Emil Filla a Oskar Kokoschka jsou významné umělci, který zanechali velký vliv na umění 20. století. Cílem této bakalářské práce je pokoušení o formulaci shodných a odlišných kvalit expresionistické tvorby Emila Filly a Oskara Kokoschky. Práce se snaží o zmapování a popis těchto obrazů, avšak hlavní důraz klade na východiska toho uměleckého směru. Kromě toho bude třeba vymezit obecnou defenici expresionismu a jeho vývoj v kontextu střední Evropy.
Anotace v angličtině
Emil Filla and Oskar Kokoschka are important artists who have left a great influence on 20th century art. The aim of this bachelor's thesis is to attempt to formulate the same and different qualities of the expressionist work of Emil Filla and Oskar Kokoschka. The work tries to map and describe these paintings, but the main emphasis is on the starting points of this artistic direction. In addition, it will be necessary to define the general definition of expressionism and its development in the context of Central Europe.
Klíčová slova
Expresionismus, Die Brücke, Die Blaue Rieter, Osma, Emil Filla, Oskar Kokoschka, Německo, Rakousko, Česko, Edvard Munch , 20.století, moderna, umění
Klíčová slova v angličtině
Expressionism, Die Brücke, Die Blaue Rieter, Osma, Emil Filla, Oskar Kokoschka, Germany, Austria, Czech Republic, Edvard Munch, 20th century, modern, art
Rozsah průvodní práce
68 s. 122 977 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Emil Filla a Oskar Kokoschka jsou významné umělci, který zanechali velký vliv na umění 20. století. Cílem této bakalářské práce je pokoušení o formulaci shodných a odlišných kvalit expresionistické tvorby Emila Filly a Oskara Kokoschky. Práce se snaží o zmapování a popis těchto obrazů, avšak hlavní důraz klade na východiska toho uměleckého směru. Kromě toho bude třeba vymezit obecnou defenici expresionismu a jeho vývoj v kontextu střední Evropy.
Anotace v angličtině
Emil Filla and Oskar Kokoschka are important artists who have left a great influence on 20th century art. The aim of this bachelor's thesis is to attempt to formulate the same and different qualities of the expressionist work of Emil Filla and Oskar Kokoschka. The work tries to map and describe these paintings, but the main emphasis is on the starting points of this artistic direction. In addition, it will be necessary to define the general definition of expressionism and its development in the context of Central Europe.
Klíčová slova
Expresionismus, Die Brücke, Die Blaue Rieter, Osma, Emil Filla, Oskar Kokoschka, Německo, Rakousko, Česko, Edvard Munch , 20.století, moderna, umění
Klíčová slova v angličtině
Expressionism, Die Brücke, Die Blaue Rieter, Osma, Emil Filla, Oskar Kokoschka, Germany, Austria, Czech Republic, Edvard Munch, 20th century, modern, art
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je formulace shodných a odlišních kvalit expresionistických děl Emila Filly a Oskara Kokoschky. Práce se snaží o zmapování a popis těchto obrazů, avšak hlavní důraz klade na východiska toho uměleckého směru. Kromě toho, bude třeba vymezit obecnou defenici expresionismu a jeho vývoj v kontextu střední Evropy.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je formulace shodných a odlišních kvalit expresionistických děl Emila Filly a Oskara Kokoschky. Práce se snaží o zmapování a popis těchto obrazů, avšak hlavní důraz klade na východiska toho uměleckého směru. Kromě toho, bude třeba vymezit obecnou defenici expresionismu a jeho vývoj v kontextu střední Evropy.
Seznam doporučené literatury
České moderní umění 1900-1960: Národní galerie v Praze. Sbírka moderního umění. Veletržní palác. Praha: Národní galerie (Praha, Česko), 1995.\\
Vojtěch Lahoda. Tomáš Vlček a kol. Dějiny českého výtvarného umění 1890/1938 (IV/1). Praha: Academia, 1998.\\
Vojtěch Lahoda, Emil Filla. Praha : Academia, 2007.\\
Karel Srp. Muž s hořící hřívou!: Emil Filla a surrealismus 1931-1939. Praha: Argo: Museum Kampa, 2017.\\
Miroslav Lamač. Osma a skupina výtvarných umělců 1907-1917. Praha: Odeon, 1988.\\
Miroslav Míčko. Expresionismus. Praha: Obelisk, 1969.\\
Dietmar Elger. Expressionism. Kolín nad Rýnem: Taschen
Hal Foster. Rosalind Krauss. Yve-Alain Bois. Benjamin Buchloh, H. D. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007.\\
František Mikš. Jiná modernita. Brno: Barrister Principal, 2013.\\
Nicholas Sawicki. Na cestě k modernosti. Umělecké sdružení Osma a jeho okruh v letech 1900-1910. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta 2014.\\
Silvie Šeborová. Emil Filla: Vězeň číslo 8830. Živá historie. Leden - únor 2009.\\
Donald E. Gordon. Expressionism: Art and Idea, New Haven: Yale University Press. 1987.\\
Jan M. Tomeš,. Oskar Kokoschka. Praha: Odeon, 1988.\\
Oskar Kokoschka. Můj život. Brno: Atlantis, 2000.\\
Seznam doporučené literatury
České moderní umění 1900-1960: Národní galerie v Praze. Sbírka moderního umění. Veletržní palác. Praha: Národní galerie (Praha, Česko), 1995.\\
Vojtěch Lahoda. Tomáš Vlček a kol. Dějiny českého výtvarného umění 1890/1938 (IV/1). Praha: Academia, 1998.\\
Vojtěch Lahoda, Emil Filla. Praha : Academia, 2007.\\
Karel Srp. Muž s hořící hřívou!: Emil Filla a surrealismus 1931-1939. Praha: Argo: Museum Kampa, 2017.\\
Miroslav Lamač. Osma a skupina výtvarných umělců 1907-1917. Praha: Odeon, 1988.\\
Miroslav Míčko. Expresionismus. Praha: Obelisk, 1969.\\
Dietmar Elger. Expressionism. Kolín nad Rýnem: Taschen
Hal Foster. Rosalind Krauss. Yve-Alain Bois. Benjamin Buchloh, H. D. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007.\\
František Mikš. Jiná modernita. Brno: Barrister Principal, 2013.\\
Nicholas Sawicki. Na cestě k modernosti. Umělecké sdružení Osma a jeho okruh v letech 1900-1910. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta 2014.\\
Silvie Šeborová. Emil Filla: Vězeň číslo 8830. Živá historie. Leden - únor 2009.\\
Donald E. Gordon. Expressionism: Art and Idea, New Haven: Yale University Press. 1987.\\
Jan M. Tomeš,. Oskar Kokoschka. Praha: Odeon, 1988.\\
Oskar Kokoschka. Můj život. Brno: Atlantis, 2000.\\