Prezentovaná bakalářská práce se zaměřuje na téma šikany na školách z trochu jiného pohledu. Cílem je nastínit problém šikany ze strany učitele vůči žákovi. Práce se zabývá kontroverzním tématem šikany učitelem, tedy když učitel šikanuje žáka nebo žáky. V teoretické části jsou popsány a definovány základní pojmy z oblasti tématu, zejména charakteristika šikanování, ponižování a učitelova autoritářská moc. V části praktické věnuji pozornost osobám, které se domnívají a pociťují, že takovou formu šikany prožily, a jak ji vnímají s odstupem času. Cílem celé práce je upozornit na problém, který školství a společnost spíše odmítá, přestože se na školách vyskytuje.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis focuses on the issue of bullying in schools from a slightly different perspective. The aim is to outline the problem of bullying by the teacher against the pupils. This thesis deals with the controversial topic of bullying by the teacher, i.e. when the teacher is bullying a pupil or pupils. The theoretical part describes and defines the basic concepts of the topic, especially the characteristics of bullying, humiliation and the teacher's authoritarian power. In the practical part, I pay attention to people who believe and feel that they have experienced this form of bullying, and how they feel it over time. The purpose of the whole work is to draw attention to this problem, which education and society rather rejects, even though it occurs in schools.
Klíčová slova
šikana, učitel, žák, škola, ponižování
Klíčová slova v angličtině
a bullying, a teacher, a pupil (student), a school, humiliation
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
CZ
Anotace
Prezentovaná bakalářská práce se zaměřuje na téma šikany na školách z trochu jiného pohledu. Cílem je nastínit problém šikany ze strany učitele vůči žákovi. Práce se zabývá kontroverzním tématem šikany učitelem, tedy když učitel šikanuje žáka nebo žáky. V teoretické části jsou popsány a definovány základní pojmy z oblasti tématu, zejména charakteristika šikanování, ponižování a učitelova autoritářská moc. V části praktické věnuji pozornost osobám, které se domnívají a pociťují, že takovou formu šikany prožily, a jak ji vnímají s odstupem času. Cílem celé práce je upozornit na problém, který školství a společnost spíše odmítá, přestože se na školách vyskytuje.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis focuses on the issue of bullying in schools from a slightly different perspective. The aim is to outline the problem of bullying by the teacher against the pupils. This thesis deals with the controversial topic of bullying by the teacher, i.e. when the teacher is bullying a pupil or pupils. The theoretical part describes and defines the basic concepts of the topic, especially the characteristics of bullying, humiliation and the teacher's authoritarian power. In the practical part, I pay attention to people who believe and feel that they have experienced this form of bullying, and how they feel it over time. The purpose of the whole work is to draw attention to this problem, which education and society rather rejects, even though it occurs in schools.
Klíčová slova
šikana, učitel, žák, škola, ponižování
Klíčová slova v angličtině
a bullying, a teacher, a pupil (student), a school, humiliation
Zásady pro vypracování
Téma šikany ve školním prostředí je v literatuře dobře prozkoumáno, obvykle se ale jedná o šikanu, jejímiž účastníky jsou žáci. Práce se bude sledovat jiný pohled na tento problém, bude se zabývat šikanou, kde jejím aktérem je sám učitelem. Cílem bakalářské práce bude zkoumat aspekty takovéto šikany a její možné dopady na žáky v dlouhodobém horizontu. V teoretické části budou identifikovány a popsány základní oblasti tématu a definovány základní pojmy, zahrnuta bude platná legislativa. V praktické části bude zvolen kvalitativní výzkumný přístup a v jeho rámci budou zpracovány případové studie, hlavní použitou metodou bude dotazování. Výzkumný soubor bude zahrnovat dospělé účastníky (starší 25 ti let), kteří šikanu ze strany učitele prožili na vlastní kůži (resp. si chování učitele takto pojmenovali) na 2. stupni ZŠ či na střední škole.
Zásady pro vypracování
Téma šikany ve školním prostředí je v literatuře dobře prozkoumáno, obvykle se ale jedná o šikanu, jejímiž účastníky jsou žáci. Práce se bude sledovat jiný pohled na tento problém, bude se zabývat šikanou, kde jejím aktérem je sám učitelem. Cílem bakalářské práce bude zkoumat aspekty takovéto šikany a její možné dopady na žáky v dlouhodobém horizontu. V teoretické části budou identifikovány a popsány základní oblasti tématu a definovány základní pojmy, zahrnuta bude platná legislativa. V praktické části bude zvolen kvalitativní výzkumný přístup a v jeho rámci budou zpracovány případové studie, hlavní použitou metodou bude dotazování. Výzkumný soubor bude zahrnovat dospělé účastníky (starší 25 ti let), kteří šikanu ze strany učitele prožili na vlastní kůži (resp. si chování učitele takto pojmenovali) na 2. stupni ZŠ či na střední škole.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Sylvie NAVAROVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-294-3.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Sylvie NAVAROVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-294-3.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.