Dnešní děti se zcela běžně pohybují ve dvou světech - v off-line prostředí školní třídy a v on-line prostředí sociálních sítích. Pohyb v obou prostorech vyžaduje, aby jedinec oplýval jistými schopnostmi a dovednostmi. Zároveň se jedinci v on-line i off-line prostředí setkávají s jistými riziky - v případě sociálních sítích můžeme uvažovat o závislostním chování. Otázkou je, zda schopnosti a dovednosti, které jedinec využívá v reálném světě a které mají vliv na jeho postavení ve třídě, mohou nějak souviset se vznikem a rozvojem závislostního chování na sociálních sítích.
Cílem teoretické části je seznámit čtenáře s problematikou závislostního chování na sociálních sítích, přiblížit, jak je pro lidi důležitý sociální kontakt a nastínit souvislosti mezi on-line a off-line prostředím.
Praktická část obsahuje vlastní výzkum, jehož cílem je zjistit, zda existují korelace mezi závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem žáků.
Anotace v angličtině
For today´s children it is common to live in two places at once - in the off-line environment of the classroom and in the online world of social networks. The movement in both places requires an individual to abound with certain abilities and skills. At the same time, the individuals in both places - online and offline, encounter with some dangers - in the social media case it can be considered addictive behaviour. The question is whether the abilities and skills that the individual uses in the real world and which affect his position in the classroom may be somehow related to the emergence and development of addictive behaviour on social networks.
The aim of the theoretical part is to inform readers about the problematic of addictive behaviour on social networks, to explain the importance of social contact and outline the connection between online and offline environments.
The practical part contains the research, which is aimed to find out, if there are any correlations between addictive behaviour on social networks, social literacy and social status of pupils.
Klíčová slova
závislostní chování na sociálních sítích, sociální gramotnost, sociální status
Klíčová slova v angličtině
addictive behaviour on social networks, social literacy, social status
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Dnešní děti se zcela běžně pohybují ve dvou světech - v off-line prostředí školní třídy a v on-line prostředí sociálních sítích. Pohyb v obou prostorech vyžaduje, aby jedinec oplýval jistými schopnostmi a dovednostmi. Zároveň se jedinci v on-line i off-line prostředí setkávají s jistými riziky - v případě sociálních sítích můžeme uvažovat o závislostním chování. Otázkou je, zda schopnosti a dovednosti, které jedinec využívá v reálném světě a které mají vliv na jeho postavení ve třídě, mohou nějak souviset se vznikem a rozvojem závislostního chování na sociálních sítích.
Cílem teoretické části je seznámit čtenáře s problematikou závislostního chování na sociálních sítích, přiblížit, jak je pro lidi důležitý sociální kontakt a nastínit souvislosti mezi on-line a off-line prostředím.
Praktická část obsahuje vlastní výzkum, jehož cílem je zjistit, zda existují korelace mezi závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem žáků.
Anotace v angličtině
For today´s children it is common to live in two places at once - in the off-line environment of the classroom and in the online world of social networks. The movement in both places requires an individual to abound with certain abilities and skills. At the same time, the individuals in both places - online and offline, encounter with some dangers - in the social media case it can be considered addictive behaviour. The question is whether the abilities and skills that the individual uses in the real world and which affect his position in the classroom may be somehow related to the emergence and development of addictive behaviour on social networks.
The aim of the theoretical part is to inform readers about the problematic of addictive behaviour on social networks, to explain the importance of social contact and outline the connection between online and offline environments.
The practical part contains the research, which is aimed to find out, if there are any correlations between addictive behaviour on social networks, social literacy and social status of pupils.
Klíčová slova
závislostní chování na sociálních sítích, sociální gramotnost, sociální status
Klíčová slova v angličtině
addictive behaviour on social networks, social literacy, social status
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem žáků 6. a 7. tříd vybraných základních škol. Teoretická část čtenáře blíže seznámí s problematikou tří výše zmíněných jevů. V praktické části, na základě vyhodnocení dotazníkového šetření, bude zjištěno, jaké existují souvislosti mezi závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem.
Data potřebná k zodpovězení výzkumných otázek budou získána prostřednictvím kompilovaného dotazníku, který se bude skládat z několika částí:
- jméno a příjmení žáka, název školy, třída
- otázky zaměřené na závislostí chování na sociálních sítích
- otázky zjišťující úroveň sociální gramotnosti
- otázky zjišťující sociální status
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem žáků 6. a 7. tříd vybraných základních škol. Teoretická část čtenáře blíže seznámí s problematikou tří výše zmíněných jevů. V praktické části, na základě vyhodnocení dotazníkového šetření, bude zjištěno, jaké existují souvislosti mezi závislostním chováním na sociálních sítích, sociální gramotností a sociálním statusem.
Data potřebná k zodpovězení výzkumných otázek budou získána prostřednictvím kompilovaného dotazníku, který se bude skládat z několika částí:
- jméno a příjmení žáka, název školy, třída
- otázky zaměřené na závislostí chování na sociálních sítích
- otázky zjišťující úroveň sociální gramotnosti
- otázky zjišťující sociální status
Seznam doporučené literatury
Andreassen, C. S. (2015). Online Social Network Site Addiction: A Comprehensive Review. Current Addiction Reports, 2(2).
Blinka, L. (2015). Online závislosti. Havlíčkův Brod: Grada Publishing.
de Palo Valeria, M. C., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2017). Social networking addiction, attachment style, and validation of the Italian version of the Bergen Social Media Addiction Scale. Journal of Behavioral Addictions, 6(2). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Gillernová, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Griffiths, M. D. (2013). Social Networking Addiction: Emerging Themes and Issues. Journal of Addiction Research & Therapy, 4(5).
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Janoušek, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada.
Novotná, E. (2008). Základy sociologie. Praha: Grada.
Protivínský, P. & Dokulilová, M. (2012). Analýza podpory rozvoje sociální gramotnosti ve školách. Závěry šetření sociální gramotnosti žáků. Masarykova univerzita: Centrum občanského vzdělávání.
Pugnerová, M. & kol. (2019). Psychologie. Pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
Rosenberg, K. P. & Feder, L. C. (2014). Behavioral Addictions. Criteria, Evidence, and Treatment. Academic Press.
Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online. Havlíčkův Brod: Grada Publishing.
Výrost, J. & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Wainner, C. N. (2018). Social Media Addiction and its Implications for Communication. University of Tennessee Honors Thesis Projects.
Young, K. S. & Nabuco de Abreu, C. (2010). Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment. New Jersey: John Wiley & Sons.
Seznam doporučené literatury
Andreassen, C. S. (2015). Online Social Network Site Addiction: A Comprehensive Review. Current Addiction Reports, 2(2).
Blinka, L. (2015). Online závislosti. Havlíčkův Brod: Grada Publishing.
de Palo Valeria, M. C., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2017). Social networking addiction, attachment style, and validation of the Italian version of the Bergen Social Media Addiction Scale. Journal of Behavioral Addictions, 6(2). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Gillernová, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Griffiths, M. D. (2013). Social Networking Addiction: Emerging Themes and Issues. Journal of Addiction Research & Therapy, 4(5).
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Janoušek, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada.
Novotná, E. (2008). Základy sociologie. Praha: Grada.
Protivínský, P. & Dokulilová, M. (2012). Analýza podpory rozvoje sociální gramotnosti ve školách. Závěry šetření sociální gramotnosti žáků. Masarykova univerzita: Centrum občanského vzdělávání.
Pugnerová, M. & kol. (2019). Psychologie. Pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
Rosenberg, K. P. & Feder, L. C. (2014). Behavioral Addictions. Criteria, Evidence, and Treatment. Academic Press.
Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online. Havlíčkův Brod: Grada Publishing.
Výrost, J. & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Wainner, C. N. (2018). Social Media Addiction and its Implications for Communication. University of Tennessee Honors Thesis Projects.
Young, K. S. & Nabuco de Abreu, C. (2010). Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment. New Jersey: John Wiley & Sons.