Tato práce se zabývá vývojem a oblibou hraček v předškolním období. Cílem bylo popsat proměnu dětské hračky v průběhu posledních čtyř generací a oblíbenost hraček v těchto obdobích. Teoretická část práce vymezuje pojmy hra a hračka a jejich význam v předškolním období, dále se zabývá vývojem hraček v určitých historických údobích a faktory, které jejich tvorbu ovlivňovaly, charakterizuje různé druhy hraček. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky dotazníků a rozhovorů, které přispívají k celkovému pohledu na proměnu hry a hračky v období posledních 90 let a jsou důležitými východisky pro praktickou část této práce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a development and popularity of toys in a children's preschool period. The aim was to describe the transformation of toys in the continuity of the last four generations and the popularity of toys in these periods. The theoretical part of this work defines the terms as children's game and toy, their importance in the preschool period, then the development of toys in specific historical periods as well as factors which influenced their production and the characteristics of different types of toys. The practical part evaluates the results of questionnaires and interviews which fill the general view on the game and toy transformation in the last 90 years and are the important resources for the practical part of this work.
Klíčová slova
Hra, hračka, vývoj hračky, předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Game, toy, toy development, preschool age.
Rozsah průvodní práce
71 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá vývojem a oblibou hraček v předškolním období. Cílem bylo popsat proměnu dětské hračky v průběhu posledních čtyř generací a oblíbenost hraček v těchto obdobích. Teoretická část práce vymezuje pojmy hra a hračka a jejich význam v předškolním období, dále se zabývá vývojem hraček v určitých historických údobích a faktory, které jejich tvorbu ovlivňovaly, charakterizuje různé druhy hraček. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky dotazníků a rozhovorů, které přispívají k celkovému pohledu na proměnu hry a hračky v období posledních 90 let a jsou důležitými východisky pro praktickou část této práce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a development and popularity of toys in a children's preschool period. The aim was to describe the transformation of toys in the continuity of the last four generations and the popularity of toys in these periods. The theoretical part of this work defines the terms as children's game and toy, their importance in the preschool period, then the development of toys in specific historical periods as well as factors which influenced their production and the characteristics of different types of toys. The practical part evaluates the results of questionnaires and interviews which fill the general view on the game and toy transformation in the last 90 years and are the important resources for the practical part of this work.
Klíčová slova
Hra, hračka, vývoj hračky, předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Game, toy, toy development, preschool age.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat proměnu dětské hračky v průběhu posledních tří až čtyř generací, oblíbenost hraček v těchto obdobích.
V teoretické části autorka bude charakterizovat hru a hračku, popíše význam hry a hračky v životě dítěte, historický vývoj dětské hračky se zvláštním zřetelem na hračku pro předškolní děti v minulém století u nás a charakteristiku současných hraček pro předškolní děti, jejich klasifikaci, vlivy na vývoj hraček v historickém kontextu, prožívání dětství v obdobích posledních 3-4 generací (způsob života dětí).
Obsahem praktické části bude dotazníkové šetření a rozhovor, výzkumný vzorek budou tvořit 3-4 generace jedinců obou pohlaví. Zjišťováno bude, s jakými hračkami si v dětství hráli, jaká byla jejich nejoblíbenější hračka i důvody této oblíbenosti.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat proměnu dětské hračky v průběhu posledních tří až čtyř generací, oblíbenost hraček v těchto obdobích.
V teoretické části autorka bude charakterizovat hru a hračku, popíše význam hry a hračky v životě dítěte, historický vývoj dětské hračky se zvláštním zřetelem na hračku pro předškolní děti v minulém století u nás a charakteristiku současných hraček pro předškolní děti, jejich klasifikaci, vlivy na vývoj hraček v historickém kontextu, prožívání dětství v obdobích posledních 3-4 generací (způsob života dětí).
Obsahem praktické části bude dotazníkové šetření a rozhovor, výzkumný vzorek budou tvořit 3-4 generace jedinců obou pohlaví. Zjišťováno bude, s jakými hračkami si v dětství hráli, jaká byla jejich nejoblíbenější hračka i důvody této oblíbenosti.
Seznam doporučené literatury
DARBYSHIRE L. Encyklopedie sběratele Hračky a panenky. Praha: Svojtka &Co. 1999.
HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
JIRÁNEK T. a KUBEŠ J. Dítě a dětství napříč staletími. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002.
KNÁPEK Z.a D. TITĚRA Rukovět sběratele hraček. Rubicon: Olomouc, 2002.
LOSOS L. Železniční hračky minulostí. Praha: Aventinum, 2006.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Panorama, Praha 1978.
MIŠURCOVÁ V., FIŠER, J. a FIXL V. Hra a hračka v životě dítěte. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1980.
OPRAVILOVÁ E. a Gebhartová V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
OPRAVILOVÁ E. Předškolní pedagogika I. : Smysl a proměny dětství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
OPRAVILOVÁ E. a KROPÁČKOVÁ J. Studijní texty k předškolní pedagogice (s úvodem do pedagogiky). Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SUCHÁNKOVÁ E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
ŠPLÍCHAL V., OTAVOVÁ M. a PECHÁČKOVÁ M. Svět hraček v orlickém a podorlickém kraji. Pelhřimov: Nová tiskárna, 2013.
Seznam doporučené literatury
DARBYSHIRE L. Encyklopedie sběratele Hračky a panenky. Praha: Svojtka &Co. 1999.
HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
JIRÁNEK T. a KUBEŠ J. Dítě a dětství napříč staletími. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002.
KNÁPEK Z.a D. TITĚRA Rukovět sběratele hraček. Rubicon: Olomouc, 2002.
LOSOS L. Železniční hračky minulostí. Praha: Aventinum, 2006.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Panorama, Praha 1978.
MIŠURCOVÁ V., FIŠER, J. a FIXL V. Hra a hračka v životě dítěte. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1980.
OPRAVILOVÁ E. a Gebhartová V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
OPRAVILOVÁ E. Předškolní pedagogika I. : Smysl a proměny dětství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
OPRAVILOVÁ E. a KROPÁČKOVÁ J. Studijní texty k předškolní pedagogice (s úvodem do pedagogiky). Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SUCHÁNKOVÁ E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
ŠPLÍCHAL V., OTAVOVÁ M. a PECHÁČKOVÁ M. Svět hraček v orlickém a podorlickém kraji. Pelhřimov: Nová tiskárna, 2013.