Bakalářská práce se bude zabývat členy jihočeské punkové subkultury generace narozené v letech 1970-1980 a jejich zkušenostmi se školským systémem v 80. a 90. letech. Zaměřena bude zejména na vnímání školy, spolužáků, učitelů a studijní výsledky respondentů, resp. jejich vzdělanostní dráhy zejména v kontextu společenských změn roku 1989. V teoretické části bude vysvětlen pojem punk a základní informace o něm. Empirická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu ve formě strukturovaných rozhovorů, které budou následně interpretovány. Cílem práce bude také objasnit motivy připojení se k subkultuře a její následný vliv na školní docházku a studium člověka. Základní diskutovanou otázkou bude, zda punk znamenal rozchod se školním systémem, nebo zda byl subkulturou, jejíž členové absolvovali běžné studijní dráhy. Dále nás bude zajímat, jak vypadalo vzdělávání a kariérní dráhy těchto lidí po odchodu z punkové subkultury.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will focus on the members of the south bohemian punk subculture, who were born between 1970-1980 and their experience with education system between 1980-1990. The main focus of examination will be the perception of the school, schoolmates, teachers and results of the examined people, especially their journey through educational system in relation with the social issues of 1989. The theoretical part defines the word punk and provides some basic information about it. The practical part contains of qualitative research in form of structured interviews which will be later interpreted. Another aim of the thesis is to provide an explanation about the motifs of joining the punk subculture and it's influence on the school attendance and studies in general. The main question of discussion will be the role of punk subculture, which could have either negatively influenced the respondents' studies or had zero impact. The next concern will be the image of educational system and studies of the interviewed individuals after leaving the punk subculture.
Klíčová slova
kultura, punk, rozhovor, subkultura, zkušenosti
Klíčová slova v angličtině
culture, experience, interview, punk, subculture
Rozsah průvodní práce
57 s. (115 876 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat členy jihočeské punkové subkultury generace narozené v letech 1970-1980 a jejich zkušenostmi se školským systémem v 80. a 90. letech. Zaměřena bude zejména na vnímání školy, spolužáků, učitelů a studijní výsledky respondentů, resp. jejich vzdělanostní dráhy zejména v kontextu společenských změn roku 1989. V teoretické části bude vysvětlen pojem punk a základní informace o něm. Empirická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu ve formě strukturovaných rozhovorů, které budou následně interpretovány. Cílem práce bude také objasnit motivy připojení se k subkultuře a její následný vliv na školní docházku a studium člověka. Základní diskutovanou otázkou bude, zda punk znamenal rozchod se školním systémem, nebo zda byl subkulturou, jejíž členové absolvovali běžné studijní dráhy. Dále nás bude zajímat, jak vypadalo vzdělávání a kariérní dráhy těchto lidí po odchodu z punkové subkultury.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will focus on the members of the south bohemian punk subculture, who were born between 1970-1980 and their experience with education system between 1980-1990. The main focus of examination will be the perception of the school, schoolmates, teachers and results of the examined people, especially their journey through educational system in relation with the social issues of 1989. The theoretical part defines the word punk and provides some basic information about it. The practical part contains of qualitative research in form of structured interviews which will be later interpreted. Another aim of the thesis is to provide an explanation about the motifs of joining the punk subculture and it's influence on the school attendance and studies in general. The main question of discussion will be the role of punk subculture, which could have either negatively influenced the respondents' studies or had zero impact. The next concern will be the image of educational system and studies of the interviewed individuals after leaving the punk subculture.
Klíčová slova
kultura, punk, rozhovor, subkultura, zkušenosti
Klíčová slova v angličtině
culture, experience, interview, punk, subculture
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat členy jihočeské punkové subkultury generace narozené v letech 1970-1980 a jejich zkušenostmi se školským systémem v 80. a 90. letech. Zaměřena bude zejména na vnímání školy, spolužáků, učitelů a studijní výsledky respondentů resp. jejich vzdělanostní dráhy zejména v kontextu společenských změn roku 1989. V teoretické části bude vysvětlen pojem punk a základní informace o něm. Empirická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu ve formě strukturovaných rozhovorů, které budou následně interpretovány. Cílem práce bude také objasnit motivy připojení se k subkultuře a její následný vliv na školní docházku a studium člověka. Základní diskutovanou otázkou bude, zda punk znamenal rozchod se školním systémem, nebo zda byl subkulturou, jejíž členové absolvovali běžné studijní dráhy. Dále nás bude zajímat, jak vypadalo vzdělávání a kariérní dráhy těchto lidí po odchodu z punkové subkultury.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat členy jihočeské punkové subkultury generace narozené v letech 1970-1980 a jejich zkušenostmi se školským systémem v 80. a 90. letech. Zaměřena bude zejména na vnímání školy, spolužáků, učitelů a studijní výsledky respondentů resp. jejich vzdělanostní dráhy zejména v kontextu společenských změn roku 1989. V teoretické části bude vysvětlen pojem punk a základní informace o něm. Empirická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu ve formě strukturovaných rozhovorů, které budou následně interpretovány. Cílem práce bude také objasnit motivy připojení se k subkultuře a její následný vliv na školní docházku a studium člověka. Základní diskutovanou otázkou bude, zda punk znamenal rozchod se školním systémem, nebo zda byl subkulturou, jejíž členové absolvovali běžné studijní dráhy. Dále nás bude zajímat, jak vypadalo vzdělávání a kariérní dráhy těchto lidí po odchodu z punkové subkultury.
Seznam doporučené literatury
FORMÁNEK, Vítek a CSÖLLEOVÁ, Eva, 44 známek punku, Praha, 2018.\\
COGAN, Brian. The encyclopedia of punk. New York: Sterling, 2010.\\
VYHNALOVSKÁ, Olga, Zdeněk Krkavec Růžička: 50 let života punkové legendy, 2017.\\
SMOLÍK, Josef: Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky. Vyd. 1. Praha. Grada Publishing, a. s., 2010.\\
ŠVAMBERK, Alex: Nenech se zas oblbnout, Kapitoly o americkém hard coru a punku. Vyd. 1. Praha. Maťa, 2006.\\
SVÍTIVÝ, Eduard: Punk not dead. Vyd. 1. Praha. AG kult, 1991.\\
VEVERKOVÁ, Radka, Punk not dead ?dalších 25 let, Tigris, 2017.\\
VANĚK, Miroslav, Kytky v popelnici ? Punk a nová vlna v Československu, in: VANĚK,\\
VANĚK, Miroslav, Byl to jenom rock´n´roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989, Praha, 2010.\\
VANĚK Miroslav a kol., Ostrůvky svobody, kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu, Praha 2002.\\
FUCHS, Filip, Kytary a řev aneb co bylo za zdí: Punk rock a hardcore v Československu před rokem 1989, Brno 2002.\\
GUILLAIN, Charlotte, Punk: Music, fashion, attitude, Raintree, 2010.\\
ŠTĚPÁN, Petr, Hrdinové nové fronty ? Příběh punkové legendy, New Dark Division, 2015\\
KOLÁŘOVÁ, Marta. Revolta stylem. SLON, 2011.\\
STEJSKAL, Štěpán a VEVERKOVÁ, Radka, Subkulturní čs. scéna 1983 ? 2007 objektivem Štěpána Stejskala, Tigris, 2017.\\
VÝŠKOVICKÝ, Petr, B., Punkový prapor, Papagájův hlasatel records, 2013\\
VINCOUR, Lukáš, Cesta od punku ke svobodě, Olomouc, 2017.\\
DUFFKOVÁ, Jana, URBAN, Lukáš a DUBSKÝ, Josef, Sociologie životního stylu, Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008.\\
GLASPER, Ian. Burning Britain: historie punku ve Velké Británii 1980-1984. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2010.\\
HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl: historie punku ve Velké Británii 1980-1984. Vyd. 1. Překlad Miroslav Kotásek. Praha: Dauphin, 2012.\\
LAWLESS, Robert, Co je to kultura, Olomouc: Votobia, 1996. \\
Seznam doporučené literatury
FORMÁNEK, Vítek a CSÖLLEOVÁ, Eva, 44 známek punku, Praha, 2018.\\
COGAN, Brian. The encyclopedia of punk. New York: Sterling, 2010.\\
VYHNALOVSKÁ, Olga, Zdeněk Krkavec Růžička: 50 let života punkové legendy, 2017.\\
SMOLÍK, Josef: Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky. Vyd. 1. Praha. Grada Publishing, a. s., 2010.\\
ŠVAMBERK, Alex: Nenech se zas oblbnout, Kapitoly o americkém hard coru a punku. Vyd. 1. Praha. Maťa, 2006.\\
SVÍTIVÝ, Eduard: Punk not dead. Vyd. 1. Praha. AG kult, 1991.\\
VEVERKOVÁ, Radka, Punk not dead ?dalších 25 let, Tigris, 2017.\\
VANĚK, Miroslav, Kytky v popelnici ? Punk a nová vlna v Československu, in: VANĚK,\\
VANĚK, Miroslav, Byl to jenom rock´n´roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989, Praha, 2010.\\
VANĚK Miroslav a kol., Ostrůvky svobody, kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu, Praha 2002.\\
FUCHS, Filip, Kytary a řev aneb co bylo za zdí: Punk rock a hardcore v Československu před rokem 1989, Brno 2002.\\
GUILLAIN, Charlotte, Punk: Music, fashion, attitude, Raintree, 2010.\\
ŠTĚPÁN, Petr, Hrdinové nové fronty ? Příběh punkové legendy, New Dark Division, 2015\\
KOLÁŘOVÁ, Marta. Revolta stylem. SLON, 2011.\\
STEJSKAL, Štěpán a VEVERKOVÁ, Radka, Subkulturní čs. scéna 1983 ? 2007 objektivem Štěpána Stejskala, Tigris, 2017.\\
VÝŠKOVICKÝ, Petr, B., Punkový prapor, Papagájův hlasatel records, 2013\\
VINCOUR, Lukáš, Cesta od punku ke svobodě, Olomouc, 2017.\\
DUFFKOVÁ, Jana, URBAN, Lukáš a DUBSKÝ, Josef, Sociologie životního stylu, Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008.\\
GLASPER, Ian. Burning Britain: historie punku ve Velké Británii 1980-1984. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2010.\\
HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl: historie punku ve Velké Británii 1980-1984. Vyd. 1. Překlad Miroslav Kotásek. Praha: Dauphin, 2012.\\
LAWLESS, Robert, Co je to kultura, Olomouc: Votobia, 1996. \\