsou odloučeni od rodiny, jakým způsobem mobilní telefon využívají, jak se využívání mobilního telefonu dotýká jejich volného času, sociálních kontaktů, studijních aktivit apod.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3320-0.
BLINKA, Lukáš. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
BOYD, Danah a Nicole B. ELLISON. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of computer-mediated communication JCMC. 2007, 13(1). Dostupné z: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html;
MACEK, Jakub. Poznámky k teorii virtuálních komunit. Biograf, 50, s. 3-31, 2009.
DIJK, Jan van. The network society: social aspects of new media. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006. ISBN 141290868x.
SMITH, Marc A. a Peter KOLLOCK. Communities in cyberspace. New York: Routledge, 1999. ISBN 9780415191401.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3320-0.
BLINKA, Lukáš. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
BOYD, Danah a Nicole B. ELLISON. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of computer-mediated communication JCMC. 2007, 13(1). Dostupné z: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html;
MACEK, Jakub. Poznámky k teorii virtuálních komunit. Biograf, 50, s. 3-31, 2009.
DIJK, Jan van. The network society: social aspects of new media. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006. ISBN 141290868x.
SMITH, Marc A. a Peter KOLLOCK. Communities in cyberspace. New York: Routledge, 1999. ISBN 9780415191401.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.